is dit normaal?!

• kim

Hallo,

Ik zal eerst beginnen met de situati uit te leggen, mijn moeder is 48 en kan sinds kort moeilijk tot bijna niet meer lopen, volgens de doktoren heeft ze het lichamelijk gestel van iemand van 80.

Ze heeft artose, osteoporose én osteopolitis, voornamelijk haar kniegewricht is hierdoor aangetast, maar ook bv haar heupen al.

Bij het linker kniegewricht is het in zo'n ver gevorderd stadium dat er een kunstgewricht in geplaats gaat worden, echter de chirurg waar ze onder behandeling is heeft een wachtlijst van een jaar.

Op dit moment kan ze bijna niet meer lopen, op krukken kan ze zich enigszins behelpen met naar de wc gaan e.d. maar ze heeft ontzettend veel pijn en kan haar knie ook niet meer buigen.Ze komt het huis niet meer uit en is inmiddels emotioneel ook niet meer erg stabiel. wat logisch is in zo'n situatie.

Ik ben al sinds een aantal jaren het huis uit , mijn vader werkt 40 uur per week in de bouw. We hebben ons tot nu toe aardig kunnen redden zonder hulp. Echter we merken dat het nu toch wel zwaar aan het worden is, vooral voor mijn vader al het huishoudelijk werk komt nu op zijn schouders neer plus de verzorging van mijn moeder. Uiteraard doe ik ook wat ik kan maar ik heb ook mijn leven.

Mijn moeder heeft dus vorige week naar het RIO gebeld, een formulier in gevuld en kreeg gisteren telefoon van een of andere thuiszorg organisatie, helaas weet ze niet meer welke.

Echter deze mevrouw heeft haar wel heel onjuist behandeld aan de telefoon naar mijn idee, ze vroeg of mijn moeder zelf een boterham kon smeren. dat kan ze uiteraard en daar hoeven we ook geen hulp voor. Vervolgens hoorde ze de hond op de achtergrond blaffen en gelijk daarop concludeerde ze dat er geen hulp nodig was en dat wij ons best zelf konden redden. Toen mijn moeder haar wilde vertellen dat dat niet zo was kreeg ze als antwoord "mevrouw bent u soms uit op een persoonsgebonden budget?!' alsof het ons om het geld gaat!

Ze wilde best nog wel even een intakegesprekje doen aan de telefoon en vervolgens iemand langs sturen maar ze kon nu al meedelen dat wij een negatief advies voor hulp zouden krijgen.

Op dat punt was mijn moeder inmiddels zo overstuur van het telefoongesprek dat ze de verbinding verbroken heeft.

Ik vraag me dan ook af of dit een normale gang van zaken is en of je inderdaad half op sterven moet liggen voordat je hulp krijgt?

Heeft iemand wellicht tips over hoe we dit verder moeten aanpakken en of er nog andere manieren zijn om hulp te krijgen zonder tussenkomst van het RIO bv?

Alvast bedankt!

Groeten,

Kim

• Herminez

Gewoon opnieuw bellen. Het is mogelijk om als hulpvrager een contactpersoon aan te wijzen. Dat zou jij kunnen zijn. Dan gaat het RIO met jou in gesprek. Mogelijk dat jij er emotioneel iets minder bij betrokken bent en het gesprek op een andere manier kan voeren.

Ik adviseer je ook om gelijktijdig de hulp aan te kaarten die er nodig is na de operatie. En jij hoeft niet te komen voor huishouden en zorg. Mantelzorg is geen plicht. Dit heb ik recent staatsecretaris Ross op een bijeenkomst in Arnhem horen zeggen. Helaas denken intakers van het RIO het op dat gebied soms beter te weten.

Heel veel succes en sterkte!

