Thuiszorg in Breda krijgt bodyguards

• Carolien

http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,1478,1314-Voorpagina__2272483_,00.html

Thuiszorg in Breda krijgt bodyguards

Door Petra Huijser

Zaterdag 31 juli 2004 - BREDA ? Vier beveiligers begeleiden vanaf 1 september thuiszorgmedewerkers, verloskundigen en medewerkers van verzorgingshuis Raffy als zij ?s avonds en ?s nachts op pad gaan in Breda-Noord.

De begeleiders zijn nodig vanwege het toegenomen gevoel van onveiligheid onder de zorgmedewerkers.

De vier beveiligers worden speciaal opgeleid. Ze leren hoe ze in bedreigende situaties moeten optreden. Het is niet de bedoeling dat ze als een assistent van de zorgverlener gaan werken. Het gaat om een proef van een jaar die bij succes wordt verlengd.

?Bijna al onze medewerkers zijn vrouwen en die vinden het niet fijn om in Breda-Noord alleen op pad te moeten. Een huisarts staat er nooit alleen voor, die heeft een chauffeur bij zich. Onze mensen wilden iets dergelijks ook?, zegt een woordvoerster van Thuiszorg Breda.

De medewerkers van de thuiszorg helpen ?s avonds en ?s nachts bijvoorbeeld mensen naar bed of helpen ze opstaan. De woordvoerster benadrukt dat er geen specifiek incident is dat tot het onveilige gevoel leidde. ?Dat gevoel is in de loop van de tijd gaan leven.?

Het onveiligheidsgevoel kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens een gezamenlijk overleg tussen alle zorgverleners in Breda-Noord dat op initiatief van verzorgingshuis Raffy werd gehouden. ?We dachten na over wat we konden doen en dit rolde eruit?, stelt directeur G. van der Pluijm van Raffy.

De beveiligers beginnen op 1 september en werken straks van 16.00 uur ?s middags tot 8.00 uur ?s ochtends. ?Dat zijn toch de uren die als onveilig gelden?, verklaart Van der Pluijm.

Hun uitvalsbasis wordt verzorgingshuis Raffy. Naast de thuiszorg kunnen ook verloskundigen en de medewerkers van Raffy een beroep doen op hen.

?Wij zijn straks ook verantwoordelijk voor aanleunwoningen. Dan is het voor onze mensen fijn om te weten dat ze niet alleen over straat hoeven.? De gemeente Breda is ook bij het project betrokken. Het valt onder de grote paraplu van ?Samen aan de slag in de wijk?, bedoeld om de leefbaarheid in Breda Noord te vergroten.

De vier begeleiders krijgen ID-banen, de vroegere Melkertbanen. De kosten voor hun opleiding en en eventuele verdere begeleiding delen de deelnemers met de gemeente Breda.

• mariska

hoi carolien

dit is een prima idee.

wel jammer dat het zo moet.

ik ben zelf in februari lastig gevallen en daar erg van geschrokken de politie heeft er alle mogelijke moeite voor gedaan deze jongen op te pakken er is zelfs een compositie foto gemaakt en uitgezonden.

deze jongen viel ook oude mensen lastig door zijn broek te laten zakken en er dan snel van door te gaan.

een potloot venter noemen ze dat.

triest hoor zo voel je je nergens meer veilig.

• anoniem

de term bodyguard is ee tikkeltje overdreven vind ik, als wij vanuit de thuiszorg bereikbare nachtdienst hebben, kunnen we als we snachts worden opgeroepen ook een beroep doen op een beveiligingsmedewerker die ons naar de patient toe brengt. Dat veiligheid steeds meer een belangrijker item wordt is natuurlijk een trieste zaak, maar het is niet anders en het is dan denk ik alleen maar goded en positief te noemen als de werkgever dergelijke klachten serieus neemt en daar ook in dit geval beveiliging voor inzet. En als je dan ziet dat de thuizorg er financieel toch al niet al te best voor staat is dat denk ik alleen maar des te beter om te horen dat ze daar nog wel geld aan uit geven.

Een jaar geleden heb ik en mijn gezin het aan den lijve moeten ondervinden, een familielid van een patient had het om totaal onbenullige dingen op mij en dus ook mijn gezin gemunt, hij wist mij zelfs te wonen en de bedreigingen waren zodanig dat mijn woning drie weken lang meerdere keren per dag “bewaakt/gecontroleerd”werd door een beveiligingsbeambte en wij zijn zelfs twee weken ondergedolen geweest op een niet nader te noemen locatie.

Achetraf snap ik niet dat ik me er zo druk om heb lopen maken en eigenlijk is er niets gebeurd en is alle paniek totaal om niets geweest maar op dat moment voelt dat dus totaal anders.

Om een lang verhaal kort te maken : ik ervaar het als heel prettig als een werkgever zich op een dergelijke manier zorgen maakt om zijn werknemers en iedereen doet wel eens lelijk en moppert wel eens op zijn baas, maar als je kijkt wat dew erkgever in sommige gevallen voor jou wil doen komt dat de wederzijdse loyaliteit alleen maar ten goede.