Heeelp!!!

• K.N.

Hallo collega's

Ik ben 7 jaar werkzaam bij de thuiszorg en zit in mijn laatste jaar van mijn opl. verzorgende IG .

als afsluiting van module 306 heb ik een werkstuk geschreven over het gebruik van hulpmiddelen bij het aantrekken van steunkousen.

Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik het belangrijk vind om een hulpmiddel te gebruiken bij het aantrekken van steunkousen. Het gebruik van hulpmiddelen zorgt ervoor dat je de kousen gemakkelijker en comfortabeler aan kan trekken. Voor de zorgvrager is dit prettig en voorkomt beschadigingen aan het been. Voor de zorgverleners is de handeling bij juist gebruik van het hulpmiddel minder belastend waardoor gezondheidsklachten worden voorkomen. Ik heb gesignaleerd dat hulpmiddelen niet altijd op de juiste manier gebruikt worden door zorgverleners.

Bij een zorgvrager zijn de hulpmiddelen in de meeste gevallen wel aanwezig, doch het gebruik hiervan gebeurt soms niet op juiste manier. Je komt dat aan de weet door zorgvragers die dit aan jou vertellen. Soms is het hulpmiddel niet te vinden en vraag je hiernaar. Als antwoord krijg je dan:??goh, heb je die nodig dan, die andere gebruikt ze nooit??. Of de zorgvrager verteld dat sommige verzorgenden niet met het hulpmiddel overweg kunnen dit betreft meestal het hulpmiddel Eureka. Soms wordt er helemaal geen hulpmiddel gebruik bij het aantrekken van de steunkousen omdat er geen hulpmiddel aanwezig is bij de zorgvrager. Waardoor het aantrekken van de steunkousen of het gebruik van een hulpmiddel veel kracht kost om de kousen aan te trekken. Hierdoor ontstaan blessures, en je veroorzaakt sneller wondjes aan het been van de zorgvrager.

Ik zit met het volgend probleem ik moet tijdens een werkoverleg een presentatie houden over mijn werkstuk, ik weet alleen niet hoe ik het het beste moet aanpakken.

Ik dacht eerst d.m.v een casus de knelpunten in te brengen of via een enqute de mening van collega's vragen.

Hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik het het best kan aanpakken. Ik hoop dat jullie reageren.

Bij voorbaat Dank.

• joyce

Ik zou het doen via een klinische les, dus stel een soort lesplan op.

doelstelling,wat wil je bereiken met je instructie

probleemstelling, wat is het probleem

Inhoud: inleiding,kerninhoud en afronding.

Maak gebruik van sheets of een power point presentatie.

• kim

Een workshop over de verschillende hulpmiddelen en de werkwijze daarvan.

• jan van geffen

Workshop, klinische les, dat zijn dingen die natuurlijk al heel vaak gedaan zijn. Ik heb altijd de neiging om met net iets anders te komen om op die manier meer op te vallen en ook de aandacht wat langer vast te houden. Want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen zullen steunkousen niet het meest inspirerende onderwerp vinden.

Je zou een soort van quiz kunnen maken waarbij je verschillende situatie visueel in beeld brent. Ik bedoel dan foto's van situaties, van vercshillende kousen en hulpmiddelen en van houdingen waarin verzorgenden zich wurmen om de lousen aan te trekken etc. En natuurlijk een combinatie van die punten. Je koppelt hier een soort van goed of fout systeem aan en per vraag heb je dan een stukje theorie totdat je alles behandeld hebt wat je wil behandelen.

Stop dit alles in een powerpoint presentatie, zet er een leuk muziekje inder en klaar is kees.

Eventueel kun je nog iemand uitnodigen die bij jullie in de regio steunkousen aanmeet en levert, die heeft vast een leuk verhaaltje over zijn kant van het verhaal wat hij kan vertellen.

sucses in ieder geval.

• zuster clievia

ik zou het wel cynisch proberen te brengen, het is inderdaad een onderwerp wat denk ik weinig mensen interresseert

iedereen denkt dat ze de kousen allemaal goed aantrekken, maar als het erop aan komt is er maar een klein aantal percentage dat het wel goed doet

ik zou het andere laten ervaren wat het verschil is als je een steunkous aantrekt met een hulpmiddel en zonder een hulpmiddel

ik zou dan ook express een hulpmiddel foutief gebruiken en de reacties van de anderen afwachten

hopelijk heb je iets met alle ideeën en wordt je presentatie toch nog interressant

succes ermee