• Carolien

Kim, deze gang van zaken is absoluut niet normaal ! Een eerste indicatie stelling word maar zelden telefonisch afgehandeld. Het is jammer dat je moeder niet weet welke organisatie gebeld heeft. Misschien dat je contact op zou kunnen met het RIO om na te vragen wat zij gedaan hebben en of het telefoontje in opdracht was van het RIO of dat een thuiszorgorganisatie zelf het initiatief heeft genomen. Dan zul je ook gelijk kunnen vragen of de aanvraag al direct is afgewezen n.a.v. het telefoontje of niet. Ik denk dat je door zo'n telefoontje waarschijnlijk een stuk wijzer kunt worden over de situatie. Ook kun je dan veel gerichter een klacht indienen over de gang van zaken, want de manier waarop jouw moeder behandeld is gaat de perken te buiten ! Juist ook daarom is het verstandig om nu met het RIO contact op te nemen, zodat men daar bekend is met hetgene er gebeurd is. Zet het een en ander ook alvast op papier voor jezelf zodat je er op terug kunt vallen wanneer er vragen gesteld worden.

Carolien

• maia

Ga er achteraan en laat je niet afschepen

Vraag zo wie zo een gesprek aan bij je thuis.

Helaas komt het de laatste tijd wel meer voor dat er telefonisch zaken behandeld

worden terwijl dit niet de gewoonte is van het Rio

Je moeder heeft recht op een fatsoenlijk gesprek,zorg daarbij ook voor een derde aanwezige

Succes en sterkte

• kim

Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie snelle reacties en advies.

Ik ga er zeker wat mee doen!

Inmiddels heeft er gisteren iemand van het RIO contact opgenomen met mijn moeder, schijnt dat de thuiszorg organisatie die haar gebeld hadden aan het RIO hebben doorgegeven dat er geen hulp nodig was en hierop belde het RIO dus omdat ze dit een beetje vreemd vonden.

Op zich wel weer een positieve actie van het RIO.

mijn moeder heeft ze uitgelegd wat er gebeurd was, het RIO heeft haar toen zelf gevraagd een schriftelijke klacht in te dienen hierover en dat gaan we nu dus ook doen.

Ook vroegen ze of ze alsnog iemand langs moesten sturen.

Helaas heeft mijn moeder hierop gezegd dat ze die mensen niet meer in huis wilde en dat ze het allemaal zelf wel kon als het op deze manier moest.

Gezien haar emotionele gesteldheid kan ik de reactie van haar begrijpen maar ze heeft helaas niet door dat ze hier alleen zichzelf (plus mijn vader) mee heeft.

maar goed, ik denk dat het voor haar beter is het even te laten bezinken en hopelijk is ze over een tijdje wel voor reden vatbaar en kunnen we dan opnieuw contact opnemen met het RIO en de situatie uitleggen.

Ze gaat gelukkig ook naar een psycholoog om beter met de hele situatie om te gaan en wellicht dat hij hier ook iets in kan betekenen.

We gaan in ieder geval een klacht in dienen bij het RIO.

bedankt allemaal voor jullie advies en steun!

Groeten,

Kim

• Jens

Maak de naam van die thuiszorgclub maar openbaar.

De lummels!!!!

• maia

Vraag dan een Persoonsgebonden budget aan .

Dan kan je moeder zelf iemand inhuren.

Laat het hier niet bij zitten ,en ga op zoek naar een andere zorginstantie.

Succes

• Carolien

Mijn advies op dit moment is om toch in te gaan op de uitnodiging van het RIO. Ik kan me heel goed voorstellen dat je moeder daar op dit moment weinig voor voelt, maar het RIO zal er alles aan doen om hun fout geen tweede keer te herhalen ! Zeker nu is de kans heel erg groot dat het hele traject vlot en soepel word afgewerkt.

Daarnaast kan het afwijzen van het gesprek nu, later er voor zorgen dat een nieuwe aanvraag mede op grond daarvan wordt afgewezen. Men zal zich bij het RIO dan de vraag gaan stellen waarom het rond de tijd van de eerste aanvraag wel mogelijk was om de zaken zelf te regelen en ten tijde van de tweede aanvraag ineens niet meer.

