hulp/advies gevraagd om te starten alsZelfstandig zorgverlener

• Rolanda

Hallo allemaal,

Vanmorgen heb ik mij laten voorlichten door iemand die bemiddelt tussen zorg vragers en zelfstandig zorgverleners: Het zorgbureau.

Nu heb ik heel veel informatie gehad.

Maar waar ik me echt zeker in wil voelen, voordat ik ‘ja’ zeg tegen die mevrouw, zou ik graag wat meer informatie willen vanuit de praktijk.

Dus hoe gaat het met de belastingdienst, je ziekenfonds, de verzekeringen die je moet afsluiten.

Zijn die kosten van verzkereringen hoog?

Ik kon me via hun voor een luttel begrag laten verzekeren tegen beroepsaansprakelijkheid en beroepsrechtsbijstand, maar voor een arbeidsongeschikheidsverzekring moest ik zelf opzoek gaan. Wat voor premie kan ik daarvan verwachten?

Hoe doe jij het in de praktijk en is het allemaal zo simpel als verteld wordt.

Ik zou als huishoudelijke hulp aan het werk gaan dus wie kan mij er iets meer over vertellen hoe je het in de praktijk ervaart? En hoe bevalt het je? Waar moet ik op letten etc.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes van Rolanda.

• Merel

Hallo Rolanda,

ik ben dus van plan om voor een pgb er te gaan werken,wat dus op het zelfde neerkomt,alleen zonder bemiddeling van een tussenpersoon.

De belastingdienst is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie (heb je nog meer banen,heb je "huisvrouwenkorting? etc.etc.) dus dat kan de belastingdienst je het beste zelf vertellen.Je kunt kiezen,afhankelijk van je eigen situatie (wat voor jou dus het gunstigste is) of je je belasting aangeeft 1x per jaar via je belastingaangifte,of je kunt het van tevoren afdragen.Gewoon even informeren bij de belastingdienst.Ook je ziekenfonds is afhankelijk of je al een andere baan hebt of niet,want dan ben je nl al ziekenfonds verzekerd,maar dan moet je alsnog deze baan doorgeven,ben je verzekerd bij je partner bijvoorbeeld,is het alweer een ander verhaal.(dus je ziet het is niet zo eenvoudig als men het doet lijken.)

Als jij een wa en een rechtsbijstandverzekering hebt hoef je je niet te verzekeren tegen beroepsaansprakelijkheid en beroepsrechtsbijstand,dat is onzin,dan ben je nl dubbel verzekerd!! informeer ook hier bij je verzekeringsagent.

Dus zoals je ziet moet je niet onbeslagen ten ijs gaan en je goed laten voorlichten door bijvoorbeeld jouw ziekenfondsverzekeraar en de belastingdienst.ik heb er een tijdje geleden een afspraak gemaakt en mij goed laten voorlichten,zodat ik precies weet wat op mij persoonlijk van toepassing is.

de instanties zelf kunnen jou het beste voorlichten en niet een of ander buro waar jij je kan laten inschrijven,want die werken (meestal) alleen maar voor eigen belang.

heel veel sucses!!

gr,Merel.

• Rolanda

Bedankt Merel voor je reactie,

ja zoals je al schrijft dat ik goed moet informeren dat doe ik ook zeker.

En pratijkvragen aan anderen vind ik persoonlijk ook wel belangrijk.

Ja ik heb nog een baantje voor 5 uur per week, dus ik zit zelfstandig in het ziekenfonds. Ik zal daar morgen meer over informeren, want ik zal niet boven het drempelbedrag van 21050,- Euro komen .

Ik heb vanmiddag al een mailtje gestuurd naar het ziekenfonds met die vraag, maar moet nog reactie krijgen.

Maar kun je me zo vertellen of het premiebedrag dan ook hoger wordt? En hoe het dan zit met het premiebedrag wat normaal gesproken je werkgever op je loon inhoudt, want dat zal dan toch ook betaald moeten worden toch?

Ik zat me net nog af te vragen, Stel nu dat ik dit ga doen en ik wil daarnaast nog voor een werkende buurvrouw de huishouding doen, dan kan ik mijn lasten toch ook gewoon zelf afdragen? Dus dat ik dat werk doe, voor bijvoorbeeld hetzelfde bruto uurloon als waar ik bij het zorgbureau voor werk?

Nou ja laat alles maar horen wat van belang kan zijn.

