Dementerende client mag nog niet naar het verpleegtehuis...

• Renata

Nou, voor één pgb-zorgverlener lijkt het me wat veel, maar in de praktijk kun je dit met 3 tot 4 personen wel rondkrijgen. Je kunt dit ook opbouwen, om de cliënt te laten wennen.

Ik ben zelf al jaren PGB- verpleegkundige, op dit moment verzorg ik samen met anderen een echtpaar dat veel zorg nodig heeft. In de praktijk ziet dat er zo uit:

's Ochtends komt er iemand die komt wassen, koffie zet en een lunch klaarmaakt, en controleert of de pillen zijn ingenomen.

's Middags om 15.00 komt er iemand voor een half uurtje, om eventueel vaat te wassen, pillen te controleren en naar bed te helpen voor middagdutje.

's Avonds rond 18.00 komt er iemand voor het warme eten zorgen (magnetronmaaltijd)

Zo nodig om 21.30 nog hulp bij naar bed gaan.

Alles betaald uit het PGB. Wel belangrijk: dat je je niet te beroerd voelt om ook eens te stofzuigen, een wasje te draaien, boodschap doen etc.

Bij deze mensen komt 1x per week een HH hulp, ook betaald uit het budget.

In de praktijk is het het handigst als de hulpverleners een beetje in de buurt wonen. Als je maar een half uur hoeft te werken, wil je niet eerst een half uur fietsen!

Als je met z'n vieren werkt, kun je ook makkelijker invallen voor elkaar bij ziekte en vakantie. De meeste cliënten hebben geen moeite met meerdere hulpverleners, omdat PGB-hulpverleners ook trouw zijn, de tijd nemen, en er alleen voor hén zijn.

Jammer dat de regering moeilijk gaat doen over de PGB-regeling!

Groetjes,

Nelleke

• Tineke

Dat is goed geregeld,lees ik zo,voor dit echtpaar.

Je hebt gelijk,dat je dan niet te ver uit de buurt moet wonen.

Zelf dacht ik voor mijn cliënt ook aan vrijwilligers,die eens even komen koffie drinken bij dhr,er is in de regio een soort oppascentrale voor ouderen en gehandicapte mensen.Al denk ik dat hij deze ook zo buiten de deur zou zetten.

Ik geloof niet dat de fam. vrijwilligers hiermee zou willen belasten.

Ik vraag me af,hebben jullie met z'n 4-en ook veel contact met de kinderen van de cliënten?Voor mij geldt dit wel want met cliënt kan ik niet meer overleggen.

Soms heb je ook te maken met een kind dat overspannen van de situatie met hun ouder is geworden…Dit heb ik al meerdere keren meegemaakt.Die gebukt gaan onder schuldgevoel omdat ze hun vader of moeder niet kunnen helpen.Of gebukt gaan onder angst,voor de agressie die buiten alle proporties is.Dan voel je je soms ook een hulpverlener van de hele familie…Je moet zelf ook oppassen met deze situaties,dat je er niet aan onder door gaat.

En wat de PGB betreft,het is te hopen dat de regering het een en ander gaat terug draaien,waar moet dat toch heen??Groetjes,Tineke.

• Renata

Ja, één van de kinderen beheert het budget en is eerste aanspreekpunt. Omgekeerd is het voor de kinderen ook een opluchting, dat ze er niet meer alleen verantwoordelijk voor zijn voor de ouders. We hebben ook een ondersteunende funktie t.o.v. de familie. Je ziet ook, dat nu de directe verzorging is overgenomen door derden, de ouder/kindrelatie en de relatie tussen broers en zussen sterk verbeteren. Want als je er als familie alleen voor staat, geeft dat vaak problemen onderling. Ouders spelen de kinderen uit, en de een vindt van de ander dat ie te weinig doet…

Sterkte met de situatie, Tineke!

• Tineke

Bedankt voor jullie reacties allemaal!Om nog even op Renata te reageren:

Ik heb meerdere keren bij kinderen van dementerende cliënten meegemaakt dat er verwijderingen ontstaan,doordat de een,die vaak zorgt voor de ouder werkelijk ziet wat er aan de hand is en broer of zus,die bijv. uit de buurt wonen, vindt dat het nog wel meevalt met de ouder.Die niet zien dat hun ouder constant ‘confabuleert’,en ook geloven wat hun ouder zegt!Echt heel vervelende toestanden.Vaak een generatie die niet gewend is zich wat in te lezen over de ziekte die hun ouder heeft.

Er is op internet ook zoveel over te vinden.Maar ja,er zijn nog hele volksstammen die geen internet hebben….zo zonde want informatie kweekt begrip…groetjes.