overstappen op pgb

• HZ

Hallo!

Ik heb een client die sinds kort weer is gaan werken. De dag dat ik kom is een van haar weinige vrije dagen en ze wil dan meestal dingen doen/regelen waar ze anders geen tijd voor heeft.

daarom wil ze graag overstappen (indien mogelijk?) van gewone thuiszorg HZ naar een persoonsgebonden budget, zodat ze ook gewoon weg mag gaan als er iemand is die komt schoonmaken.

Ze wil graag dat ik blijf, en nieuwe hulp ziet ze niet zitten. Dus mijn vraag is;

als zij kan overstappen naar een pgb ( zodat ze weg kan gaan als er hulp komt) kan ik dan gewoon bij haar blijven werken??

Groetjes HZ

• Jens

Is de indicatie nog juist??

• Renata

Ook mensen met een handicap kunnen werken hoor….

Zij zal w.s. wel opnieuw geïndiceerd moeten worden als zij overstapt op een PGB. Verder kan zij daarna in diens nemen wie ze wil!

Als jijzelf geen contract met een thuiszorginstelling hebt, is er niets aan de hand. Heb je wel een contract, let dan op of er geen non-concurrentiebeding in voorkomt.

• HZ

Ja, dat is dus juist precies waar ik op doel;

Ik heb een contract bij de thuiszorg, dus stel dat die mevrouw mij particulier in dienst wil nemen, dan ben ik in overtreding. Maar hulp via de thuiszorg of via de pgb is toch uiteindelijk hetzelfde? Mag ik dan wel gewoon legaal voor haar werken?

groetjes HZ

• Renata

Nee, helaas niet! Deze vrouw wordt jouw werkgever! En ook al val je misschien onder de 2-dagen regeling (als je twee dagen of minder bij iemand werkt, hoeft ze je niet in loondienst te nemen maar kun je als freelancer werken), dan nog val je als freelancer onder het non-concurrentiebeding. Als dit beding inderdaad in je contract staat.

Ik ben er ook tegenaan gelopen toen ik als freelance verpleegkundige wilde gaan werken… zelfs nog naar bureau voor rechtshulp gestapt maar ze konden niets voor me doen, ik moest eerst een jaar uit loondienst zijn geweest voor ik voor mezelf kon beginnen. Dat heb ik toen inderdaad gedaan, want mijn baas was “not amused” met mijn plannen voor ondernemerschap, en hield mij nauwlettend in de gaten.

Ja, de vraag is dan hoe eerlijk je moet zijn… je kunt ontslag nemen en niets zeggen, of ontslag nemen en het wel zeggen en dan maar hopen dat ze je niet aan het concurrentiebeding zullen houden. Het blijft een heel vervelende situatie, en zeker ook voor je cliënt.

• HZ

Hmmm…daar was ik al bang voor!

In het geheim vind ik niet zo prettig…als je word gepakt moet je iets van 2000 euro betalen geloof ik!

Bedankt voor de reacties!

groetjes HZ

• HZ

Mijn client heeft zelf het hoofd gebeld, en die zij dat het wel kon!! gaan we uds binnenkort even regelen!

gr.HZ