Nogmaals bedankt!

Rolanda.

• Merel

Hoi Rolanda,

In principe zou je premiebedrag van je ziekenfonds niet hoger moeten worden,maar dat zullen ze je ongetwijfeld haarfijn uitleggen bij het ziekenfonds.Jouw en mijn situatie verschillen.Ik ben nu verzekerd via mijn echtgenoot en ga nu zelfstandig het ziekenfonds in.Ik ga nu in ieder geval voor 1 pgb-er werken,wellicht dat ik het nog met 1 of uiterlijk 2 uitbreid.Ik heb voorheen bij de thuiszorg gewerkt,dus heb meer met het bijltje gehakt(de huishouding voor bv chronisch zieken verzorgen),maar dan in loondienst.ben er 5 jaar uitgeweest om voor onze dochter te zorgen en wil nu graag (voor mezelf) aan de slag voor de extratjes,de leuke dingetjes zeg maar en het gevoel hebben dat ik zelf ook iets inbreng,dat zit gewoon in mij.Ik vind het heerlijk om te werken en zeker in deze sector,alleen wil ik niet meer in loondienst,want daar zaten voor mij zoveel haken en ogen aan ,bijvoorbeeld dat ik zomaar de nachtdienst in moest zonder overleg.En dat kan gewoon niet meer met een kindje.

en om nu op jouw vraag terug te komen om het huishouden van jouw werkende buurvrouw te doen,ja dat kan.

maar voor je start,laat je goed voorlichten,vraag desnoods even een persoonlijk gesprek aan bij de belastingdienst,zij kunnen je goed op weg helpen ,maar zij niet alleen ,ook de kamer van koophandel heeft heel veel informatie voor je.ik kan hier hele verhalen typen,maar het is veel handiger om je door de daarvoor bestemde instantes te laten voorlichten,want zij kunnen ook de antwoorden afstemmen op jouw persoonlijke situatie.

Heel veel sucses!!,Merel

PS: hier kun je heel veel vinden ook www.kvk.nl

Rolanda schreef:

>

> Bedankt Merel voor je reactie,

>

> ja zoals je al schrijft dat ik goed moet informeren dat doe

> ik ook zeker.

> En pratijkvragen aan anderen vind ik persoonlijk ook wel

> belangrijk.

>

> Ja ik heb nog een baantje voor 5 uur per week, dus ik zit

> zelfstandig in het ziekenfonds. Ik zal daar morgen meer over

> informeren, want ik zal niet boven het drempelbedrag van

> 21050,- Euro komen .

> Ik heb vanmiddag al een mailtje gestuurd naar het ziekenfonds

> met die vraag, maar moet nog reactie krijgen.

> Maar kun je me zo vertellen of het premiebedrag dan ook hoger

> wordt? En hoe het dan zit met het premiebedrag wat normaal

> gesproken je werkgever op je loon inhoudt, want dat zal dan

> toch ook betaald moeten worden toch?

>

> Ik zat me net nog af te vragen, Stel nu dat ik dit ga doen en

> ik wil daarnaast nog voor een werkende buurvrouw de

> huishouding doen, dan kan ik mijn lasten toch ook gewoon zelf

> afdragen? Dus dat ik dat werk doe, voor bijvoorbeeld

> hetzelfde bruto uurloon als waar ik bij het zorgbureau voor

> werk?

>

> Nou ja laat alles maar horen wat van belang kan zijn.

>

> Nogmaals bedankt!

>

> Rolanda.

• desiree

Hallo Merel,

Waarschijnlijk zul je in het ziekenfonds kunnen blijven… Je moet aantonen dat je elke week minimaal een bep. aantal in loondienst werkt… Nu dat kan in dit geval…

Wel zeker MOET je een beroepsaansprakelijkheid verzekering en een rechtsbijstandsverzekering hebben. De gewone WA geldt niet als je voor iemand werkt…

Ook is van groot belang dat je een zgn VAR verklaring (= verklaring arbeids relatie) bij de belastingdienst aanvraagt. Dit is om aan te tonen tegenover je client dat je zelf je lasten afdraagt… Anders moet je client loonbelasting en sociale lasten afdragen. De belastingdienst gaat er dan automatisch vanuit dat er een arbeidsovereenkomst is.

