Nou, voor één pgb-zorgverlener lijkt het me wat veel, maar in de praktijk kun je dit met 3 tot 4 personen wel rondkrijgen. Je kunt dit ook opbouwen, om de cliënt te laten wennen.
Ik ben zelf al jaren PGB- verpleegkundige, op dit moment verzorg ik samen met anderen een echtpaar dat veel zorg nodig heeft. In de praktijk ziet dat er zo uit:
's Ochtends komt er iemand die komt wassen, koffie zet en een lunch klaarmaakt, en controleert of de pillen zijn ingenomen.
's Middags om 15.00 komt er iemand voor een half uurtje, om eventueel vaat te wassen, pillen te controleren en naar bed te helpen voor middagdutje.
's Avonds rond 18.00 komt er iemand voor het warme eten zorgen (magnetronmaaltijd)
Zo nodig om 21.30 nog hulp bij naar bed gaan.
Alles betaald uit het PGB. Wel belangrijk: dat je je niet te beroerd voelt om ook eens te stofzuigen, een wasje te draaien, boodschap doen etc.
Bij deze mensen komt 1x per week een HH hulp, ook betaald uit het budget.
In de praktijk is het het handigst als de hulpverleners een beetje in de buurt wonen. Als je maar een half uur hoeft te werken, wil je niet eerst een half uur fietsen!
Als je met z'n vieren werkt, kun je ook makkelijker invallen voor elkaar bij ziekte en vakantie. De meeste cliënten hebben geen moeite met meerdere hulpverleners, omdat PGB-hulpverleners ook trouw zijn, de tijd nemen, en er alleen voor hén zijn.
Jammer dat de regering moeilijk gaat doen over de PGB-regeling!
Groetjes,
Nelleke