Doktersbezoek

• Maike

Krijg je vrij(zonder dat het je vakantie-uren kost) voor doktersbezoek.Ik probeer het zoveel mogelijk buiten werk te plannen,maar dat lukt niet altijd.En nu kost het mij dus vakantie uren.Aangezien ik regelmatig naar de huisarts moet en ook naar de oogarts,dietiste,diabetesverpleegkundige kost het mij toch op jaar basis een week vakantie.

Wie kan mij helpen?

• regina

Als voor jouw het cao thuiszorg van toepassing is moet je vrije uren inleveren als je onder werktijd naar een arts moet, jaarlijks krijg je extra verlofuren (naar rato van je contract uren) ook voor bv een begrafenis, men moet je dan in de gelegenheid stellen hiernaar toe te gaan maar valt het onder werktijd dan moet je hiervoor wel verlofuren/vakantie uren schrijven.

• Natasja

Bij ons krijg je bovenop de gewone vakantieuren een bepaald aantal uren voor vakantiedagen zoals kerst en pasen e.d. (wat ikzelf erg verwarrend vind, je denkt nog een hoop uren te besteden te hebben, maar daar moeten die dagen dan nog af) én een bepaald aantal uren voor tandarts- en doktersbezoek. Ik heb geprobeerd na te kijken hoeveel uren het precies zijn, maar kom er zo snel niet uit. Ik geloof dat het afhankelijk is van het aantal uren dat je werkt. regina schreef:

• John

Waarom vind je dat je werkgever moet opdraaien voor de uren die jij aan jouw ziekte bij de dokter zit. Oké, jij kan er ook niets aan doen dat je ziek bent; maar moet de werkgever daar dan voor ‘boeten’?

Het is vervelend voor je, maar ik denk dat je toch maar moet accepteren dat doktersbezoek je uren kost. Je kunt ook denken: blij dat ik werk of kan werken (ondanks ziekte). Niet kunnen werken is nog erger (heb je wel genoeg tijd om naar de dokter te gaan, maar ja, of dat nu de bedoeling is?)

• emmy

Hallo John,

af en toe zie ik jouw reacties op het prikbord. Het zijn er niet veel maar wel opvallend en heel treffend (to the point).Ik mag jou wel maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen jouw mening erg direkt vinden en dit niet weten te waarderen.

Verder ben ik best wel nieuwsgierig naar wat je in het werkveld doet? Ben je een leidinggevende of werk je in de verpleging? Graag een reactie! John schreef:

>

> Waarom vind je dat je werkgever moet opdraaien voor de uren

> die jij aan jouw ziekte bij de dokter zit. Oké, jij kan er

> ook niets aan doen dat je ziek bent; maar moet de werkgever

> daar dan voor ‘boeten’?

>

> Het is vervelend voor je, maar ik denk dat je toch maar moet

> accepteren dat doktersbezoek je uren kost. Je kunt ook

> denken: blij dat ik werk of kan werken (ondanks ziekte). Niet

> kunnen werken is nog erger (heb je wel genoeg tijd om naar de

> dokter te gaan, maar ja, of dat nu de bedoeling is?)

• debbie

Bij ons mag je in werktijd naar de dokter als je fulltime werkt, wij hoeven geen vakantieuren op te nemen.

Je hebt meer aan een werknemer die af en toe naar een dokter gaat, dan aan een werknemer die altijd ziek is.

• John

verpleegkundige, ex-leidinggevende, nu docent

(ben overigens niet altijd zo direct hoor; maar hier moet je het wel eens zijn; daarbij lijkt ‘op papier’ reageren altijd directer dan verbaal)

• John

Dat klopt helemaal.

Een beetje werkgever zal ook niet ‘zeuren’ over af en toe. Iedereen heeft wel eens een pijntje, niet waar

Mijn vorige reactie gaat /ging dan ook niet inhoudelijk over pijntjes en de frequentie ervan.

Ik vind het belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen en tonen. Het is te gemakkelijk om alles maar op de baas af te schuiven.

Het spreekwoord zegt: Wie goed doet, goed ontmoet. Dat geld voor bazen maar zeker even hard voor werknemers!

• emmy

Hallo John,

nog hartelijk bedankt voor uw reactie. Waar ik erg benieuwd naar ben is waarom u op het ogenblik geen leidinggevende meer bent, maar docent en waarvan?

Was de uitdaging weg of werkte u met tegenzin samen met andere mensen? John schreef:

>

> verpleegkundige, ex-leidinggevende, nu docent

> (ben overigens niet altijd zo direct hoor; maar hier moet je

> het wel eens zijn; daarbij lijkt ‘op papier’ reageren altijd

> directer dan verbaal)

• John

IK snap je vraag niet erg; of anders gezegd je aanname

'werkte je met tegenzin samen met anderen'

Docent zijn is de hele dag samenwerken!!!