nieuwe indicatie

• Herminez

Na ruim 2 jaar ben ik weer toe aan een herindicatie. Negen jaar geleden ben ik begonnen met een indicatie voor 40 uur huishoudelijke hulp. Dit is in de loop der jaren afgebouwd naar 22 uur. Ik heb de afgelopen jaren tussen de 16 en de 20 uur afgenomen, omdat het voor de thuiszorgorganisatie bijna niet te regelen is.

Ik moet nu dus een nieuwe indicatie hebben. Kan iemand mij vertellen waar ik de nieuwe indicatierichtlijnen kan vinden? Maakt het nog verschil of je voor 1 januari geïndiceert wordt of erna? Ik heb begrepen dat er per 1 januari weer van alles verandert in de organisatie van de RIO's. Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Piet Groot

Als het alleen om huishoudelijk werk gaat is dan persoonsgebonden budget geen optie?

Die kan je zelf inhuren en zelf organiseren.

Of een Alfha helpende?

Ik vind het zowiezo vreemd dat iemand zo een lange tijd gebruik maakt van huishoudelijke hulp van de thuiszorg.

Zijn ze daar wel voor??

Wordt dat altijd en overal zo geregeld?

Mijn 80 jarige moeder kan ook niet veel meer, ze huurt gewoon een werkster in, dat is toch de bedoeling??

Of zit ik er naast en hoort dat ook onder thuiszorg.

• Herminez

Wat heb ik nu aan dit antwoord? Heb je wel eens een werkster gehad en betaald voor 22 uur in de week? Dat mag helemaal niet in Nederland. Een PGB voor zoveel uren zorg in de huishouding is niet mijn keus. Je kiest voor zorg in natura of voor een PGB. Het is bijna niet te organiseren en ik kan de “gaten” van vakantie en ziekte dan niet opvangen, maar ook niet hebben. Als je meer dan 9 uur zorg in de week hebt, mag je helemaal geen alphahulp hebben. Deze zorg valt onder onverzekerbare zorg, niet te dragen zorg en is dus AWBZ = thuiszorg. Ik heb overigens voor de verpleegkundige hulp van de wijkverpleging voor mijn dochter ook zorg in natura. Voor haar ondersteunende begeleiding hebben we tot het eind van het jaar een PGB.

Nu graag iemand met antwoord op mijn vragen.

• Jens

iemand die zo assertief kan reageren gaat maar lekker zelf verder uitzoeken wat de antwoorden zijn.

• stef

DE richtlijnen zijn nu al aangescherpt.De nieuwe richtlijnen kan je gewoon bij het rio opvragen succes

• Herminez

Dat is dus wat er gebeurd als je al jarenlang noodgedwongen afhankelijk bent van zorg. Je zult wel assertief moeten worden. Waarom mag Tineke trouwens wel vragen of die zorg wel terecht is en mijn gezin gelijk stellen aan haar bejaarde moeder, maar ik geen antwoord geven?

Ik ben op zoek naar de richtlijnen waar RIO's mee werken. Voorheen had je het bioprotocol. That's all.

• Anneke

Hallo Herminez,

Mag ik je een advies geven, ga naar www.lcig.nl daar heb je misschien iets aan!!!!

Volgens mij worden al je vragen daar beantwoord vriendelijke groeten Anneke.

• mariska

tineke schreef:

>

> Als het alleen om huishoudelijk werk gaat is dan

> persoonsgebonden budget geen optie?

> Die kan je zelf inhuren en zelf organiseren.

> Of een Alfha helpende?

>

> Ik vind het zowiezo vreemd dat iemand zo een lange tijd

> gebruik maakt van huishoudelijke hulp van de thuiszorg.

> Zijn ze daar wel voor??

> Wordt dat altijd en overal zo geregeld?

>

> Mijn 80 jarige moeder kan ook niet veel meer, ze huurt gewoon

> een werkster in, dat is toch de bedoeling??

> Of zit ik er naast en hoort dat ook onder thuiszorg.

waarom zou het niet mogelijk zijn om langdurig zorg te krijgen van de thuiszorg.

daar zijn wij wel voor.

een werkster????? naar woord

elke situatie is anders en zo kan het gebeuren dat mensen weer voor een deel zelf standig worden en alleen nog ondersteuning bij het op orde houden van hun huishouding nodig hebben. er zijn niet voor niets a b en c mensen allemaal gelijk alleen heeft de een iets meer bevoegdheid als de ander.

ik krijg het gevoel dat er gedacht word dat thuiszorg werksters leverd dat is dus niet waar zij letten ook op als er iets veranderd en grijpen in als dit nodig blijkt te zijn.

het heet niet voor niets thuiszorg en daar hoort ook h.h.ondersteuning bij.

• maia

Ja ook dit hoort ook bij de thuiszorg ,natuurlijk zou ik bijna willen zeggen

Na aanleiding van je indicatie krijg je hulp

Uit eindlijk mankeer je wat anders vraag je het niet aan

Zo leuk is het niet contenue een ander over de vloer tenslotte doe je het liever zelf

De moeder van Tineke kan hulp aanvragen ivm met hoge leeftijd ,daar kan indien het om ouderdom gaat eventueel alpha hulp geindiceerd worden.

Helaas kan ik je niet verder helpen Herminez,

Waar ik wel benieuwd naar ben is indien een nieuwe indicatie plaats vind ,hoeveel uur je gaat krijgen

Want in deze regio worden dit aantal uren niet gegeven

• Herminez

Bedankt Anneke, ik heb daar even rondgekeken. Ik kende het LCIG al, omdat zij de indicaties tot op heden voor mijn gehandicapte dochter maakten. Ik was alleen niet op de gedachte gekomen om daar eens te kijken. Ik kon via hun site doorlinken naar andere organisaties. Ik heb nog niet gevonden wat ik wilde vinden, maar ik blijf zoeken. Het was sowieso aardig om even te kijken.