werken bij een pgb-er

• Merel

Hallo,wie kan mij met de volgende vraag helpen?

Ik ben 32 jaar en wil bij iemand met een pgb in de huishouding gaan werken.de dame waar ik voor ga werken heeft ondersteuning nodig bij het huishouden.

3 uur per week en het is bij mij in de buurt.

ik ga zelf mijn afdrachten sociale premies en belasting aangifte doen (heb dit al geïnformeerd),maar nu weet ik inet wat ik als uurloon mag vragen.In de thuiszorg,waar ik hetzelfde werk deed,kreeg ik 8,97 bruto,daar hield ik iets meer dan 5 euro per uur van over.Zelf zit ik te denken om 10 euro per uur te vragen,is dit te veel of te weinig?Wie kan mij hier een zinnig antwoord op geven?

alvast bedankt!!,Merel

• Nelleke

Hoi Merel,

Het PGB voor huishoudelijke zorg betaalt aan jouw zorgvrager ongeveer 16 euro per uur. Daar moet nog wel de eigen bijdrage vanaf. Uiteindelijk kun je wel iets meer dan 10 euro vragen, hou er rekening mee dat je tijdens vakanties en ziekte niet doorbetaald krijgt, laat staan bij arbeidsongeschiktheid. Zorg dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt.

Verder is het een kwestie van onderhandelen, maar ergens tussen de 10 en 12 euro lijkt me reeël.

• Merel

Hallo nelleke.

bedankt voor je antwoord,maar ik heb een zorgcontract gelezen dat ik moet tekenen,en daar staat duidelijk in dat ik wel bij ziekte krijg uitbetaald.mijn uurloon zou incl vakantiegeld zijn,dus de vakantie wordt niet doorbetaald.

arbeidsongeschiktheid moet je je zelf voor verzekeren als je dat wil,maar dat hoeft niet(heeft wel enig risico dus,maar dat is aan ieder om daar zelf over te beslissen)

Ik ben niet inkomensafhankelijk daar mijn echtgenoot hoofdkostwinner is en wij niet afhankelijk zijn van mijn inkomen.Dit zie ik als een leuk extratje zeg maar.

Dus als ik het goed begrijp,zit ik redelijk in de richting met rond de 10 euro per uur.

groetjes,Merel

• Pieter

even een rekenvoorbeeld

€ 8,97 per uur

tel daar ong 30% lasten (sociale lasten, vakantiegeld etc)bij op is dus

8,97 +/+ 2.69 =11.66

Wanneer je niet betaald krijgt in de vakantieperiode betekent dat het volgende

je moet in 10,5 maand verdienen wat je normaal in 12 maanden moet verdienen.

Dus wanneer je hetzelfde ‘eindsalaris’wil moet je de uurprijs met zo'n 20% verhogen

DUS: 8,97 +/+ 20% =10.76

hierover 30% toeslag (=+/+ 3,21)

Totaal uurloon:13,98

je klant krijgt via PGB 16,00: dus dat kan best.

Ik hoor hier in de buurt dat er ‘zwartwerkers’ zijn voor € 15,00 per uur.

Dan mag jij ‘wit’ wel 14,00 vragen

succes ermee

• Merel

Bedankt Pieter voor deze heldere uitleg.

gr.Merel

• Pieter

graag gedaan