onderwerp scriptie deeltijdopleiding niveau 4

• jan

Ik volg deze opleiding 1 dag in de week naast mijn baan als wijkziekenverzorgende.

We zijn begonnen met de laatste deelkwalificatie wat inhoud dat we hier na de vakantie nog even mee verder haan alvorens aan de differentiatie te beginnen. En aan het einde daarvan hoort zoals we allemaal weten een scriptie. En net daar wringt de schoen want ik zou niet weten waarover ik het moet doen, waar de scriptie aan moet voldoen en wat de voorwaarden zijn enz krijgen we natuurlijk allemaal nog te horen daar ben ik niet zo bang voor, maar het onderwerp….

Zelf heb ik veel affiniteit met het stervensproces en de complete zorg daaromheen. Op dat gebied zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden, waar ik aan zit te denken is de rol van de vpk rondom euthenasie, of een ander onderwerp: de vpk rol rondom het stervensproces. Dat eerste is denk ik een vrij heavy en complex onderwerp maar daardoor tegelijkertijd een hele uitdaging, het lijkt me geen dertien in een dozijn onderwerp en daardoor voor de docent die het moet beoordelen ook interesanter. het tweedde onderwerp is er wel weer een van dertien in een dozijn denk ik en dus zal men steeds kritischer worden in het beoordelen, en tegelijkertijd is dit onderwerp veel te breed genomen ben ik bang.

Net zag ik op tv een item over eenzaamheid bij ouderen en toen dacht ik ook ineens van hé daar kun je wellicht veel over schrijven, echter is dat ook weer een onderwerp waarvan ik denk dat het al veel gekozen wordt.

Om een lang verhaal kort te maken : wie heeft er tips of adviezen voor mij? ik blijf dan toch denken aan een scriptie rondom het thema sterven en/of de dingen daaromheen.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord!

Jan

• mariska

jan

ik ben zelf ook met een sciptie bezig en vond het heel moeilijk een onderwerp te kiezen.

alles rondom sterven lijkt mij een heel goed onderwerp.

als je in je werk een zorgvrager kunt vinden of een zorgvrager heb gehad over dit onderwerp is het goed te doen.

ik weet niet hoe het bij jullie werkt maar wij moeten het onderwerp wel mee gemaakt hebben.

dit voor de stellingen.

mariska

• Cathy

Ik heb mijn HBO-V scriptie geschreven over dit onderwerp. Zowel het stervensproces (fysiek dus) als de rol van de verpleegkundige hierin. Ik deed mijn afstudeerstage in de thuiszorg en heb daar in overleg met mijn collega's verschillende patiënten begeleid die terminaal ziek waren.

Daarbij natuurlijk wel zorgvuldig nagegaan of men het prettig vond dat ik kwam en mijn scriptie (mede) op basis van hun stervensproces schreef. Eén keer was dit helaas niet goed gecommuniceerd en heb ik daar uiteindelijk geen zorg verleend. De overige patiënten vonden het volgens mij juist prettig dat ik kwam, ik had vaak meer tijd voor ze en zij vonden het fijn dat ik dan ook de tijd nam om over het afscheid nemen te praten.Niet dat mijn collega's daar geen tijd voor maakten, maar vaak dwingt de werkdruk je toch tot doorwerken. En omdat ik vaak kwam bouw je ook een band op.

Uiteindelijk is deze scriptie goed beoordeeld en ik had niet het idee dat het een dertien-in-dozijn-verhaal was. Mijn docenten waren in ieder geval enthousiast.

Je moet wel opletten dat je het onderwerp niet te breed maakt, en dat is, zeker bij zo'n thema, snel gebeurd.

Succes ermee!

