Als vig-er op de dagbehandeling voor dementerende die nog thuiswonen, heb ik een vraag aan jullie.
Dit is een van de vele voorbeelden, maar krijgen steeds meer verhalen van familie's.
En mw, die sinds een week de dagbehandeling bezoekt is erg verwart, woont zelfstandig met vele momenten thuiszorg en mantelzorg.
S'morgens wordt mw gewassen en aangekleed, eten gegeven, en medicatie verstrekt.
Om 10 uur komt haar kleindochter een uurtje, om 12 uur tafeltje dekje, om 1 uur iemand die haar laat rusten en medicatie geeft, om 2 uur weer iemand die haar uit bed haalt en thee geeft, om 17 uur weer iemand voor de boterham en medicatie, en dan de avond dienst die haar naar bed brengt en medicatie geeft.
Andere kleindochter en thuiszorg maken het huis schoon, en 2 dochters lopen sávonds om en om binnen.
Prachtig zou je denken, maar mw heeft elke keer een ander gezicht van de thuiszorg, soms in 2 dagen 10 verschillende thuiszorgmedewerkers.
De ene geeft medicijnen, de ander komt wassen , weer een ander doet het eten enz.
Ze wordt hier helemaal nog verwarder van, en de familie vertelde dat het zo vlug moet gaan dat de thuiszorg nogal eens vergeet het zorgboek te lezen, er veel naast elkaar gewerkt wordt en er niet gecommuniceert wordt.
ik kan die situatie wel begrijpen als er zoveel verschillende komen en met zoveel mensen op je schema waar je nog heen moet rennen, maar toch??
Thuis zolang het gaat, zorg op maat zijn onze kreten, maar is dit op maat??
Ik ben zo enorm benieuwd hoe de thuiszorg medewerkers hier over denken en mee omgaan.
Zie het niet als kritiek hoor maar als situatie schets waar wij mee te maken krijgen, en jullie ook denk ik dan.
Hoe gaan jullie hiermee om?