sleutels

• jan

Sleutelkastje bij de voordeur wat dmv een code te openen is en die code ligt dan achter slot en grendel. Maar wat stelt een slot en een grendel voor als mensen echt kwaad willen? dan lukt het ze m.i. toch wel om binnen te komen.

Op het moment dat men niet meer in staat is om een deur te openen is men tot veel meer niet in staat ( vluchten bij brand? toilletgang? ), mischien kun je je dan ook afvragen of iemand nog wel veilig thuis kan wonen.

Mijn ervaring is dat wanneer een sleutel in bewaring moet worden gegeven dat dat vaak maar kortdurend is omdat iemand of terminaal is, of wacht op een plaats in een verzorgings of verpleeghuis. Om voor die korte tijd dus meerdere sleutels aan te maken is vaak ook zonde van het geld/moeite.

Zoals ik al zij een sleutelkastje bij de woning of beheer door een receptioniste van een tehuis in de buurt. Een sleutel halen op een wijkgebouw is ook vragen om problemen want wat gebeurt er als de vroege dienst de sleutel in haar zak laat zitten en na haar werk naar de stad toe gaat en niet te bereiken is? of als het wijkgebouw op een afgelegen en donkere plek ligt??

• regina

Je hebt sleutels in je tas van clienten (niet met naam en adres maar bv met een nr eraan) en een lijst met adressen die corresponderen met het nummer van een sleutel en je wordt overvallen en ze stelen je tas, dat kan natuurlijk allemaal, elk protocol en alle manieren hier beschreven hebben hun zwakke kanten. Het idee om sleutels in bewaring te geven bij recepties van verzorgingshuizen daar zitten de meeste instellingen niet op te wachten de meeste willen niet eens ruimte geven om een sleutelkastje op te hangen, en omdat veel instellingen tegenwoordig ook extra-muraal in de wijk werken willen ze de clienten liever zelf in hun bestand opnemen daar krijgen ze dan weer geld voor. Dat sleutels alleen voor kortdurend gebruik zijn ivm met terminale ziekte of clienten die wachten voor opname daar ben ik het niet mee eens, ook clienten die slecht ter been zijn, de bel niet horen (hier ook geen hulpmiddelen voor willen of kunnen gebruiken) en wat te denken van diabeten die bv in een hypo raken (al enkele keren meegemaakt) of clienten die regelmatig op de grond vallen en niet meer kunnen opstaan. Ouderen blijven steeds langer in hun eigen huis vaak zie je dat als mensen eindelijk zover zijn dat ze naar een verzorgingshuis willen ze hier dan al niet meer voor in aanmerking komen en dan liever in hun eigen huis blijven dan in een verpleeghuis.

• jan

In het stadsdeel waar ik werk doet de thuiszorg ook de alarmopvolging van de clienten die daar bij aangesloten zijn. Van deze clienten heeft een extern bewakingsbedrijf de sleutel ( keyholding heet dat geloof ik ). Als zo'n patient alarm maakt ( of wij doen dat als er niet open wordt gemaakt ) dan gaat er behalve een belletje naar de thuiszog ook meteen een belletje naar dat bedrijf zodat er iemand met de sleutel komt.

Het is dan wel een vereiste dat mensen zijn aangesloten op een alarmeringssysteem, maar ze moeten zelf ook wel wat er voor over hebben natuurlijk.