Oproep: hulp gevraagd bij studieopdracht

• Sabine Daleman

Ik volg de lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn, en daarvoor moet ik een opdracht maken over huishoudelijke thuiszorg.

Ik moet een Leidinggevende en iemand die zorg ontvangt interviewen.

De nadruk moet hierin liggen op het verschil tussen professionele en individuele normen tav schoonmaken.

Als er iemand is die een leidinggevende functie in de thuiszorg heeft en zou willen helpen .

Ik heb een lijst met vragen opgesteld en hoop dat iemand die per mail wil beantwoorden en evt telefonisch als we er zo niet uit komen.

Mail me sabinevwing@wanadoo.nl

Alvast Bedankt

Sabine Daleman

• Anneke

Hoi Sabine, je moet een uitvoerende ondervragen,dan krijg je een eerlijk beeld en niet de leidinggevende die zijn alleen maar professioneel bezig en niet met de mensen waar wij voor weken,dat is wel ff een heel ander verhaal je komt er niet altijd met de professionele normen ,die zijn namelijk voor iedereen anders…en als uitvoerende heb je daar mee te maken.Leidinggevende zijn alleen maar met productie bezig,zoveel mogelijk klanten helpen met zo min mogelijk personeel.

En jij moet jou toekomstige leerlingen leren dat normen en waarden voor iedereen anders zijn,dat kan heel belangrijk zijn voor de mensen waar ze straks zorg gaan geven.Dit is voor iedereen belangrijk,al ben je nu een huishoudelijke verzorgende of een lichamelijk verzorgende of een verpleegkundige…en daar ontbreekt het nog al eens aan.De hulp zal het wel eens ff regelen hoe het allemaal moet en de zorgvrager heeft het maar te pikken…Veel geluk met je studie en veel wijsheid dat heb je wel nodig..Anders moet je maar eens een afspraak maken met Renske Jansen lerares op het ROCmb gezondheid en welzijn die heeft het goed begrepen…groetjes Anneke.

• John

Beste Anneke,

Wie ben jij om zo belerend deze student toe te spreken?

je moet…………..

Je kunt toch lezen dat zij vraagt om een leidinggevende EN een uitvoerende

Daarnaast geef je wel een heel vertroeeld beeld van een leidinggevende.

Heb je ergens pijn of een frustratie t.a.v. leidinggevenden?

De conclusie dat deze student veel wijsheid nodig heeft, is m.i. helemaal uit den boze. Volstrekt smaakloos.

beste Anneke, wanneer je hulpverlener bent hoop ik maar dat je je anders in het werkveld opstelt dan de wijze waarop je je hier presenteert.

Want als ik dan je leidinggevende zou zijn………………………

• Renata

Ik sluit mij bij John aan!

• Anneke

Hallo John,

Het was en is zeker niet de bedoeling van mij geweest om belerend over te komen.

In de praktijk komt het allemaal anders over dan de professionele zorgstandaard aangeeft en zelf ben ik ook nog een student en dat geeft in het werk nogal eens een konflict hoe je het op school leert en hoe je het uit voert.En daar wringt nog wel eens de schoen. En de wijsheid die ik bedoel is positief bedoeld omdat je dat nodig hebt om zo een moeilijk werstuk te moeten maken. Als het anders overgekomen is dan ik bedoelde dan spijt me dat zeer.

En ik ben inderdaad een uitvoerende, in een goed team, met een goed contact met mijn leidinggevende, dus dat valt wel mee hoor.

• Anneke

Hallo John,

Ben nog eens terug gaan lezen, Sabine vroeg om een leidinggevende en iemand die zorg ontvangt! dus een zorgvrager……

En over belerend gesproken wie ben jij om te zeggen, als ik jou leidinggevende was……..hoe mag ik dit oppakken, feetback oke daar kan ik iets van leren. Dreigende taal dat werkt niet dacht ik zo.

En van Sabine had ik een i-mail terug gehad waarin ze mij wel gelijk gaf, ze had zelf jaren bij de thuiszorg gewerkt en wist al lang dat theorie en prakteik wel even iets anders zijn.

• John

Beste Anneke,

Het zegt alls over jou en niets over mij wanneer jij mijn laatste regel als dreigende taal ervaart.

Ik vind het prima dat je hier zo her en der wat commentaren geeft; maar ken je plaats. Leerling zijn is goed en mooi; maar raliseer je dat je dus (nog) niet van veel zaken wat afweet.

Dus schoenmaker blijf bij je leest.

Overigens, probeer eens te beginnen met goed lezen. Dat is een basisvaardigheid voor verzorgenden.

Enne, ……wie ben ik om te zeggen etc etc.

Na 30 jaar ervaring in de zorg mag je dat wel zeggen; overigens wil dat niet zeggen dat ik niets te leren heb, uiteraard wel.Maar afgeven op leidinggevenden (bedoel of niet) past niet bij iemand die in opleiding is.

Eerst je eigen broek leren ophalen voordat je kritiek hebt op een ander die het nog niet kan.

• meredith

..Ik ben het niet met Anneke eens,maar wie ben jij dan wel John ,om haar zo terecht te wijzen? Heb jij als docent niet geleerd mensen serieus te nemen ?

Bepaal jij wat iemands plaats is?

Volgens mij heb jij last van een enorm ego…

• meredith

..of egootje :)

• Anneke

Hallo Meredith,

Bedankt voor je steun, ik kan er wel tegen hoor opbouwende kritiek is leerzaam, ben blij dat John geen docent bij ons op school is,de sfeer zou er zeker niet prettiger op worden dat wel.

Ik zou wel graag willen weten waarom John geen verpleegkundige, leidinggevenden, meer is, wat zou daar de reden van zijn.

Ook al ben ik dan (nog) maar een leerling, loop ook al 30 jaar mee in de zorg en heb ook al veel veranderingen mee gemaakt.Vind het heel leuk op school en heel leerzaam, er is veel veranderd in de zorg.Zeker niet alles is oke,maar we zijn op de goede weg.Zeker naar de zorg toe van onze medemensen en het is fijn om hier af en toe om raad te vragen,hoe kun je het een of ander oplossen voor onze zorgvragers, ga zo door we zijn nooit te oud om te leren.