Ik vind dat het weldegelijk uitmaakt of de client in dergelijke plannen betrokken is of niet !
Als een client zelf instemt met een dergelijk plan dan is de client zelf verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. Maar wanneer zo'n planner op eigen houtje zoiets dergelijks doet dan is er weldegelijk sprake van een ernstige kwestie. Wat als wenie nou eens niet het initiatief had genomen om zich te verzetten tegen een dergelijk plan ? De ellende zou niet te overzien zijn wanneer door een dergelijke “onvoorzichtigheid” er ingebroken word in de woning. Grote kans dat de verzekering niet uit zal keren in een dergelijke situatie wanneer bekend wordt dat er een sleutel voor het grijpen lag. En de thuiszorginstelling is meestal ingedekt voor dergelijke voorvallen, sleutels zullen wel met eigen risico in beheer worden gehouden en dus zal de client met legen handen staan, zowel letterlijk als figuurlijk. De gevolgen van een dergelijke “stunt” zijn enorm voor de client en het doet er wat mij betreft dus weldegelijk toe of de client bij de beslissing is betrokken of niet.
Indien de client nog niet weet van wat er gebeurd is dan lijkt het mij dat dit alsnog moet gebeuren. Zodat de client zelf bezwaar kan maken tegen dergelijke praktijken. Wie zegt dat een andere hulp die een dergelijke “oplossing” voor gehouden wordt niet mee zal werken ? Ik, als client, zou absoluut willen weten wanneer men zo slordig omspringt met mijn eigendom en privacy !
Dat het een belachelijk plan is staat wat mij betreft niet eens ter discussie.