vraagje

• toos

Hoi Natasja,

Ik ben het niet met je eens, als er iemand van het Rio komt zit er meestal iemand van de familie bij of een van de Thuiszorg, moet je misschien zelf wat actiever in worden.

Bij onze instelling mag geen nee verkocht worden, wat betekent dat het erg druk is momenteel maar dat we daarom clienten vast houden die normaliter naar een verzorgingshuis kunnen dat is niet zo. Wij hebben regelmatig overleg met b.v de dagbehandeling waar de clienten heen gaan, is echt heel prettig.

Ook hebben we regelmatig wachtlijstenoverleg met verzorgingshuis en geven wij de urgentie van een client aan, goed geregeld dus.

• Natasja

Hoi Toos,

Het overleg is bij ons (collega's onderling) en tussen ons en de zorginstellingen in de buurt heel goed. Dat even vooropgesteld.

Ik schrijf ook het volgende: Waar ik me DE LAATSTE TIJD heel erg aan kan ergeren is dat er alleen met de zorgvrager overlegt wordt….

We zorgen er altijd voor dat er iemand van de familie bij is (als het een nieuwe client is en de aanvraag van ons uit gegaan is) en/of van ons (als het om uitbreiding van zorg gaat).

Maar het RIO hier in de regio werkt gewoon tegen. Tot half vorig jaar waren er weinig tot geen porblemen, maar toen liep het aantal aanvragen voor zorg terug en ineens wordt familie/zorggever gewoonweg genegeerd. Als je ergens op wil reageren tijdens een intake wordt dat afgekapt. Onze teammanager heeft hierover al contact gehad met het RIO en dan wordt er gezegd dat ze willen zien hoe de zorgvrager reageert, of de zorgvrager in herhaling valt en nog wel weet wat voor vragen er 10 min. eerder zijn gesteld enz.

Het is de laatste tijd gewoon knudde met een rietje. Dan heb je nog geluk dat er iemand persoonlijk langskomt, want het gebeurt steeds vaker telefonisch. Dan zijn mensen helemaal verbaasd dat ze gebeld worden en reageren ze heel anders dan in een persoonlijk gesprek.

En doordat er verkeerd geindiceerd wordt moet de hulp steeds aangepast worden en werkt dat alleen maar verwarrend voor de zorgvrager.

• janneke

ik heb hier de ervaring dat de thuiszorg ook erg vaak in gaat op onrealistische wensen van de naaste familie ,wonen hier nogal afgelegen en de meeste kinderen van clienten zijn op grote afstand en schakelen dan de thuiszorg in zodat zij met een goed gevoel pa of ma hier achter kunnen laten en heel vaak vinden wij als verzorgenden de wensen te ver gaan maar de thuiszorg gaat er toch in mee is ook afhankelijk van de teamleidster denk ik . wij hebben hier zelfs nog tandenpoets controle momenten bij dementen waar we al in de ochtend, tussen de middag en in de avond komen! moet ook tussendoor het gebit nog eens gereinigd worden of een kopje thee gezet worden of een glaasje melk geserveerd worden is soms echt wel eens te gek ! wij leggen hier honderden kilometers af kost wat hoor!!

• Carolien

Het is vaak een combinatie van factoren die er voor zorgen dat iemand thuis moet blijven wonen ipv naar een bejaarden/verzorgings/verpleeghuis te verhuizen. Heb dit de afgelopen maanden van dichtbij meegemaakt bij mijn opa. De man was dementerende en het ging steeds sneller achteruit, toch was hij nog te goed voor een verzorgingshuis. Wel werd hij op de wachtlijst geplaatst voor een verzorgingshuis maar daar werkt men tegenwoordig eigenlijk alleen nog met een urgentielijst, sta je niet op die urgentielijst dan krijg je geen woonruimte toegewezen. Pas wanneer de situatie zo urgent is dat de thuissituatie niet meer houdbaar is wordt men op de urgentielijst geplaatst en dan is het afwachten wanneer er een plaats vrijkomt. En mocht er iemand op de urgentielijst geplaatst worden die er nog net een tandje slechter aan toe is dan wordt die vooraan gezet.

Alleen al dit probleem zorgt er voor dat mensen wel genoodzaakt zijn om thuis te blijven wonen tot het al lang niet meer kan.

Natuurlijk word er ook nog rekening meegehouden met wat de client zelf wil en wat de familie wil, maar ik heb zelf ervaren dat die mening eigenlijk toch van ondergeschikt belang is mede door de wachtlijsten en de manier waarop er met de urgentielijst wordt omgegaan.

Een ander gegeven is ook dat mensen zolang mogelijk in hun eigen thuissituatie te houden goedkoper is dan een bejaarden/verzorgings/verpleeghuis. 4 of 5 keer per dag een half uur zorg kost minder dan een hele dag in een zorginstelling.

Vaak ligt de keuze van wel of niet thuis blijven wonen niet bij de client en de familie maar puur en alleen bij het zorgkantoor. En die situatie zal de komende jaren alleen nog maar verergeren wanneer de Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt ingevoerd en de gemeente verantwoordelijk worden voor de financiele gang van zaken. Juist dan zal er nog meer gekozen worden om mensen zo lang mogelijk thuis te laten blijven ipv een zorginstelling omdat de kosten dan nog meer dan nu bepalend zullen zijn voor de mate van zorg die verstrekt zal worden.