Complexe situatie;hoe ver gaat de thuiszorg?

• Yvet

Heel ver bleek vandaag maar weer eens.Situatie;echtpaar,zij 83,heeft Parkinson in ver stadium,hij,85,is pas opgenomen geweest met longontsteking en zware vermoeidheid,waardoor zij opgenomen werd in een verpleeghuis.Hiervoor was Mw. in zorg voor 3 keer per week hulp bij ADL,haar partner verzorgde haar verder.Omdat Dhr. weer thuis kwam wilde Mw. ook weer naar huis,dit is gisteren gebeurd,Mw. wil weer 3 keer per week hulp bij ADL.Vanochtend kreeg ik een alarmering,Mw. was flink incontinent van urine en def.,wilde nog op de postoel,Mw. had geen stafunctie,ze ‘hing’ in een stoel,med. lagen in doosjes op tafel van beiden door elkaar,het huis was een chaos(een huishoudelijk verzorgende kwam even na mij binnen en wist niet waar ze beginnen moest),Mw. wil niet liggen op het h/l bed die aanwezig is,Dhr. stond op het punt om boodschappen te gaan doen in pyama en met de nachtcatheterzak bungelend aan zijn broek,kortom het was een puinhoop.Ik ken Mw. al vrij lang als EVVer van haar,ze is erg star,wil geen veranderingen.Heb inc. materiaal besteld,en de coordinerend verpleegkundige gaat morgen kijken of er een ‘actieve’stalift moet komen.Moeten mensen tegen wil en dank naar huis kunnen?We hebben geprobeerd om het een week uit te stellen zodat we orde op zaken konden stellen,maar Mw. wilde zelf meteen naar huis.We zijn bang dat Dhr. er onder door gaat,ze hebben geen kinderen.Er stonden 6 zorgmomenten ingepland per dag,Mw wil er echter maar 2,met angst en beven ga ik het weekend tegemoet,ik ben van mening dat dit echtpaar op de urgentielijst moet,daar heb ik de c.v. al bijna van overtuigd.

• verzorgende

is de huisarts ook actief in deze situatie, wij hebben ook een dergelijke situatie gehad, de huisarts heeft toen ook flink bemiddeld, en de manager heeft aangegeven tot hoe ver wij de verzorging verantwoordt vinden, en de klanten werden toen toch wel met de neus op de feiten gedrukt en voor keuzes gesteld,

ook is er iemand van til en transfer geweest , die gekeken heeft wat volgens de arbowet vereist is aan hulpmiddelen tijdens de verzorging

Ik ben het met je eens dat mensen soms erg ver gaan om thuis te kunnen blijven wonen en dat kan dan ook wettelijk, maar de situaties moeten soms schrikbarend worden en diep triest voordat er wat gebeurt. Men ziet het ook vaak niet in en moet er jammer genoeg altijd op de verkeerde manieren achter komen[ vaak door een ziekenhuisopname omdat men gevallen is of verkeerde medicatie inneemt.

Aan de andere kant zou je mij ook mijn huis niet zo maar uit krijgen als ik de noodzaak niet in zou zien, bij jouw wel………

• merel

dit zijn altijd heel moeilijke situaties,want zolang een client niet wil kan je niks doen . Maar mijn ervaring is om toch zoveel mogelijk te blijven praten,en de client cofronteren met hetgeen fout gaat. Wat wij ook weleens doen is de ggz inschakelen en die komen dan met dhr en mw praten over hoe verder te gaan ook de huisarts kan hierin een grote rol spelen, maar dat is het weer dit moet wel in samenspraak met de clienten. Het laatste redmiddel is dat er een rechterlijk bevel komt maar dit vindt ik zelf wel heel drastisch en kan alleen als dhr en mw gevaar voor zichzelf en omgeving zijn. Maar veel sucses verder

• Maaike

En…….hoe is het weekend verlopen?

• jan van geffen

In de regio eindhoven kunnen we in zo'n geval de client aanmelden voor een complex zorgoverleg. Alle betrokken hulpverlenders komen dan bij elkaar om over die client te overleggen en eventueel een standpunt in te nemen of een behandelingswijze af te spreken. Op die manier is het niet meer jouw beslissing of verantwoordelijkheid.

Ik vind dat dat nu ook niet is maar begrijp heel goed dat het wel zo voelt. En dingen kunnen volgens de regeltjes wel niet bij jou thuis horen of jouw verantwoordelijkheid niet zijn etc etc. Maar ook plegen zijn mensen van vlees en bloed en daarom lopen die twee dingen wel eens door elkaar.

Naast dat zorgoverleg zou ik heel erg goed rapporteren wat je mevr aan zorg aanbied en wat ze wel of juist niet wil en waarom. Vroeg of laat loopt deze situatie uit de hand of is er sprake van een crisis in welke vorm dan ook. Een goede rapportage is dan niet alleen in jouw belang maar zeker in het belang van het echtpaar waar jij komt.

Overleg met het ciz is mischien ook een optie, je kunt het echtpaar mischien zo ver krijgen om hun langs te laten komen om een en ander opnieuw te indiceren, dan heb je iets in je hand waar zwart op wit staat vermeld dat het voor het echtpaar beter is naar een vp huis of zo te gaan.

Intervisie in je eigen team om je eigen handelen wat dit betreft te toetsen kun je ook nog overwegen.

Leuke casus is dit, ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Gecontroleerd in de soep laten lopen is natuurlijk ook nog een optie, maar natuurlijk niet de meest ideale….

• Yvet

Vrijdagochtend hebben we als team overleg gehad,en we vonden dat dit een taak voor de intensieve thuiszorg zou kunnen zijn(IT-team),normaal gesproken werken/begeleiden zij bij terminale clienten.Vrijdagmiddag is al gestart met de levering van zorg aan Dhr. en Mw. door dit team,wij komen bij de familie voor de oogdruppen van Dhr. en tussen de middag voor de maaltijden.Zaterdag kwam ik tussen de middag bij de familie,de IT medewerker was ook aanwezig en ze wilde mij meteen spreken in de keuken onder vier ogen.De situatie groeit hun ook boven de pet,Mw. weigert vaak medewerking en het huishouden is een chaos.We roeien nu met de riemen die we met elkaar hebben en Dhr. en Mw. staan nu op de urgentielijst voor opname in een verpleeghuis,ze zien zelf ook in dat het zo niet gaat,daar is heel wat overredingskracht voor nodig geweest.