Wetgeving m.b.t. morfine gebruik

• MPB

Hallo,

Ik heb een vraagje waar op deze wijze wellicht een antwoord op is te vinden.

Mijn moeder heeft pas longemfyseem en mag bij ernstige benauwdheid en hoesten morfine intra musculair toegedient krijgen.

Mijn moeder is zelf niet in staat om deze zich zelf toe te dienen, maar mijn vader zou dit eventueel wel kunnen.

Mijn vraag is nu:

* kan mijn vader een soort “cursus” volgen om morfine intra musculair toe te dienen?

* mag mijn vader dit zomaar doen en aan welke wetgeving is hij dan gebonden?

Ik hoop via deze weg hier een antwoord op te vinden,

alvast bedankt

M. Brummel

• Carolien

Dit is geregeld onder de wet BIG. Daarin is vastgelegd dat o.a. morfine alleen toegediend mag worden door mensen die daarvoor de bevoegdheid hebben. Alleen verpleegkundigen en artsen hebben die bevoegdheid officieel.

Ik denk dat je dit het beste eens kunt overleggen met de behandelend arts van je moeder. Misschien dat er een praktische oplossing is voor dit probleem die binnen de richtlijnen ligt en wettelijk is toegestaan.

Carolien

• Cathy

Een aanvulling: In de wet BIG wordt omschreven welke handelingen PROFESSIONELE BEROEPSBEOEFENAARS mogen uitvoeren. Dit is inderdaad aan opleiding, wet- en reglegeving gebonden.

De wet heeft geen betrekking op ‘voorbehouden handelingen’ (zo worden handelingen als bij voorbeeld injecteren genoemd) die in de privé-situatie worden uitgevoerd. Denk aan een diabeet die zichzelf insuline injecteert. Deze hoeft niet per se medisch geschoold te zijn.

Hetzelfde geldt voor familieleden/vrienden/etc. die deze handelingen uitvoeren. In principe mag dit, en is de wet BIG niet van toepassing. Maar het moet natuurlijk wel verantwoord gebeuren. Dit wordt echter aan de verantwoordelijkheid van diegene zelf overgelaten.

Kortom: de wet zegt dat jouw vader morfine mag injecteren bij je moeder (en dat zij dit ook zelf mag doen). Je geeft zelf al aan dat je vader daar bijscholing voor nodig heeft. Dit zou eventueel door de thuiszorg of huisarts gedaan kunnen wordne (door het voor te doen, waarna hij het zelf kan gaan uitvoeren).

Ik weet echter niet of dit de ideale oplossing is. Morfine is een opiaat, en kan grote invloed hebben op andere lichaamsfuncties. Verkeerd gebruik of een verkeerde dosering kan dan ook ernstige gevolgen hebben. Het gaat om meer dan de handeling alleen, je moet ook kennis hebben van de complicaties en dan weten hoe te handelen. Medisch geschoolde personen hebben deze kennis en kunnen gemakkelijker ingrijpen indien dit nodig is. Dat is ook één van de redenen dat de wet BIG is opgesteld: de handeling kan iedereen leren, maar er zit veel meer aan vast en daarvoor is vaak een bepaalde opleiding nodig.

Hopelijk ben je hiermee verder geholpen. Ik wens jou en je familie veel sterkte.

• regina

Een oplossing zou zijn dat de thuiszorg instructie en voorlichting kan geven over injecteren, zodat u vader zich de handeling eigen kan maken.

• Cathy

regina schreef:

>

> Een oplossing zou zijn dat de thuiszorg instructie en

> voorlichting kan geven over injecteren, zodat u vader zich de

> handeling eigen kan maken.

Als je mijn bericht leest, Regina, dan zeg ik daarin hetzelfde. Maar ik zeg ook dat morfine spuiten meer dan alleen de technische handeling is. En daarom zou ik het niet aanraden. Maar ik ben natuurlijk niet bekend met de exacte situatie. Misschien is dhr/mw Brummels vader prima in staat zijn echtgenote te leren injecteren en haar te observeren op eventuele complicaties.