Dementerende client mag nog niet naar het verpleegtehuis...

• Tineke

Dag,

Al een tijdje werk ik bij een ernstig dementerende cliënt,waarvan de familie het liefst op de achtergrond blijft ivm boosheid naar hen toe.De kinderen beheren wel de financiën.Nu zei een van de kinderen laatst; dat het thuiswonen mbv thuiszorg,wel veel goedkoper was in vergelijking met het verpleegtehuis.Dhr heeft nog geen nachtzorg,maar als dat wel het geval zou zijn,klopt dat dan wel?

Wie kan mij dat uitleggen?

Groetjes,Tineke.

• regina

Mijn ervaring met nachtzorg is dat dit in principe alleen wordt gegeven als er ook een einde aan een situatie is dus bv bij terminale mensen of als tijdelijke overbrugging voor opname in bv een verpleeghuis, misschien is het ook nog mogelijk als men weet dat iemand na een bepaalde periode weer voor zichzelf kan zorgen.

• Renata

Deze vorm van nachtzorg wordt volgens mij door de AWBZ betaald, dus de cliënt hoeft deze zorg niet zelf te betalen. Ook mijn ervaring is dat nachtzorg alleen als overbrugging of tijdelijke maatregel gegeven wordt.

Met een persoonsgebonden budget kan er blijvende nachtzorg gegeven worden. Er moet wel een eigen bijdrage betaald worden, deze gaat van het totale budget af.

Wat mensen in een verpleeghuis zelf nog moeten betalen, weet ik niet. Verpleeghuiszorg is voor de gemeenschap in ieder geval veel duurder dan zorg thuis.

• Tineke

Bedankt voor jullie reacties!Tineke.

• Toos

Wat ik in het verhaal mis is wat client zelf wil!!! Is de situatie thuis nog houdbaar? Onstaan er geen gevaarlijke situatie,s enz…

• Tineke

De cliënt heeft altijd aangegeven dat hij nooit naar een verpleegtehuis wil.

Cl. drinkt erg slecht.Maar is nog niet incontinent,of zwerfgedrag.Cl. is erg eenzaam.

Doucht zich al 2 jr niet meer.Het probleem is dat alle hulp van ons geweigerd wordt.

Het lichte huishoudelijk werk,pers. verzorging,alles weigert hij.Als we toch aan het werk gaan word hij erg boos en agressief,tot vloeken aan toe.Het is heel zwaar om er 2 uur aan een stuk te zijn.Het beste zou zijn,dat er vaak iemand komt op een dag,maar kort.Dan zou er ook misschien medicatie voorgeschreven kunnen worden.

Dat zou een oplossing kunnen zijn.Heel moeilijke situatie,voor de familie ook….

• Renata

Volgens mij is het een goede klant voor een PGB. Op die manier kun je veel vaker een half uurtje of desnoods nog korter even langskomen. Hij zou waarschijnlijk wel baat hebben bij antidepressiva!

Dat vervuilen, nou ja, daar zou ik me als laatste zorgen over maken. (zolang de buren niet klagen, of de kakkerkakken rond gaan wandelen :() Wat denk je dat er met zo'n man gebeurt in een verpleeghuis, en hij wordt dagelijks gewassen? Dat wordt één groot drama, voor zowel de cliënt als het personeel.

En geloof me, er wordt wat afgevochten in verpleeghuizen bij de wasbeurt. Daar zijn geen officiële cijfers over, maar in de 3 jaar die ik zelf in een verpleeghuis werkte heb ik bijna dagelijks worstelpartijen bij de douchebeurt meegemaakt. En herhaaldelijk collega's gezien die zich onder doktersbehandeling moesten stellen, met als dieptepunten: collega met gebroken kaak, en andere collega met hersenschudding.

En dat er dan mensen zijn die vinden dat oude mensen elke dag gedoucht moeten worden!

• Tineke

Nee,Renata,dat ben ik met je eens,elke dag douchen is voor deze mensen iets te veel….zelf heb ik ook vroeger in het verpleegtehuis gewerkt en die worstelpartijen ook meegemaakt.Maar als een keer in de 2 weken eens lukte,dat zou mooi zijn.

Bij deze cliënt moet je 3 flinke broeders inhuren….maar de cliënt wil gewoon niet,dus dan doen we het ook niet.

Zelf doet hij nog wel iets met een washandje.Het is misschien met deze cliënten zo dat de last wel goed verdeeld moet worden,door verschillende zorgmomenten in te plannen.Bijv. 3 keer op een dag een uur.En dan moet je geen haast hebben dat werkt helemaal averechts…Ook heb ik eens meegemaakt,dat iemand met dementie,medicatie tegen angst kreeg.Ze veranderde van een feeks in een vriendelijke vrouw.Dus er is wel medicatie,maar dan moet er controle op zijn,dus meerdere zorgmomenten op een dag.Er zijn wel teams bij ons die dat wel doen,alleen die doen geen huish. werk geloof ik.PGb,dat weet ik niet,of de fam. daar nog aan wil beginnen.Maar wel een idee,denk ik.

Bedankt voor je reactie,Tineke.

• Toos

Het mooiste zou zijn dater 1 dezelfde persoon naar toe gaat. Niet gelijk aan het werk gaan maar praat met client, straal rust uit, probeer toch een vertrouwensrelatie op te bouwen. Waarom wil client niet douchen, meestal angst!!

Het vraagt geduld om met deze client om te gaan.

• Tineke

Dat zou heel mooi zijn,als dat kon,maar in de praktijk kan het gewoon niet een en dezelfde persoon doen.Stel,dat je 3 zorgmomenten instelt,elke dag:bijv.om 12u;maaltijdverzorging,dan om 15u extra drinken en wat huish. werk,en 's avonds nog een keer om 20u,wie wil dat gaan doen,dag in dag uit?Het is een te zware belasting voor een persoon,naar mijn mening.Familie wil op afstand blijven,voor hen is de druk afgelopen jaren te hoog geworden.Verder ben ik het wel met je eens,dat er zo min mogelijk gewisseld moet worden met deze cliënten.

Ik ben wel benieuwd of er een PGB-medewerker is die zo werkt!

Groetjes!