compensatie en vakantie uren

• ivon

hoe gaat het bij jullie met het opnemen van compensatie of vakantie uren?bij ons verdrinken we in de uren hebben er nog van vorig jaar staan die we voor eind maart op moesten maken maar het kan gewoonweg niet ook vakantie kregen we maar 2 weken en alle overige kindervakanties konden we ook geen vrij krijgen dit is toch niet normaal? je heb toch recht op je verlof uren ?waar heb je ze anders voor heb er eind vorig jaar een aantal uit laten betalen maar dat schiet niet echt op natuurlijk wat zou ik hier tegen kunnen doen ?

• regina

Waarschijnlijk staat hier wel iets over beschreven in de CAO. Ook hebben instellingen vaak beschreven werkinstructies hoe hier binnen de organisatie mee wordt omgegaan, verder kun je het ook aan de OR vragen. Als iedereen teveel uren maakt en ook nog eens geen vakantie kan opnemen klopt er iets niet met de planningen of er is te weinig personeel, of misschien veel zieken. Je zou dit ook eens gewoon ter discussie kunnen stellen binnen de organisatie dus misschien met elkaar een gesprek aanvragen met het managment. Kom je helemaal niet verder bel dan eens met je vakbond of anders een rechtswinkel.

• ivon

ja het punt van te weinig personeel klopt wel er mogen geen mensen aangenomen worden en degene met de oproepcontracten kunnen natuurlijk weigeren te werken in de vakanties waar wij de vaste krachten dan de dupe van zijn

• zuster clievia

bij ons is het geen verplichting om meer uren te werken

• carla

er is al aangekondigd dat er binnenkort een collega moet stagelopen en dat wij haar 32 contracturen over moeten gaan nemen ik ga hier niet mee accoord is toch van de gekke?

• regina

Bij ons wordt er dan een uitzendkracht of oproepkracht ingezet. Of er moeten collega s met min-uren zijn. Kijk ook eens in de cao wat er over overwerk wordt geschreven, uiteindelijk is dit overwerken.

• carla

wij draaien altijd al boven ons contract met de uren kunnen nooit vrij krijgen of compensatie uren opnemen dusik heb geen zin er nog meer op te bouwen en ze straks voor een habbekrats uit te laten betalen ! er is geen geld voor extra krachten dus mogen wij het gewoon opknappen

• regina

Sorry hoor, maar waarom laten jullie zo over jullie heenlopen. Dit is werk, en daar zijn afspraken over gemaakt, in de cao. Een werkgever mag niet op deze manier met jullie vrije tijd omgaan, we leven niet meer in de middeleeuwen. Ga als volwassen mensen om de tafel zitten met gegronde argumenten, dus bv ik wil deze week wel extra werken maar ik wil deze uren volgende week gecompenseerd hebben, of in de periode van 1 maand/3 maanden. Schakel de or in, deze zitten er om jullie belangen te behartigen. En niets geen zieligheid van werkgevers of opmerkingen van geen geld, het moet, kan niet etc.Jij hebt een contract voor een aantal uur, als de werkgever hier niet mee uitkomt is dit niet jouw probleem maar het zijne.

• carla

je heb helemaal gelijk het is alleen zo jammer dat er geen eensgezindheid heerst in ons team , ik ben hier als laatste een jaar geleden bijgekomen en de situatie was blijkbaar altijd al zo , ik kom uit een ander deel van het land en heb daar bij veel thuiszorginstellingen gewerkt en nergens ging het zo als hier .er wordt wel ontzettend veel geklaagd onderling maar niemand doet er iets mee , ik probeer wel al een tijdje aan de bel te trekken maar heb nog maar bitter weinig bereikt !

• greet

het is nergens en verplichting om constant meer uren te draaien, maar dat is het punt je laat je collega's ook niet stikken dus draai je gewoon verder met je dienst.