nepviggers

• vz plus....

Halo, mede thuiszorgers.

Ik wil jullie allemaal waarschuwen voordat je een opleiding gaat doen, waardoor je meer verantwoording krijgt en zwaarder werk ,maar niet meer salaris !!!!\

Je mag een opleiding gaan volgen verpleegtechnische handelingen , 304, daarna krijg je een mooi certificaat, en wat blijkt achteraf, je moet van te voren goed vast laten leggen dat je ook de bijbehorende loonschaal krijgt.

Nee, wordt gezegd, je had moeten weten dat je dus geen echte vigger wordt , maar een verzorgende plus, die wel al het viggerswerk ook mag doen , alleen ja , je wordt betaald als een verzorgende en komt niet hoger dan schaal 30

Hoe frusterend kan het zijn als je collrgas, echte viggers wel meer verdienen, voor het zelfde werk en jij…….

• Yvet

Je hebt gelijk,ik heb ook het certificaat van 304,volg in December nog een extra scholing voor zwachtelen en insuline spuiten,maar ik blijf in schaal 30.In de thuiszorg is een hogere schaal niet bespreekbaar en als je zegt dat je dan maar af ziet van die scholing en verantwoordelijkheid t.a.v. zwachtelen en spuiten,dan zegt het hoofd zorg dat de consequenties ook voor jou zijn(!),terug naar de huishoudelijke verzorging waarschijnlijk.

• THEA

De algemene/specifieke kennis behorende bij een echte vigger gaat echt wel verder dan een aanvullende opleiding voor verpleegtechnische handelingen , 304, zwachtelen, medicijnen uitzetten en geven, etc etc. En daar hoort dus ook een veel grotere verantwoordelijkheid bij wat dan ook veronderstelt wordt te hebben.

(de opleiding is niet voor niets enkele jaren)

• joyce

ik ben het gedeeltelijk met je eens. Wat staat er precies in de functie omschrijving van de verzorgende, als deze handelingen niet worden beschreven hoef je ze ook niet te doen. Als je door bijscholing meer handelingen moet gaan doen dan mag dit ook in de beloning naar voren komen dit kan ook dmv een extra periodiek. Hoe zit het eigenlijk met de verantwoordelijkheid als dit soort handelingen niet zijn omschreven in de functie omschrijving?

• carla

jullie worden tenminste nog in de gelegenheid gesteld om extra vakkennis op te doen dat is hier wel anders hier is geen geld voor scholing en ligt alles op zijn gat als je vraagt om een opleiding flippen ze gewoon terwijl ik het altijd heerlijk vond om een cursus te volgen ! als ik een opleiding kon volgen zou ik het niet eens erg vonden dat ik niet direct meer zou gaan verdienen de opgedane kennis vind ik ook al wat waard ben ik de enige die er zo over denk?

• joyce

Er is wel een verschil, bijscholing om je vakkennis op peil te houden, of iemand vaardigheden aanleren zodat je dit op een goedkopere manier kan aanbieden.

• greet

nou thea om eerlijk te zeggen welke verantwoording bedoel jij dan> ik ben zelf c verz. maar ik ben ook bij clienten zorgcoordinator zit ook in complexe situaties, regel ook alles voor de clienten zover dit nodig is heb ook contact met artsen en andere instanties zoals ggz enz. Wij hebben ook kennis van ziekten en als we er niet uit komen ga ik toch eerder naar de verpleegkundige in ons team dan de vigger. Ik zie toch meer dat het enige verschil is dat de vigger verpleegtechnische handelingen mag doen en wij niet. Ik vind het een beetje denigrerend overkomen tegen de mensen die een certificaat hebben gehaald .

• greet

ook nog even dit : ik vindt het heel logisch dat je ook betaald wordt naar het werk dat je doe dus werk ja als vigger met certificaat hoor je er ook als zodanig uitbetaald te worden je leert tenslotte niet voor niks

• verz.plus

Volgens de bond, ben ik gecertificeerd vigger en zal wel erkent worden als vigger in verzorgings en verpleeghuizen.behalve de thuiszorg die accepteren het als verzorgende plus

Bovendien kun je het certificaat 304 niet zomaar halen, je moet dan al een achtergrond hebben en een diploma verzorgende. Heb om aan te sluiten nog x opnieuw deeelcertificaten gehaald 308 en 306

Haal ik volgens de school nu het certificaat gehandicapten, en kraam dan krijg ik een heel nieuw diploma , waar op staat dat ik een Vigger ben/

Helaas dat vraagt de thuiszorg niet, dus alleen op eigen kosten en dan moet er een viggersplek beschikbaar komen !!!!!!.

Zo zie je maar , ik ga dus niet meer vanuit dat je eerlijk behandeld wordt in het leven,ook niet daar waar je dat dacht te kunnen verwachten.

Volgens het bestuur zouden alle leerlingen dit van te voren hebben geweten, nou mij is niets bekend van dit ………

Bedankt voor jullie reacties, hopelijk leren hier ook anderen van, en laten alle afspraken vast leggen, je verspeeld je rechten anders.

• THEA

Ik heb het niet denigrerend bedoelt want uiteindelijk heb ik zelf ook net m'n diploma behaald.

Maar wanneer je bij onze thuiszorg organisatie de cursus medisch technisch handelen hebt gevolgd, dan ben je echt geen vigger en wordt je betaald als d-er volgens schaal 35.

Vandaar mijn opmerking over verantwoordelijkheden etc.