• jan

Cathy, bedankt voor je reactie! . Dat ik met een centraal thema als het stervensproces, of palliatieve zorg of hoe je het dan ook noemen wil in de goede richting zit weet ik voor mijn gevoel zeker wel. Alleen is het zo dat het stervensproces op zich zo heel algemeen is, als je het gaat hebben over de rol van de verpleegkundige hierin dan wordt het al wat specifieker. En stervensproces is mijns inziens ook iets anders dan palliatieve zorg. Palliatieve zorg is iets wat min of meer tot de basisvaardigheden van iedere pleeg zou moeten behoren terwijl er bij de vpk die de patient bij het stervensproces begeleid hele andere dingen komen kijken ( denk ik ). Eigen levenservaring is er zo een, of godsdienst en spirualiteit, of kinderen/kleinkinderen begeleiden bij het aanstaande afscheid nemen. Iets waar ik me ( soms tegen beter weten in ) nog steeds hard voor probeer te maken is om samen met de familie de overledene die thuis gestorven is de laatste verzorging te geven en eventueel ( mbv begrafenisonderneming) thuis op te baren. Collega's van mij wijzen er mij iedere keer ( terrecht ) op dat dat geen taak van een thuiszorg is, dat klopt op zich wel maar toch zie ik dat soms iets anders. Iemand komt uit het ziekenhuis en is ongeneeslijk ziek, de oncologiezuster komt in eerste instantie voor begeleidingsgesprekken, een tijdje later komt de wijkzuster ( of broeder ) de patient helpen met wassen en aankleden als dat niet meer gaat, dit gaat dan over in het op bed wassen en de patient en familie begeleiden in de laatste fase. Op het moment dat de patient de laatste adem heeft uitgeblazen is het strikt genomen geen taak meer van de thuiszorg om ook nog maar iets te doen. Echter…..als de verzorgende dan nog twee uurtjes lang aanwezig is en bv de eerste telefoontjes pleegt, de arts ontvangt samen met de familie de patient verzorgd en vervolgens de uitvaartondernemer belt dan is dat een hele goede start van een rouwverwerkingsfase, en als men die goed begint is dat het halve werk is mijn overtuiging.

Beseffende dat ik nu ontzettend afdwaal kom ik er ook acher dat ik hier een mogelijk onderwerp voor mijn scriptie aan het motiveren ben. Natuurlijk is het dan wel prettig om reacties te krijgen van collega's uit het vak.

Als ik die reacties krijg van mensen die mij niet kennen is dat in ieder geval neutraal en niet gebaseerd op wederzijdse kennis van elkaar of wat dan ook…..

En NU STOP ik met dese reactie ! ;)

• Cathy

Jan,

Ik herken je vragen. Ook wij zijn er tegenaan gelopen dat je vaak wel die laatste zorg (contacten met arts, afleggen etc.) WIL leveren, maar dat vaak het gewoon niet kan. Ik denk dan aan zaken als mogelijkheid tot inplannen in je route (er wachten ook andere patiënten op je), vrije dagen (zou je dan een collega sturen, misschien net zo onbekend bij de familie als de begrafenisondernemer, ga je zelf, waar houdt het dan op?) en ook het ‘slijk der aarde’. Ik werk nu niet meer in de directe zorg, maar volgens mij houdt het budget op zodra de patiënt is overleden. En hoe ga je dan je werktijd declareren (of niet)?

Mijn ervaring is dat je heel voorzichtig met deze materie moet omgaan, voor je het weet ben je een hoop dingen in eigen tijd aan het doen of ben je bang tijd van andere patiënten af te nemen en ren je jezelf daardoor voorbij.

Ondanks deze kritische noten zie ik de door jou genoemde voordelen zeer zeker. Het is nu eenmaal een beroep waarbij je vaak geen duidelijke grens kunt trekken.

Wie weet kies je uiteindelijk voor dit onderwerp, zet je alle relevante aspecten op een rijtje en kun je daardoor je organisatie helpen om hun standpunt hierin te bepalen.

Vaak is het nadeel van een scriptie dat je er vele tijd aan besteedt, iedereen zeer geïnteresseerd is en het ding vervolgens in de kast verdwijnt. Misschien nog een punt dat je kunt betrekken bij je uiteindelijke keuze: liggen er concrete vragen (al dan niet over dit onderwerp) in je organisatie waar nader onderzoek naar nodig is!

Succes met je verdere brainstorm. :)

• Margriet

Jan, ik zie dat het al even geleden is, maar toch even een reactie.

Volg het nieuws. Versterven is de nieuwe term. Wordt veel over geschreven.

Is dat iets voor je scriptie? Dan ben je vast een van de eersten. De term is nog niet zo oud…. Gr. Margriet.