Met bijstanduitkering werken

• riet geux

Een kennis van mij, een bijstandsmoeder met twee jonge kinderen, wil wat bijverdienen door te gaan werken in de thuiszorg, enkele ochtenden per week. Ze heeft echter gehoord dat wat ze zou verdienen dat weer afgetrokken wordt van de bijstand. Dus iets extra levert het dan niet op. Weet iemand hier iets over. Ze heeft zelf geen computer, vandaar dat ik voor haar deze vraag stel.

• yvet

Hallo,ik heb zelf ook een tijdje gewerkt met uitkering,mocht toen wel een deel houden.Ze rekenen wel alles mee,zoals alimentatie,maar ze willen toch dat je vanuit de ‘soos’ weer aan het werk gaat?Het leverd altijd iets extra op,voor mij toen 250 gulden,dat is dan een hoop geld als je alleen bent.

• Carolien

Wanneer iemand bijstand ontvangt en daarbij ook werkt word het bedrag wat ontvangen word uit loon afgehouden van het totaal bedrag van de bijstand-uitkering. Alleen wanneer de kinderen jonger zijn dan 5 jaar gelden wat andere regels. Bijstand word gezien als een aanvulling op inkomen (voor zover aanwezig) en men vult het inkomen dan ook aan tot het wettelijk vastgestelde bijstand bedrag met aftrek van inkomsten.

Dit betekent dus inderdaad dat die persoon wanneer 'ie werkt maar minder verdiend dan het maandelijkse bedrag dat voor de bijstand geld er zelf niets aan overhoud. Dit zelfde geld overigens ook wanneer men een geldbedrag wint in een loterij.

Carolien

• Jens

Ik reageer even op onderstaande quote

“Ze heeft echter gehoord dat wat ze zou verdienen dat weer afgetrokken wordt van de bijstand. Dus iets extra levert het dan niet op.”

Moet het dan persé iets opleveren? Werkervaring, sociale contacten, meer toekomstperspectief (allemaal items die ‘soos-trekkers’' ontberen) is toch ook te rekenen onder winst?