Boodschappen doen voor cliënten

• Natasja

Clienten meenemen kost inderdaad veel tijd, maar er even tussenuit is voor de client net zo belangrijk als een schoon huis. Misschien zelfs belangrijker.

Er schijnt contact geweest te zijn met de vrijwillige thuiszorg, om het boodschappengebeuren eventueel op te vangen. Maar het is nou niet echt een taak voor hen. Bij hen draaid het meer om gezellig een bakkie drinken of iemand er even mee uit nemen. Als die plannen doorgaan dat boodschappen doen niet meer geindiceerd wordt zullen er inderdaad mantelzorgers zijn die overlopen. De supermarkten bellen voor dew boodschappen vind ik ook niet altijd werken. Ik heb veel vaste clienten waarvan ik precies weet wat ze willen (qua boodschappen). Als ik een lijstje meeneem en er is iets niet, dan weet ik wat iemand wel of niet als alternatief wil. De supermarkt weet dat niet. Als je alles bij elkaar optelt zal het dus meer tijd en geld kosten om het door de supermarkt te laten doen.

Soms wordt er in Den Haag echt niet nagadacht aan de consequenties. Wat als een client zelf geen boodschappenlijstje meer kan samenstellen en de mantelzorger niet in de buurt is? Dat gebeurt regelmatig bij ons en dan zorgen we toch dat alles in huis is.

Laatst nog een mooie meegemaakt over onderbroeken:

Client heeft het niet breed en eens in de zoveel tijd halen we ondergoed en penties enz. voor haar bij Zeeman of de Wibra. Dat is zo'n 5 min. van haar huis. Dat mogen we niet meer halen voor haar, want het is geen eerste levensbehoefte !!!!. Dan moet de mantelzorger het maar via Wehkamp ofzo bestellen zodat het thuis afgeleverd wordt. Maar Mw. kan het zelf niet ontvangst nemen.

Waar hebben we het over zeg? Een paar onderbroeken !!! Ik heb het uiteindelijk maar onderweg naar huis gekocht voor haar en de andere dag toen ik toch langs haar huis fietste afgegeven. Ik heb nog nooit iemand zo blij gezien om een paar onderbroeken.

• Carolien

Het beleid van deze regering is er niet op gemaakt om daadwerkelijk in de zorg te voorzien die ook noodzakelijk is maar niet tot de allereerste levensbehoefte voorziet. kamerleden krijgen dagelijks emailtjes en brieven van mensen uit het land die in de knel zijn komen te zitten vanwege alle veranderingen in de thuiszorg. Ze weten dus weldegelijk wat er allemaal speelt, toch veranderd er totaal niets en word er alleen nog maar meer beknibbelt en gezegd dat mensen hun “eigen verantwoordelijkheid” moeten nemen. En als dat niet meer kan ? Jammer dan !

Er zijn al supermarkten die complete lijsten hebben met het gehele assortiment waaruit de klant een keuze kan maken. Ingevulde lijsten worden in de computer verwerkt en zo weet men al gauw welke merken of producten iemand regelmatig koopt en mocht iets niet op voorraad zijn dan kan men een redelijke inschatting maken van wat een goed alternatief zou kunnen zijn. Er wordt dus al ingesprongen in het gat dat nu aan het vallen is door de supermarkten.

In feiten worden hulpen die clienten niet zo maar willen laten zitten met problemen om inkopen te doen “gedwongen” om dan in eigen tijd maar dat soort zaken te gaan regelen. De professionele hulpverlener ingezet als gratis mantelzorger. Prima bezuiniging toch ?

• Tineke

Je zal maar 30 uur werken in de thuiszorg en dan in je vrije tijd boodschappen moeten doen voor je cliënten…dat kan toch niet!Toch geloof ik dat de meeste mensen wel nog een netwerk hebben,althans is mijn ervaring.

• Natasja

Ik denk dat het probleem niet eens zit in de wekelijkse boodschappen, maar de kleine dingetjes tussendoor.

Die wekelijkse boodschappen zijn inderdaad goed op te lossen door de supermarkten in te schakelen. Het gaat meer om dat halfje wit of die paar onderbroeken.

Het blijft voor mij erg tegenstrijdig soms. Ik moet professioneel werken en dus niemand voortrekken, maar als ik dan weer bij zo'n dame kom die een fles doucheschuim of ondergoed nodig heeft en er is in dat geval geen mantelzorger voorhanden vind ik het soms best zielig voor zo'n client. Dus als ik dan toch voor mezelf boodschappen moet doen en langs die winkel moet neem ik heb mee. Maar aangezien ik full-time werk moet ik een grens stellen. En vooral zorgen dat niemand ervan weet, want dan krijg je als je niet oppast nog gekibbel van: voor die en die doe je het ook.

Tsja, ik ben ook maar een mens…

• Anneke

Hoi Natasja,

Heel goed meid ga zo door je werkt perfect zo moeten er meer komen bij de thuiszorg wij werken met ons hart en dat moet zo blijven,alleen moet je de zorgvrager wel vertellen dat jij dat wel voor haar doet maar niet iedereen het voor haar zal doen, jezelf vooral niet schuldig voelen jij voelt er je goed bij en de zorgvrager is tevreden dus wat wil je nog meer….Als dit al niet meer kan waar hebben we het dan nog over…..groetjes Anneke.

• sylvana

Ik heb 3 jaar bij Amsterdam Thuiszorg gewerkt en sinds kort werk ik in een verzorgingshuis op de pg afdeling.

Maar Ik deed in die tijd ook boodschappen voor de mensen maar de tassen mochten niet te zwaar zijn en ik mocht niet meer dan 3 winkels afgaan en ik kreeg 1:00 uur de tijd er voor.