Privacy van cliënt en medewerker

• Janneke

Hallo allemaal,

Al jaren werk ik meestal met veel plezier bij de thuiszorg als verzorgende,waarvan vaak het grootste gedeelte huishoudelijk werk is.

Ik werk in een kleine gemeenschap en ik ben hier zelf ook geboren en getogen.

Het liefst werk ik bij mensen die ik gewoon niet ken.Nu overkomt mij dit deze week,ik kreeg een nieuwe cliënt en qua naam en adres ken ik haar niet.

Het klikt aardig en als we aan het koffie drinken zijn,vraagt ze naar mijn naam en waar ik woon enz.Even later als ze alles op zich in heeft laten werken,vraagt ze iets specifieks over mijn familie.Ik ben best overrompeld, het blijkt dat ze mijn hele familie kent en het leek zelfs of ze voordat ik kwam al alles van me wist.

Heb wel gezegd dat ik niet over familie praat ,dat ik dat niet prettig vind.

Het klikte verder wel redelijk maar toch heb ik er een raar gevoel bij.Zelfs zo dat ik dit verhaal zit te typen hier.Ik geloof dat het beter is dat ik hier niet werk.

Heeft iemand al eens eerder zoiets meegemaakt?Wat zouden jullie doen.

Groetjes,Janneke.

• emmy

Hallo Janneke,

ik kan me best voorstellen dat je je niet op je gemak voelt bij die client. Maar ja, in een klein dorpje heb je sneller de kans dat ze jou en jouw familie- en kennissenkring kennen (ik kom zelf ook uit een klein dorpje). Maak aan de client duidelijk dat, als ze weer over je familie begint, je dat niet op prijs stelt en dat er genoeg andere dingen zijn om over te praten. Als ze vol blijft houden en je gaat er met tegenzin er naar toe, praat er dan over met je zorgmanager en zoek samen naar een oplossing!

Groetjes Emmy

• Janneke

Hallo,Emmy

Bedankt voor je reactie,ik ben er de hele avond mee bezig geweest.

Zit ook te denken,als ik me nu na de 1e keer al zo zit te ergeren,dan werkt het

niet,dat kan niet de bedoeling zijn.Soms werk ik wel eens jaren bij dezelfde cliënten,zonder problemen!Heb ook met mezelf afgesproken dat,als ik er last van blijf houden dat ik dan de manager ga inschakelen.Ik ken mezelf wel een beetje,zoiets kan mijn gehele werkplezier vergallen:als je steeds denkt van :volgende week moet ik er weer naar toe….

Sommige mensen zijn ook zo nieuwsgierig….#@%^&

Groetjes en ik ben blij dat er iemand met me meedenkt…Janneke.

• toos

Zeg tegen de client dat werk en prive gescheiden is en dat je in de hoedanigheid als verzorgende bij haar bent.

Als je hier professioneel mee omgaat hoeft het toch geen belemmering te zijn??

Succes

• Herma

Niets van aantrekken.

Ik heb het zelfde meegemaakt, als men over je familie begingt niet reageren of ontkenned reageren er zeker niet op ingaan.

succes

• Janneke

Toos en Herma bedankt voor het reageren,normaal kan ik dat ook wel,gewoon niets van aan trekken en werk en prive scheiden.Je maakt dit ook niet vaak mee.

Een keer maakte ik het mee dat iemand ook mijn naam vroeg en wilde toen ook

'dieper' op mijn familieleven ingaan,toen reageerde ik precies zo ‘daar praat ik liever niet over’ en deze vrouw stopte er toen wel mee,maar de rest van de weken dat ik daar moest werken werd er niet veel meer gepraat.Soms is het iemand's lust en leven nieuwtjes te vergaren en hebben heel weinig andere interesses.Als je er maar een half uur hoeft te zijn,dan gaat het wel,maar 3 uur….Wat duurt de tijd dan lang.

En ik wil graag mijn werkplezier beschermen.Een ander kan daar soms veel beter mee omgaan,die zegt:fluitje van een cent…

Het komt ook doordat wij de laatste jaren nogal wat mee hebben gemaakt en de client van deze week vroeg daar gewoon naar en ik wil daar niet mee geconfronteerd worden.Volgende week ben ik onderwerp van gesprek op het wekelijkse kaartavondje en daar heb ik niet veel zin in.Die kring van mensen ken ik wel zo'n beetje.Ik ken mezelf wel een beetje,en heb ook geleerd naar mijn gevoel te luisteren.Deze client is ook niet heel moelijk dat niemand er naar toe wil ofzo.Dan wordt er bij ons gerouleerd als dit het geval is.Gisteren was ik er best emotioneel over en kon het maar niet loslaten en dan trek ik mijn conclusies wel.

Er zijn er vast nog wel meer die hier over mee kunnen praten…

Groetjes!

• toos

Hoi Janneke,

Als je er emotioneel van wordt en het niet kan loslaten zou ik het met de leidinggevende bespreken zodat je een ander adres krijgt. Als het een te grote belasting voor je wordt is dat m.i het beste.

Voor je eigen gezondheid waken is van groot belang. Sinds een paar jaar werk in in een andere plaats als waar ik woon, is fijn dat je geen clienten tegenkomt in winkels e.d en dat ze je familie niet kennen, is voor mij een voordeel.

Zorg goed voor jezelf en succes.

Groet Toos

• Janneke

Ja,Toos

Daar had ik ook al aangedacht.(In een andere plaats te gaan werken).

Ik heb toch de manager ingeschakeld en er is veel begrip voor,gelukkig.

Dus het probleem is opgelost.Al moet ik er nog wel een keer naartoe.

Bedankt voor het meedenken allemaal!Janneke.

• yvet

Hallo,dit zijn echt lastige situaties.Woon zelf in een dorp van 800 inwoners,en werkte eerst ook in het team waar het dorp onder valt.Heb overplaatsing aangevraagd naar een ander team,daar was begrip voor,wil ook niet dat mijn hebben en houwen onder het kaarten/biljarten wordt besproken,verder hebben we in dit team afgesproken dat we geen achternamen noemen van elkaar(er zijn slimme clienten bij!).Niemand van mijn collega's wil werken in de wijk/of dorp waar hij/zij woont,dat is logisch,het is een goede keus om niet meer bij deze Mw. te gaan werken,anders krijg je toch maar ergenissen.

• Maaike T

Je kunt niet altijd voorkomen dat mensen wat van je willen weten of gedaan willen krijgen.

Vaak gaat het zo:

Ze weten nu eenmaal hoe je heet: je voornaam EN achternaam.

Soms willen ze weten waar je woont. Als je zegt dat dat prive is, dan vragen ze bijv. aan een collega: O ja, Maaike, die woont toch in Bovenkarspel he?

Die collega is druk bezig en zegt ja.

Gevolg (zelf meegemaakt):

Client zoekt telefoonnummer op in telefoonboek en belt je thuis op of je iets voor haar wilt doen etc.

Dit zijn dingen die niet altijd te voorkomen zijn. Het belangrijkste is dat je die client duidelijk maakt dat jij dit prive is. En als ze vragen of iets dergelijks hebben, dat ze dan ALTIJD kantoor moeten bellen. Dit geldt 24 uur per dag!!! Zeg dat het kantoor als het dringend is dan wel contact met jou opneemt.