puinhoop bij tijdelijke klant??????

• Angelique

Het is weer zover ieder jaar in vakantie periode wordt ons gevraagd cliënten van collega's over te nemen dit is geen probleem. Maar ook dit jaar tref ik weer een cliënt waar het een puinhoop is vorig jaar overkwam me dit ook al van een zelfde collega. Deze mevr gaf ook aan dat haar hulp een hoop dingen niet doet o.a: lampen afstoffen, ragen, ik deed een beeldje vochtig af toen bleek het een blank mannetje te zijn i.p.v bruin dat is toch niet meer normaal. Mevr gaf ook aan dat ze hier niets van durfde te zeggen niet bij haar hulp maar ook niet bij haar zorgverlener.

Vorig jaar in een soort gelijke situatie heb ik hier wel melding van gemaakt toen werd er gezegd dat het zo'n goede hulp was er is verder niets mee gedaan. Ik vind deze situatie diep triest wat kan ik hier aandoen.

Tot zover bedankt groetjes Angelique

• Tjerkje

Nogmaals aankaarten bij je leidinggevende.

• ilonka

ik zou de vaste hulp erop aanspreken of mw zover krijgen dat ze het zelf uitpraat

met de hulp of met de zorgmanager.ik ken dit verhaal ook er zijn bepaalde hulpen die veel dingen weigeren of gewoon niet doen.En als er dan invalhulp komt en die wel alles gewoon doen dan zijn ze heel even blij dat er eindelijk eens goed word schoongemaakt.maar er zijn altyd 2 kanten hoor want ik heb zelf een klant waar ik absoluut niet de slaapkamer kan schoonmaken want mw wil niet effe haar bed uit,maar mijn team weet het ik heb het aangekaart.Ik heb pas na zeker 6mnd eindelijk het bed kunnen verschonen en mag deze week naar de wasserette.

Ja zo zie je maar en ik werk al 4jaar bij deze klant en de ene keer lukt het wel en de andere keer weer niet en deze mw heeft al meer dan 20jaar hh hulp.

groetjes,

• Tineke

Ik heb het ook al vaker meegemaakt.Ik vind het zo oncollegiaal.

Maar ja,als de client er niets van durft te zeggen,wat moet je dan?

Het is zo jammer dat er geen ‘open’ klimaat is tussen client en medewerkster,ook.

Iedereen heeft zo zijn eigen normen en waarden wbt het huishouden en ik zeg regelmatig ‘als ik het niet naar uw zin doe,dan zegt u het maar ’.Daar wordt altijd goed op gereageerd.Groetjes,Tineke.

• mariska

ik denk dat iedereen hier anders naar kijkt maar verlies een ding niet uit het oog.

wij zijn ter ondersteuning en behooren er voor te zorgen dat mensen zelfstandig blijven dus wat zij zelf kunnen laat ze dat ook zelf doen.

hoe was de situatie toen de zorgvrager in zorg kwam als ze zelf geen belang bij hebben gehad dat het schoon was waarom moet je dat dan veranderen.

er is pas een zorg probleem als de zorgvrager dit zelf een probleem vindt.

ik werk in situatie"s die totaal verwaardeloost zijn door de zorgvragers zelf en probeer dan samen met hun een manier te vinden om er voor te zorgen dat het verantwoord schoon is,maar dat betekent niet dat de verantwoording alleen bij mij ligt.

zij zullen ook zelf de moeite moeten nemen om bepaalde zaken op orde te houden.

veroordeel een collega niet maar vraag om uitleg en je zult zien dat er een oplossing voor komt.

als mensen in een verzorgingshuis komen wordt er ook van hen verwacht dat ze dingen zelf doen.

aan zelfstandig wonen zitten nu een maal eisen en als je daar niet meer aan kunt voldoen kun je niet meer zelfstandig wonen.

werken in de thuiszorg betekent dat je er alles aan doet om mensen zo zelfstandig mogelijk houd anders worden ze afhankelijk en krijg je hospitalisatie en dat is niet de bedoeling van de thuiszorg.

dan kun je ook wel voor een schoonmaak bedrijf gaan werken daar moet je zorgen dat alles goed schoon is en hoef je mensen niet te stimuleren om het zelf te doen.

dat doen ze dan wel bij jou.