Je kunt je ook als zelfstandig ondernemer melden bij de belasting dienst. Je hebt dan recht op startersaftrek en ondernemers aftrek. Ook dan kunt je als je onder de loongrens valt in het ziekenfonds blijven. En je moet wel heel erg veel verdienen… als je er boven blijft.

Houdt ook rekening met de 2 dagen regeling: als freelancer mag je maar max 2 dagen bij dezelfde client werken… en je moet 3 clienten per jaar hebben gehad en min. 1225 uur aan je werk besteden.

Ook moet je als je zelfstandig gaat een boekhouding bijhouden…

Met welk zorgbureau heb je contact gehad?

Ik werk al jaren op deze wijze en het bevalt mij prima…

Heb je nog meer vragen… mail mij maar…

Succes…

Desiree

• Rolanda

hallo Desiree en Merel,

Merel en Desiree bedankt voor jullie uitleg. :-))

Een rechtsbijstandverzekering is mij verteld dat je dat als huishoudelijk medewerker niet nodig zou hebben, omdat je geen lichamelijke contacten hebt

Het premie bedrag is maar klein per jaar, dus dat zouden de kosetn ook niet zijn.

Hoe doen jullie het met een arbeidsongeschikheidsverzekering?

Is dat wel te betalen en is het echt nodig? Ik moet wel vertellen dat ik wel afhankelijk ben van inkomen……

Die VAR verklaring heb ik ook over gelezen en dat zal ik dan ook aanvragen.

Over de ziekenfonds drempel, dara zul je niet snel over heen komen dus dat zal wel loslopen, Dit moet je dan zeker wel melden dat je hiermee begint bij je verzekeraar zeker?

Dat van die 2dagen bij eenzelfde client dat hebben ze me verteld.

en die 3 clienten per jaar dat zou ook moeten lukken…

En over die minimale 1225 uur… daar hebben ze het dan niet over gehad.

Oke stel nu dat ik dat NIET haal….. wat dan???

En over die boekhouding, dat moet ik voor me zien dat ik at zelf doe met een debiteurenadministratie en mijn bonnetjes voor kosten e.d?

Maar moet ik dat dan na afloop van het jaar ook laten controleren ofzo? Of is het voor je eigen.

Daar kan ik verder niet zovele over vinden…

Oja ik las ook dat je reiskosten zou kiunnen aftrekken, hoe doe je het dan met de gemaakte kilometers? Hoe hou jij dat bij?

Mag ik aan jou vragen of het wel financieel interressant is om te doen? Of kun je financieel uiteindelijk net zo goed voor een werkgever werken.

Ik verdien nu, met mijn baantje van 5 uur in de week, 8.97 Bruto per uur.

En ik zou bij “ Het zorgbureau” 14,- p/u gaan krijgen, met aftrek van 1 Euro p/u voor het zorgbureau.

Het Zorgbureau heeft vestigingen in Amersfoort, Zeewolde, Rotterdan en willen gaan beginnen in emmeloord.

Dus ze moeten nog clienten werven, maar de eerste stappen zijn gezet.

Maar mijn bedoeling is in eerste instantie, zolang ‘Het Zorgbureau’ nog niet voldoende clienten heeft, dat ik dan ook particuliere huishouden erbij wil gaan doen.

Kan ik dan trouwens ook 14 Euro p/u gaan vragen?

Dat kan dan toch allemaal??

Ik snap wel dat het ‘zwart’ voor die personen aantrekkelijker is, maar ik heb ooit eens aangegeven bij die persoon die mij vroeg voor de huishouding dat ik het niet wilde doen, ivm mijn uitkering en zwart werk.

maar als ie mij heel graag zou willen hebben, dan moet er gewoon wat tegenoverstaan toch?

desiree schreef:

>

> Hallo Merel,

>

> Waarschijnlijk zul je in het ziekenfonds kunnen blijven… Je

> moet aantonen dat je elke week minimaal een bep. aantal in

> loondienst werkt… Nu dat kan in dit geval…

>

> Wel zeker MOET je een beroepsaansprakelijkheid verzekering en

> een rechtsbijstandsverzekering hebben. De gewone WA geldt

> niet als je voor iemand werkt…

> Ook is van groot belang dat je een zgn VAR verklaring (=

> verklaring arbeids relatie) bij de belastingdienst aanvraagt.

> Dit is om aan te tonen tegenover je client dat je zelf je

> lasten afdraagt… Anders moet je client loonbelasting en

> sociale lasten afdragen. De belastingdienst gaat er dan

> automatisch vanuit dat er een arbeidsovereenkomst is.

