hulp gevraagd voor werkstuk

• Anna

Hallo,

Ik leer voor verzorgende (IG) en loop op het moment stage binnen de thuiszorg. Daarnaast moet ik voor mezelf opdrachten bedenken (dit kan zijn een werkstuk, onderzoek, excursie, onderzoek etc.). Dit moet een onderwerp zijn wat ik in een stage in de thuiszorg ook kan tegen komen. Ik heb een aantal onderwerpen, maar vind het moeilijk om hier een vraagstelling of een vorm van presentatie te bedenken. Ik dacht aan de volgende onderwerpen binnen de thuiszorg: hygiene, technologie, motiveren van mensen die meer kunnen dan ze doen en anders kans hebben dat ze vereenzamen, behelpen in de meest ontdenkbare ruimtes (klein, vies) met het helpen van de persoonlijke verzorging, hulpmiddelen, wanneer stel je je grenzen als je te dicht bij iemand betrokken bent.

Kan iemand mij een stukje op weg helpen en kan iemand mij vertellen hoe ik aan informatie dan kan komen. Mijn eigen ervaringen is dat er weinig informatie te vinden is over de thuiszorg. Alvast bedankt.

Groetjes,

Anna

• Maartje

Wat zijn de grenzen voor de thuiszorg om zorg aan huis te kunnen blijven bieden.

Zijn er eigenlijk wel grenzen.

Bijv: wanneer een client niet meer door 1 verzorgende te helpen is. Is het reeël om dan over te gaan met 2 verzorgende.

• Anneke

Hoi Anna,

Dat is heel leuk, werkstuk maken. Wat denk je over hospitalisatie van zorgvrager en/of zorgverlener, dat waren dingen waar ik erg tegen aan gelopen ben, in mijn stage, opleiding bij thuiszorg.

Ik vond dat er veel zorgverleners, veel uit handen nemen wat zorgvragers echt zelf nog konden, dit was meestal uit het oogpunt van tijd besparing, bv het klaar leggen van handdoeken, het mengen van de kraan, het snel overnemen van wassen, aankleden, knoopjes dicht doen, het beslissen van wat voor kleding er aangedaan wordt, een sleutel vragen, zodat ze niet te lang voor de deur hoeven te wachten, omdat zorgvragers nu een maal niet zo snel meer zijn. Vaak is het loopje naar de voordeur, voor velen nog de enige lichaams beweging die ze hebben. Natuurlijk zorgvragers kunnen ook heel erg gehospitaliseerd zijn, kom maar eens een keertje wat later dan anders, dan is het hek van de dam. Maar de meeste hebben ook niks anders om zich druk om te maken.

Heel veel suc6 met het maken van je werkstuk, waar je het ook maar over gaat doen.Ik vond dat het leukste van de hele opleiding.

Gr Anneke http://kwebbelzuster.web-log.nl