Hallo collega's
Ik ben 7 jaar werkzaam bij de thuiszorg en zit in mijn laatste jaar van mijn opl. verzorgende IG .
als afsluiting van module 306 heb ik een werkstuk geschreven over het gebruik van hulpmiddelen bij het aantrekken van steunkousen.
Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik het belangrijk vind om een hulpmiddel te gebruiken bij het aantrekken van steunkousen. Het gebruik van hulpmiddelen zorgt ervoor dat je de kousen gemakkelijker en comfortabeler aan kan trekken. Voor de zorgvrager is dit prettig en voorkomt beschadigingen aan het been. Voor de zorgverleners is de handeling bij juist gebruik van het hulpmiddel minder belastend waardoor gezondheidsklachten worden voorkomen. Ik heb gesignaleerd dat hulpmiddelen niet altijd op de juiste manier gebruikt worden door zorgverleners.
Bij een zorgvrager zijn de hulpmiddelen in de meeste gevallen wel aanwezig, doch het gebruik hiervan gebeurt soms niet op juiste manier. Je komt dat aan de weet door zorgvragers die dit aan jou vertellen. Soms is het hulpmiddel niet te vinden en vraag je hiernaar. Als antwoord krijg je dan:??goh, heb je die nodig dan, die andere gebruikt ze nooit??. Of de zorgvrager verteld dat sommige verzorgenden niet met het hulpmiddel overweg kunnen dit betreft meestal het hulpmiddel Eureka. Soms wordt er helemaal geen hulpmiddel gebruik bij het aantrekken van de steunkousen omdat er geen hulpmiddel aanwezig is bij de zorgvrager. Waardoor het aantrekken van de steunkousen of het gebruik van een hulpmiddel veel kracht kost om de kousen aan te trekken. Hierdoor ontstaan blessures, en je veroorzaakt sneller wondjes aan het been van de zorgvrager.
Ik zit met het volgend probleem ik moet tijdens een werkoverleg een presentatie houden over mijn werkstuk, ik weet alleen niet hoe ik het het beste moet aanpakken.
Ik dacht eerst d.m.v een casus de knelpunten in te brengen of via een enqute de mening van collega's vragen.
Hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik het het best kan aanpakken. Ik hoop dat jullie reageren.
Bij voorbaat Dank.