Vraagjes?

• Dirk

Wij zijn een aantal geneeskundestudenten die wat dingen moeten weten over thuiszorg. Als jullie antwoord weten of ideeen hebben over een van de volgende vragen, willen we dat graag weten:

1. Klopt het dat meer autochtonen gebruik maken van de thuiszorg dan allochtonen? En is de reden hiervoor, dat allochtone ouderen meer bij hun kinderen in huis wonen? Of zijn er andere redenen?

2. Is de thuiszorg vaker medisch geindiceerd dan op ‘eigen iniatief’ en is deze groep met ‘eigen iniatief’ op een manier te beschrijven qua leeftijd/sekse/soort problemen/opleidingsniveau/religie?

3. In hoeverre verschilt de zorgvraag van psychiatrische patienten ten op zichte van patienten met lichamelijke problemen?

Wij weten dat dit pittige vragen zijn, maar mocht iemand hier ideeen over hebben, dan willen wij dat graag weten. Bedankt

• regina

De reden dat allochtonen minder gebruik maken van thuiszorg is: taal en cultuurbarrieres, naasten van stervenden geven aan voorkeur voor zorg door naasten ( Zie onderzoek Nivel), gebrek aan inzicht in het ziektebeloop bij de naasten van de patient de verwachtingen (bij familie en huisarts) dat de familie alle zorg wil en kan leveren, gebrek aan kennis wat men kan verwachten van nederlandse thuiszorgmedewerkers, beperkingen van thuiszorg organisaties.

Ik weet niet of de thuiszorg vaker medisch geindiceerd is als het om een allochtone client gaat, ik denk zelf dat de huisarts van grote invloed kan zijn om allochtone mensen door te verwijzen naar de thuiszorg.

Hier kan ik geen antwoord op geven, misschien is dit een vraag voor psychiatrisch verpleegkundige die allochtonen clienten bezoeken. Ik kan mij wel goed indenken dat psychische problemen kunnen leiden tot lichamelijke klachten en dat het door een taalbarriere niet zo snel onderkent zal worden dat het om een psychische klacht gaat.

• Dirk

Dank je wel Regina, voor deze antwoorden. Het is misschien niet helemaal duidelijk op te maken, maar de bovenstaande vragen staan los van elkaar. Het draait in de 2e en 3e vraag dus niet per se om allochtone mensen. Maar desalniettemin bedankt voor de antwoorden.

• Marco

1 Bij autochtonen wordt inderdaad meer opgevangen in huiselijke kring. Is er echter geen mantelzorg dan kan je over het algemeen zeggen, dat hoe lager de sociale klasse hoe sneller dat men hulp vraagt, maar dit gaat op voor zowel autochtoon als allochtoon.

2 De meeste verpleging verzorgings cliënten worden aangeleverd door huisarts, ziekenhuis en derde instantie eigen initiatief.

Bij huishoudelijke zorg aanvragen is eigen/mantelzorg initiatief de eerste binnenkomst. Alhoewel dat sinds dit jaar zwaar onder druk is komen te liggen omdat het CIZ veel strenger is gaan indiceren. Men moet alhaast alleen staand of een volledig onbekwame partner/mantelzorg hebben wil men in aanmerking komen voor huishoudelijke ondersteuning.

Er zijn nu eenmaal meer oudere vrouwen dan mannen, dus de meeste zorg gaat naar oudere vrouwen. In kerkelijke gemeenschappen is de onderlinge mantelzorg ondersteuning vaak meer.

3 De zorg aan psychiatrische cliènten is vaak toch een vorm van bemoeizorg, de lichamelijke zorg wordt dan vaak als excuus gebruikt om binnnen te komen, om vervolgens de geestelijk bijstand te kunnen verlenen.

Verder Dirk zou ik gewoon eens contact opnemen met een lokaal wijkverpleegkundigream en eens meekijken, is harstikke leuk en misschien krijg je dan ook antwoorden op vragen die je nog niet eens gesteld hebt.