Boodschappen doen voor cliënten

• Tineke

Dag,

Laatst las ik ergens dat er thuiszorgorg. zijn die standaard geen boodschappen doen voor cliënten,is dat zo?Voor cl. die geen familie en geen netwerk in de buurt hebben lijkt me dat heel lastig.Hoe wordt dat dan opgelost?Groetjes,Tineke.

• Toos

Bij onze organisatie gelukkig wel. Een oplossing lijkt me Handsaam inschakelen, een club van vrijwillergers

• Renata

Thuis laten bezorgen, doen de meeste supermarkten wel.

• ingrid

de regels zijn toch weer aan het veranderen,je mag toch boodschappen doen.

als het geindiceerd is..sommige supermarkten brengen de boodschappen thuis en sommige supermarkten doen online winkelen.

• ilonka

Bij ons word er wel boodschappen gedaan maar ik snap eigenlijk niet waarom

de Stichting Tot en Met het nu opeens korter indiceert .

.Vroeger kreeg je er een uur tot anderhalf uur voor,maar vanaf nu maar een half uur.Ik heb veel klanten die van een AOW moeten rond komen en die dus niet de

boodschappen thuis kan laten komen ze hebben al zo weinig om voor te eten.dus laat staan thuis bezorgen.En sommige hebben geen familie of die wonen te ver.

• Natasja

Wij hebben het afgelopen week gehad over wat er volgend jaar zal veranderen en ze willen helemaal af van het boodschappen doen. Er zal met de nieuwe indicaties veel meer gekeken worden naar wat mantelzorgers kunnen doen en of boodschappen bijvoorbeeld thuisbezorgd kunnen worden.

Nou hebben wij hier in de buurt heel wat winkels die thuisbezorgen en ook winkels waar je je boodschappen door kunt bellen.

Waar ik bang voor ben is dat we (de hulpen dus) straks alleen nog maar het zware schoonmaakwerk hoeven te doen, omdat de rest overgenomen zal moeten worden door mantelzorgers. Als je net als ik full-time werkt zal dat dus niet mee gaan vallen. Ik vond het ook altijd erg gezellig even met iemand boodschappen te doen (als die client bv in de rolstoel meekon) maar dat zal in de toekomst denk ik helemaal gaan verdwijnen.

• emmy

Hoi,

wat denk je van de druk die er op de schouders van de mantelzorgers ligt als ze min of meer verplicht worden de lichte taken van de thuiszorg over te nemen?

Nog even en dan hebben die ook hulp nodig omdat ze overspannen worden van de combinatie werk/mantelzorg.

EmmyNatasja schreef:

>

> Wij hebben het afgelopen week gehad over wat er volgend jaar

> zal veranderen en ze willen helemaal af van het boodschappen

> doen. Er zal met de nieuwe indicaties veel meer gekeken

> worden naar wat mantelzorgers kunnen doen en of boodschappen

> bijvoorbeeld thuisbezorgd kunnen worden.

> Nou hebben wij hier in de buurt heel wat winkels die

> thuisbezorgen en ook winkels waar je je boodschappen door

> kunt bellen.

> Waar ik bang voor ben is dat we (de hulpen dus) straks alleen

> nog maar het zware schoonmaakwerk hoeven te doen, omdat de

> rest overgenomen zal moeten worden door mantelzorgers. Als je

> net als ik full-time werkt zal dat dus niet mee gaan vallen.

> Ik vond het ook altijd erg gezellig even met iemand

> boodschappen te doen (als die client bv in de rolstoel

> meekon) maar dat zal in de toekomst denk ik helemaal gaan

> verdwijnen.

• Tineke

Ik vraag me ook af,hoe dat dan allemaal moet.Heb eens bij iemand gewerkt,die een enige dochter had,die 200 km ver woonde.Ze had maar 2 kennissen in de buurt,eentje van 85 jaar en de andere kennis woonde 15 km ver.De supermarkt is op 2 min. fietsen….Als je de cliënt mee wilt nemen in de rolstoel,kost het wel heel veel tijd,dat begrijp ik wel.

• Maike

Hier in den haag gaat de thuiszorg zeer waarschijnlijk samenwerken met de bbd(boodschappenbegeleidingsdienst).Voor 2 euro per keer doen ze samen met de mensen boodschappen.En ze komen bij alle winkels,van ah tot aldi.Zij helpen met inpakken,sjouwen het bij de klant naar binnen.

Bij mensen die zelf geen boodschappen kunnen doen,halen ze het geld en een boodschappenbriefje op.

Ik zal het zeker jammer vinden als wij strasks geen boodschappen mogen doen,maar dan is de bbd voor de klanten een goede oplossing.

• Carolien

Is het niet zo dat boodschappen doen niet meer wordt geindiceerd door de RIO's omdat dit een taak is die niet binnen het algemeen verzorgende pakket van de basis-thuiszorg valt ?

Vroeger mochten thuiszorghulpen ook nog koken voor de client als dit geindiceerd was. Dat is een jaar of 7 geleden toen uit het basispakket van de thuiszorg geschrapt en wordt sinds die tijd alleen nog in hoogst uitzonderlijke situatie geindicieerd door de RIO's wanneer alternatieven als tafeltje-dekje niet tot de mogelijkheden behoort.

Als ik mij niet vergis is men al sinds een paar jaar bezig om ook het boodschappen doen af te bouwen en uit het basis-pakket te halen, omdat dit een taak is die door vrijwilligers of door supermarkten zelf wordt overgenomen. Een vorm van bezuiniging op de thuiszorg.