verplichte avond-weekenddienst

• angelique

Hallo allemaal

Zoals bij veel thuiszorgorganisaties is er ook bij ons het een en ander weer aan het veranderen.Ik werk nu 15 jaar als niv.2 vijf ochtenden in de week.Over een maand ben ik verplicht om voortaan avond en weekenddiensten te draaien.Ik en met mij veel anderen collega's kunnen dit niet altijd rijmen met ons prive leven .Mijn vraag is kan dit zomaar ?en hoe zijn collega's van andere instellingen met het zelfde probleem hiermee omgegaan.

• wenie

is dit niet afhankelijk van wat er in je contract staat.

• juul

wij zijn ook verplicht om weekeind diensten te draaien bij mijn vorige werkegever (ook thuiszorg ) was dit niet zo en inderdaad is dit niet altijd te rijmen met je kids etc dit probleem heb ik ook met mijn vele uren die ik bovenop mijn contract uren draai zie topic hier onder

• toos

Kijk eerst eens wat in je contract staat en ga anders naar de vakbond.

Succes

• Anneke

Hoi Angelique,

Mag ik je eens vragen wat mogen jullie dan gaan doen in de avondzorg, ik werk bij Thebe-Thuiszorg in Rijen als verzorgende niv 3, maar bij ons mogen alleen ziekenverzorgende en verpleegkundige, de avond diensten draaien!!! Het werken in het weekend mag ik ook, persoonlijk vindt ik het werken in het weekend heel prettig, het is rustiger werken dan door de week, de mensen hoefen dan niet zo veel dingen… zoals naar de dagopvang, fysio, zv kijken dan niet zo naar de tijd dat je komt, doe maar rustig aan zeggen ze “het is weekend”, ze willen ook wel eens lekker uitslapen!….

Groetjes Anneke, http://kwebbelzuster.web-log.nl.

• maia

Het spijt me zeer maar als je de zorg in gaat dan horen zulke diensten er toch ook bij?

Mijn man zit al 30 jaar in de verpleging ,wij hebben ons prive aangepast aan zijn werkzaamheden.De laatste jaren zit hij in een functie waarbij hij geen weekende draait en zelf de vacanties in kan vullen,

Hij past zich nu aan mij aan .

Als je in de zorg werkt weet je dat het werk andere tijden met zich mee brengt .

kun je daar niet in je prive niet mee uit komen ,zul je een stabieler werk omgeving moeten zoeken

succes

• angelique

Tot vorig jaar was er bij de instelling waar ik werk geen verplichting om te werken in de avonden en weekenden. Doordat er te weinig personeel was moesten niv3 en de nieuwe lichting niv2 (die toen net klaar waren met de bijscholing) deze diensten gaan draaien , minimaal een dagdeel per perioden.Blijkbaar was dit nog niet voldoende en moeten dus nu ook de “oude generatie”mee draaien maar nu dus wel door kantoor ingepland min 3avonden en tot nu een weekend in de 7 weken Dit wordt nog verhoogd omdat er al collega'zich laten terugplaatsen naar huishoudelijke hulp.Het is echt niet zo dat ik te beroerd ben om savonds te moeten weken, maar de tz is totaal niet flexibel meer.Diegene die meer willen werken omdat ze deze diensten leuker vinden mogen dat niet meer.En kun je een keer een dienst niet draaien ,prima maar je moet hem wel op een andere avond of weekend inhalen ook al heeft jou collega geen bezwaar om extra te werken.

• angelique

Mijn functie als niv 2 zijn alle eenvoudige zorghandelingen waarbij geen contra indicatie's zijn.

Dus helpen met wassen of douchen kousen aantrekken /uittrekken ogen druppelen mits je hiervoor een extra cursus voor hebt gehad.helpen met aan of uit kleden.aanrijken van medicijnen verder vul je je uren met hand en span diensten en huishoudelijk werk.

Natuurlijk horen hier ook het opserveren, signaleren ,rapporteren en dergelijke bij.

• regina

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, als je adl zorg en eenvoudige handelingen tot je taken pakket behoren dan moet dit ook in de avond en weekenden doorgaan. Maar als dit nooit aan de orde was kun je dit niet zomaar iemand opleggen omdat het voor de organisatie beter uitkomt. Ik denk dat een werkgever dan iemand de keus moet geven of alleen huishoudelijk werk, of als verzorgende met hierbij de bijbehorende diensten. Ik vraag me alleen af, als er echt in je contract staat dat de werkzaamheden alleen van maandag tm vrijdag zullen plaatsvinden hoe sterk een werkgever staat.

• Piet Groot

Niemand kan jou verplichten om avonden te gaan werken, das lekker makkelijk!!

Meid je hebt ook rechten, namelijk een verworven recht dat jij (al 15 jaar) ochtende werkt.

Avonddienst ok! maar in samenspraak met je werkgever en nemer!!

En dat er avonddiensten nodig zijn, ja, dat was 15 jaar geleden ook, maar daar koos jij niet voor en zij acsepteerde dat.

hoezo flexibel?? komt dit alleen zo als het de wergever van pas komt??

Weet je recht.