dagbehandeling

• Piet Groot

hallo allemaal,

Ik ben vig-er op een dagbehandeling PG.

Allemaal bezoekers die nog thuis wonen, en wij proberen structuur en activiteiten te bieden aan de dementerende zorgvrager varierend van 1 tot soms 5 dagen per week

Onze baan is zwaar belast, we hebben soms 25 bezoekers per dag met 3-4 verzorgende.

De bezoekers zijn vaak erg verwart, onrustig, en hebben veel zorg nodig.

Jaren werkte ik in een verpleeghuis en zag die zelfde zorgzwaarte daar ook.

Deze mensen wonen dus nog thuis!!

Ongelooflijk hoever sommige het thuis nog klaarspelen met hun zwaar dementerende partner of ouder.

Nu mijn vraag aan jullie,

Ik vind het van belang om de huiszorg uit te nodigen bij MBO overleg van onze bezoekers.

jullie zien de clieent thuis (en wij soms 5 dagen per week) samen zien we meer.

Hebben jullie daar een mening over? heeft dit meerwaarde?

Hebben jullie er tijd voor?

Groetjes

• mariska

hoi

wij zijn heel vaak bij een mdo overleg aan wezig en wisselen dan ervaring uit.

het blijkt vaak dat mensen op de dagbehandeling zich heel anders gedragen dan thuis.

door dit soort overleg bij te wonen krijg je een heel duidelijk beeld van een zorgvrager.

ook krijg je zo een betere samen werking en dat is alleen maar goed.

voor mij zijn dit soort overleggen waardevol leer er veel van.

mariska

• jan

Zou denk ik altijd wel goed zijn als zorginstellingen wat meer contact hebben met elkaar, maar in dit kader zou het zeker ook positief zijn denk ik.

maar als jij zegt dat de cliënten bij jullie anders zijn dan thuis wil ik daar wel bij aantekenen dat wij als thuiszorg zijnde vaak ook maar 30 minuten tot een uur bij een cliënt zijn, vaak komen wij wel meerdere keren op een dag maar dan heb je nog geen 24 uurs beeld ( alhoewel het er wel redelijk op lijkt ).

Ook is het zo dat net als in de hele gezondheidszorg geld een steeds grotere rol speelt en hetzelfde telt voor de factor tijd.

Als onze pg vpk bij een overleg op de dagbehandeling zou zitten kost haar dat tijd, die tijd kan ze dan weliswaar boeken op de cliënt maar die tijd moet ze ook kunnen maken, ze moet daar andere bezigheden voor uit of afstellen.

En als je dan bekijkt hoeveel vormen van dagverzorging er zijn in een middelgrote stad, waar cliënten uit een wijk naar toe kunnen gaan dan zou een pg vpk heel wat verschillende huizen af moeten gaan wil ze al die mdo's af willen gaan. Als je dat bij het ene huis doet zou je dat bij het andere ook moeten doen nl.

Wat ook een mogelijkheid is, is ervaringen uitwisselen via de mail, dat is wel niet zo persoonlijk maar nog altijd beter dan niets, als het niet mogelijk is om lijfelijk aanwezig te zijn vind ik het een goed alternatief.

• wenie

Ik ben van mening dat dit goed is voor de client. Binnen de organisatie waar ik werk kan er tijd voor gemaakt worden. Alleen zal de clienten moeten betalen voor mijn aanwezigheid bij het overleg. Ik zal het moeten registeren op naam van de clienten. Is dit bij andere organisatie ook een overheersende regel. Als mag en kan als de client er maar voor betaald.

• Piet Groot

Dank jullie voor de reacties,

Per mail zou infowissel heel handig zijn, maar helaas wij werken niet met een computer.

Weer een reden om te pleiten voor zo een ding!

groeten

• Anneke

Hallo Tineke,

Wij geven onze zorgvragers als ze naar de dagbehandeling gaan het zorgdossier mee, daarin rapporteren de verzorgende van de dagopvang; en de verzorging uit de wijk.

Ook hebben wij een keer per maand een overleg met de wachtlijst begeleidster, zij komt dan tijdens het overleg van het team en daar is dan gelegenheid om iedere zorgvrager te bespreken.

Dit vind ik een goede manier, wij hebben nog een VZ team, dit team gaat mensen verzorgen en doen daar nog een stuk huishoudelijk werk, ondersteuning, begeleiding. Zij kunnen vaak ook een heel goed beeld vormen van de zorgvrager.

En hebben regelmatig, overleg met de verzorgende van de dagopvang,dagbehandeling.

groetjes Anneke