• trudy

Helemaal eens met voorgaande bericht,Zelf werk ik als verzorgende bij dementerenden die thuis wonen en krijgen we wel eens reakties van de huishoudelijke hulp over rommel,maar stof op een lampekapje vind ik niet zo belangrijk als ervoor zorgen dat iemand die toch al steeds alles kwijt is genoeg gerespecteerd wordt doordat de klient ervan uit kan gaan dat voor hem/haar vertrouwde spullen op vertrouwde plekken blijven liggen.Want je bent in zijn /haar huis en dat wordt wel eens vergeten,dan komt er iemand die als een miep kraak alles gaat soppen en opruimen en zitten we met zeer onrustige klienten die hun huis kwijt zijn.Zolang de basishygiene gewaarborgd blijft is je eerste taak als thuiszorghulpverlener klienten te begeleiden en alleen dat overnemen wat zij zelf niet kunnen,ook in de huishouding.

• jan

Mischien bied een roulatiesysteem waarbij een hh ulp per half jaar wisselt van clienten ook wel uitkomst bieden. Clienten voor hh hulp blijven natuurlijk vele jaren in zorg, en dan is het risico op dergelijke situaties alleen maar groter denk ik.

Veel mensen zullen het niet prettig vinden om na een half jaar weer andere clienten te krijgen maar dat houd je wel fris en oplettend ipv jarenlang bij dezelfde mensen over de vloer te komen.

• Angelique

Bedankt voor jullie reakties. Maar zoals ik al zei aankaarten bij de leidinggevende heeft geen zin want er wordt niets aan de situatie gedaan. Wat betreft normen van wat is schoon dit dus duidelijk niet, tijdens mijn vakanties heeft deze hulp al vaker ingevallen bij cliënten van mij. Later hoorde ik dan ook dat ze daar veel dingen niet deed de cliënt dacht dan ook ik zeg maar niets na de vakantie wordt het wel goed gedaan. Wat betreft het onderwerp hoe schoon is het wanneer zorg wordt gevragen.

Ook ik heb hier ervaring mee maar ik heb toch wel een heel groot vermoede dat het hier wel degelijk aan de hulp ligt. mijn collega erop aanspreken is geen optie ik ken haar nog geen eens wij hebben geen team besprekingen. Wat betreft het voorstel om per half jaar te wisselen van de ene kant wel een optie maar hier zitten ook negatieve kantjes aan. Ben je net goed aan elkaar gewend moet je wisselen. Mensen willen graag peroonlijke dingen bij je kwijt die ze niet goed met kinderen kunnen bespreken (ziekte, overleden partner) wanner je weet dat je hulp na een half jr vertrekt doen ze dat niet meer. En natuurlijk wanneer je eindelijk alles bij je cliënt hebt opgeknapt zodat je alles alleen nog maar bij hoeft te houden moet je wisselen leuk voor de hulpen die een puinhoop achter laten die komen telkens in een schoon huis.

groetjes Angelique

• trudy

Ik vind het wel bizar dat jullie geen teambesprekingen hebben,daar zouden dit soort zaken toch besproken moeten worden.In een gezond team kun je elkaar aanspreken op zaken die niet goed gaan en op zaken die wel goed gaan.

Wisselen van hulp hangt denk ik van de situatie af,als zowel klient als hulpverlener tevreden zijn waarom dan dat verstoren,als je professioneel genoeg bent moet dat kunnen en kun je best een band opbouwen met iemand.

Als een klient claimend gedrag gaat vertonen dan kun je beter regelmatig wisselen.

Maar een klient die goed bij de tijd is heeft zelf de verantwoording om iemand erop aan te spreken als het werk niet goed gaat en niet tegen collega's hierover klagen,kan ook manipulatief worden.De klient moet wel bij intake duidelijk gemaakt worden dat alleen wat hij/zij zelf niet kan gedaan wordt en het gaat niet om de grote schoonmaak,er wordt ook vaak misbruik van gemaakt.

maar goed als een collega echt het werk niet goed doet moet zij/hij daar wel op aangesproken worden want zo blijven er klienten de dupe worden waar diegene komt en blijf jij je eraan ergeren.

Trudy

• Maia

Ik werk dus in een ander rayon dan jij want bij ons zijn er wel team besprekingen.

Ik ben er een voorstander van om na twee jaar te ruilen van gezin indien het een vervuild huishouden is.Net zoals aangegeven .Verder vind ik het in bepaalde situaties ook belangrijk om een mondelinge overdracht te doen bij mensen die extreem het huis vervuilen.Daar is de keuken ,douche en toilet belangrijker dan een beeldje.

Bij ons worden eventule klachten van hulpen onderling wel besproken met de manager er bij ,dat scheelt een hoop ergenis.

Daarbij vinden wij het als groep ook belangrijk om in bepaalde gezinnen in te vallen zo dat een ieder van het team weet dat het niet aan de hulp ligt maar dat de clienten het zelf wekelijks vervuilen.Die zijn er eenmaal ook en daar is niet tegen aan tewerken