Het is lullig om te zeggen misschien, maar dit soort zaken horen er jammer genoeg bij wanneer je in het circuit van hulpverlening en hulpmiddelen aanvragen terecht komt. Het komt zeer geregeld voor dat aanvragers en de aanvraag onbehoorlijk, onfatsoenlijk en halfslachtig worden behandeld. Een aanvraag verloopt maar zelden helemaal zonder hindernissen. Je kunt dan maar beter toch doorzetten dan de zaken op hun beloop laten, want je zult uiteindelijk toch door de molen moeten om datgene te krijgen wat je nodig hebt.

Misschien dat je moeder het goed zou vinden wanneer jij contact opneemt met het RIO om te vragen om de aanvraag toch verder in behandeling te nemen op grond van het feit dat je moeder emotioneel gereageerd heeft op de hele situatie en de gevolgen van het afwijzen van een afspraak niet heeft kunnen overzien ? Gezien de manier waarop het RIO geprobeerd heeft om het “goed” te maken zou het mij niet verbazen wanneer zij meer dan bereid zijn de aanvraag verder af te handelen en er hun uiterste best voor zullen doen om alles netjes af te handelen. Ik zou zeggen, geef ze die kans nu om het goed te doen !

Carolien

• kim

and the story continues…

Het RIO heeft inmiddels weer een keer gebeld, maar nu met de mededeling dat die mevrouw die in eerste instantie gebeld had en naar mijn idee niet netjes gehandeld heeft, niet van de thuiszorg blijkt te zijn maar van het RIO zelf.

Ze vertelden mijn moeder doodleuk dat ze begrepen hadden dat mijn moeder brutaal was geweest tijdens het eerste telefoongesprek en kwaad de haak erop heeft gegooid.

Ook zeiden ze dat uit het eerste telefoongesprek inderdaad duidelijk was geworden dat wij geen hulp nodig hadden.

Ik wilde het RIO zelf gaan bellen om te vragen of ze enig idee hadden waar ze mee bezig waren maar mijn moeder heeft liever dat we het geheel laten rusten.

Na al dit gedoe wil ze helemaal geen hulp meer in huis van hun.

Als ze straks eenmaal geopereerd is en de situatie daarmee verslechterd gaan we wel weer, evenuteel via een andere weg proberen, hulp te krijgen.

Op dit moment moeten we ons nog maar even zien te redden op de manier zoals we het al een aantal weken doen.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp, advies en steun!

Groeten,

Kim

• Carolien

Ik zou in ieder geval wel een klacht indienen over de hele gang van zaken. Het RIO heeft zeer duidelijk een grove fout gemaakt door jouw moeder onfatsoenlijk te behandelen.

Nog even voor de duidelijkheid, het RIO is de instantie die een indicatie geeft voor het aantal uren zorg dat nodig is. Het is niet de uitvoerende instantie van de zorg. Dat verloopt via een PGB (zelf hulp inhuren) of via thuiszorginstantie's. Men mag zelf bepalen bij welke thuiszorginstelling men zorg wil nemen wanneer men een thuiszorgindicatie heeft.

Het afwijzen van het verzoek is waarschijnlijk gebasseerd op het feit dat je vader geacht is de taken op zich te nemen. Een drukke en/of zware baan word niet meegewogen in de indicatie.

Gezien de afwijzing is het misschien voor je moeder een optie om zelf een hulp voor de huishouding te vinden. Via een advertentie in de krant of in de supermarkt bijvoorbeeld. Als je iemand zou kunnen vinden die het “grove” werk voor haar zou kunnen doen dan zou dat waarschijnlijk al heel wat verlichting geven voor iedereen. Ik begrijp dat jij en je moeder nu zoiets hebben van laat maar even zitten. Maar het vinden van dergelijke hulp wil soms nog wel eens even duren.

Carolien