PGB

• Marijke

Hallo,

Ons gezin krijgt per heden voor 6 uur huishoudelijke hulp via PGB.

Hier zijn we heel blij mee, omdat zowel mijn man als ik kanker hebben en door alle behandelingen niet meer in staat zijn ons huis voldoende schoon te houden. De ziekenhuis bezoeken, behandelingen, bijwerkingen en emotionele belasting slokken al onze energie op. Daarbij hebben wij ook nog de zorg voor onze 2 kinderen van 9 en 7 jaar oud.

Ik heb wel begrepen wat onze eigen bijdrage is. Maar wat verdient iemand per uur. Ons nichtje van 19 jaar gaat ons helpen.

Alvast bedankt.

Marijke

• summi

Hoi Marijke,

Je zou kunnen kijken wat je aan PGB krijgt en dat door het aantal uren hulp kunnen delen, dat zou dan het uurloon kunnen zijn.

Ikzelf werk zowel als alphahulp (freelance) en als thuishulp A bij de Thuiszorg.

Het uurloon van alphahulp is € 11,25 bruto bij 23 jaar en ouder. (onder de 23 iets lager) Bij de thuishulp A variëert het van € 8,08 tot ongeveer € 10,00 bruto.

Hou er wel rekening mee dat je nichtje de verdiensten op moet geven omdat jij PGB ontvangt voor huishoudelijke verzorging. Staat dus geregistreerd.

Heel veel succes met alles. Groetjes Summi.

• tv

ik krijg bruto13,50 euro per uur als verzorgende.

• Nelleke

Jij krijgt voor huishoudelijke verzorging 16,68 per uur beschikbaar uit het PGB. Daar gaat je eigen bijdrage nog van af. Verder is het aan jou zelf wat je je nichtje wilt betalen. Hou er inderdaad rekening mee dat je nicht dit echt als bruto bedrag krijgt, dus ze moet er belasting over betalen, en verder krijgt zij natuurlijk ook niet uitbetaald bij ziekte en vakantie, zij moet haar sociale verzekeringen zelf regelen. Rond de 10 euro lijkt mij heel reëel. Wanneer je minder betaalt, kun je natuurlijk wel meer uren hulp inkopen!

Pas op: als zij meer dan twee dagen bij jullie over de vloer komt, moet je haar in loondienst nemen.

Meer inf vind je op bijv.www.pgb.nl

• Monique

ik betaal mijn hulp 10 euro per uur uit mijn pgb (natuurlijk is het een en ander afhankelijk van de leeftijd) Ik heb ooit eens iemand in dienst gehad van 19 jaar en die was heel tevreden met 6 euro per uur,omdat ze het wel moest opgeven maar geen belasting hoeft te betalen over het verdiende bedrag,ze had voor mij bij een slagerij gewerkt en daar verdiende ze 4,86 per uur bruto.Alles is afhankelijk van de rest van het inkomen van je hulp .Je hebt nl een heffingsvrij vermogen van rond de 5800 euro op jaarbasis..Je kan de loonlijst downloaden op www.pgb.nl.

16,68 is bruto beschikbaar per uur als budgethouder,maar hou er rekening mee dat je eigen bijdrage er nog vanaf gaat,in mijn geval is dat 60 % en ik hou dus welgeteld € 6,76 per uur over om te besteden.

je kan dan een beetje schipperen om niet alsnog een hoop bij te moeten leggen.

dus als je 6 uur toegewezen hebt gekregen,kun je bijvoorbeeld 4 uur hulp per week inkopen,anders is het (in mijn geval) nog een kostbare zaak.

kijk maar eens op de site van pgb,dan word je een stuk wijzer.Nelleke schreef: