sleutel

• wenie

Vandaag werd mij gevraagd of bij een van mijn clienten de sleutel tijdens het weekend onder een container o.i.d. gelegd kon worden. Het zou te lastig zijn om de sleutel door te geven.

Ik vond, en vind nog steeds, dat dit niet kan. De familie heeft niet voor niets meerdere sleutels aan ons gegeven om naar binnen te komen. Om naar maar niet te spreken over wat er kan gebeuren als die sleutel verdwijnt. Mijn collega was het hier niet mee eens en vond dat ik het maar moest regelen. Dit heb ik niet gedaan.

Wat vinden jullie hier nu van??? Kan je sleutels die in het kader van de zorgverlenning zijn afgegeven onder een container neerleggen zodat de een hulpverlener naar binnen kan.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Wenie

• ilonka

nee ik zou het niet doen degene die de sleutel meeneemt is er verantwoordelijk

voor.Bij ons zijn ze daar heel streng in.Als de een de sleutel in de morgen meeneemt en de andere heeft het in de middag nodig dan moet die andere collega

het gewoon in de middag weer ophalen hoe lastig het ook is.Ik heb het ook wel eens dat ik een sleutel heb in de middag en dan moet ik het gewoon ophalen want degene die hem in de ochtend had brengt het weer in de middag terug.

het is niet anders dat zijn de regels.

• kaatje

Dit vind ik echt belachelijk! Bij ons heb je zg sleutelcontracten, dus de sleutels zijn opgeborgen in een kluisje op kantoor en om de sleutel te halen moet je tekenen dus je naam functie en tijdstip en als je hem teugbrengt teken je weer af.Dus is het altijd duidelijk wie en wanneer de sleutel heeft gebruikt.Als je de sleutel zomaar ergens neerlegt kan er natuurlijk van alles mee gebeuren,ook niet zo,n veilig gevoel voor de client natuurlijk ! Ik vind het een hele onproffesionele manier van werken zo.

• wenie

Bedankt voor jullie reactie.

Het was trouwens de planner van de weekenddienst die vond dat dit moest. Toen ik weigerder om dit te doen is er verder niet over gesproken. De sleutel is op de normale wijze doorgegeven.

Maar nogmaals ik vind het belachelijk dat mij het werd gevraagd om te regelen.

• Carolien

Was de planner met dit idee gekomen zonder eerst de client te vragen of dit zo wel geregeld kon worden ?

• John

Het maakt niet uit wiens idee het is / was.

Het is een hoogst onverantwoord idee; getuigt niet van professioneel gedrag!!

Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen, wenie!!!

• Carolien

Ik vind dat het weldegelijk uitmaakt of de client in dergelijke plannen betrokken is of niet !

Als een client zelf instemt met een dergelijk plan dan is de client zelf verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. Maar wanneer zo'n planner op eigen houtje zoiets dergelijks doet dan is er weldegelijk sprake van een ernstige kwestie. Wat als wenie nou eens niet het initiatief had genomen om zich te verzetten tegen een dergelijk plan ? De ellende zou niet te overzien zijn wanneer door een dergelijke “onvoorzichtigheid” er ingebroken word in de woning. Grote kans dat de verzekering niet uit zal keren in een dergelijke situatie wanneer bekend wordt dat er een sleutel voor het grijpen lag. En de thuiszorginstelling is meestal ingedekt voor dergelijke voorvallen, sleutels zullen wel met eigen risico in beheer worden gehouden en dus zal de client met legen handen staan, zowel letterlijk als figuurlijk. De gevolgen van een dergelijke “stunt” zijn enorm voor de client en het doet er wat mij betreft dus weldegelijk toe of de client bij de beslissing is betrokken of niet.

Indien de client nog niet weet van wat er gebeurd is dan lijkt het mij dat dit alsnog moet gebeuren. Zodat de client zelf bezwaar kan maken tegen dergelijke praktijken. Wie zegt dat een andere hulp die een dergelijke “oplossing” voor gehouden wordt niet mee zal werken ? Ik, als client, zou absoluut willen weten wanneer men zo slordig omspringt met mijn eigendom en privacy !

Dat het een belachelijk plan is staat wat mij betreft niet eens ter discussie.

• wenie

De client was (nog) niet op de hoogte. Ik was van mening dat als de planner het op deze manier wilde regelen zij dit zelf aan de client moest vragen. De planner vond echter dat ik het moest regelen.

Gezien mijn kennis over de client (en diens familie) weet ik eigenlijk bijna zeker dat men er niet mee akkoord zou gaan.

Wenie

• Carolien

Ik begrijp best dat dat voor de hulpverlener niet eenvoudig is om iets dergelijks binnen de organisatie aan te kaarten. Kritiek wordt nu eenmaal niet overal geaccepteerd.

Ook de client inlichten kan een probleem geven omdat er feitelijk niets onoorbaars gebeurd is.

Toch vind ik dat het belang van de client in deze situatie meer beschermd zou moeten worden. Wenie, je hebt dat op dat moment perfect gedaan door te weigeren mee te werken maar ik, als client, zou het toch van belang vinden dat iets dergelijks binnen de organisatie besproken wordt zodat het weer eens duidelijk gemaakt word waar de verantwoordelijkheden liggen en wiens belang voorrang heeft. Alleen dan kan iets dergelijks voorkomen worden.