>

> Je kunt je ook als zelfstandig ondernemer melden bij de

> belasting dienst. Je hebt dan recht op startersaftrek en

> ondernemers aftrek. Ook dan kunt je als je onder de loongrens

> valt in het ziekenfonds blijven. En je moet wel heel erg veel

> verdienen… als je er boven blijft.

>

> Houdt ook rekening met de 2 dagen regeling: als freelancer

> mag je maar max 2 dagen bij dezelfde client werken… en je

> moet 3 clienten per jaar hebben gehad en min. 1225 uur aan je

> werk besteden.

> Ook moet je als je zelfstandig gaat een boekhouding

> bijhouden…

> Met welk zorgbureau heb je contact gehad?

>

> Ik werk al jaren op deze wijze en het bevalt mij prima…

>

> Heb je nog meer vragen… mail mij maar…

> Succes…

>

> Desiree

• Merel

Hallo Desiree

Allereerst bedankt voor jouw reaktie.De VAR verklaring hoef ik niet,omdat ik een zorgcontract teken van de svb(sociale verzekeringsbank) waar in staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de afdracht sociale lasten/belastingaangifte.

de zorgvrager dient 1x per jaar een verantwoordingsformulier in aan het zorgkantoor,inclusief de vermelding van de uren die ik gewerkt heb en het (nog af te spreken) uurloon,met een belastingverklaring waar mijn sofinummer ook op staat.

Ik kan inderdaad bij het ziekenfonds blijven ,maar dan niet via mijn echtgenoot,maar op eigen naam wordt ik dan verplicht verzekerd.

mijn verzekeringsagent heeft mij laten zien dat ik geen apparte beroepsverzekering nodig heb,maar dat WA voldoende is.en een rechtsbijstandsverzekering heb ik al.

ik werk niet via een zorgburo,maar ga zelfstandig werken zonder tussenpersoon dus.

Zo zie je maar weer,alles is afhankelijk van je persoonlijke situatie er is eigenlijk nooit een standaard antwoord.

gr.Merel

• Merel

hoi Rolanda,

allereerst over de reiskosten,die kun je bij je werkgever declareren (max 18 cent per kilometer)Zelf heb ik geen reiskosten omdat mijn eventuele werkgever bijna bij mij op de hoek woont.

een arbeidsongeschiktheidsverzekering is een zgn WAZ verzekering en die premie is inderdaad erg hoog.Ik neem hem niet,maar zit in een andere situatie als jij,dus dat moet jij voor jezelf uitmaken .

De enige boekhouding die ik heb zijn de declaratieforumulieren,die ik mijn zorgvrager laat tekenen .En ik kan een contract (werkovereenkomst) laten zien,waar alles in staat.

Maar ik zit in een hele andere situatie als jij.Ik ga specifiek werken voor iemand met een pgb,die heeft alle formulieren voor mij,dat is een kwestie van goed doorlezen afspraken maken en wat dingen voor beiden op papier zetten en klaar.

ik moet alleen het ziekenfonds voor mezelf regelen,een kwestie van even doorgeven .

Mijn ervaring is (uit mijn verleden in de thuiszorg) als je goed bent,je werk heel goed doet, en je je in de mensen kunt inleven en niet te beroerd bent om af en toe eens wat extra te doen dat je dan steeds vaker gevraagd wordt.Je hebt dan een soort mond op mond reclame,waardoor iedereen naar jou gaat vragen.

sucses!!!

• Rolanda

Merel,

Bedankt hoor. Ik heb een klein beetje ervaring met de thuiszorg en het huishoudelijk werk daarin, en de ervaring die ik heb is dat ik het super leuk vind om te doen. Ik kom gewoon niet binnen bij de thuiszorg-organisatie die hier het monopolie heeft vanwege een vacature stop en dit leek mij de kans om toch dit soort werk te gaan doen.

Het zal me wel gaan lukken allemaal.

Groetjes en jij ook heel veel suc6.

Rolanda

Merel schreef:

>

> hoi Rolanda,

>

> allereerst over de reiskosten,die kun je bij je werkgever

> declareren (max 18 cent per kilometer)Zelf heb ik geen

> reiskosten omdat mijn eventuele werkgever bijna bij mij op

> de hoek woont.

> een arbeidsongeschiktheidsverzekering is een zgn WAZ