Rechten als oproepkracht?

• Femsie

Hallo,

Ik werk in de thuiszorg als oproepkracht.

Vanwege het feit dat ik oproepkracht ben krijg ik de planning thuisgestuurd.Meestal.Dit heb ik ook aangegeven , omdat je dan zeker bent waar en hoelaat je bij je clienten moet zijn.

Bij de thuiszorg instelling waar ik werk gaan ze er vanuit( schijnt) dat als je ergens een aantal keren bent geweest dat je er automatisch ook heen gaat in de weken er op. Dit wordt niet aan je vermeld.

Daarom heb ik nadrukkelijk gevraagd of ze de planning op papier blijven sturen. Ook al moet ik naar dezelfde clienten, of ze moeten aangeven voor hoeveelheid keren de clienten de hulp nodig hebben.

Ik heb kinderen en ivm met de oppas moet ik ook zekerheid hebben wanneer ik moet werken.De planning krijg ik op Vrijdag of Zaterdag . Dan kan ik het doorgeven aan de vaste oppas en dan kan die er rekening mee houden met zijn planning van de week. Krijg ik geen weekplanning van het werk, dan weet ik niet waar ik aan toe ben en wordt het regelen moeilijk.

Vandaag ben ik ingepland, maar vanwege de ziekte van mijn oppas heb ik het af moeten bellen. En er werd nadrukkelijk tegen mij verteld vandaag dat de client mijn verantwoordelijkheid is en dat er over gesproken moet worden, dit is aankomende week.En ik ben degene die met oplossingen moet komen.

De dagen dat ik moet werken volgende week is allemaal afgelast.

In mijn contract staat dat ik niet verplicht ben om gehoor te geven aan een oproep.

Ik vind dit nogal moeilijk, omdat er vanuit hun kant ook fouten worden gemaakt, die ze denk ik niet willen erkennen. Planningen verkeerd doorgeven, de planningen niet doorgeven , uitgaande dat ik het wel zou weten. Afbellen van Clienten zelf, en dat ik voor een dichte deur sta.

Wat voor Rechten heb ik als oproepkracht?

• joyce

eigenlijk geef je het zelf al aan, als oproepkracht hoef je geen gehoor te geven aan een oproep. Het zou zo moeten zijn dat jij eerst gebeld wordt of je op bepaalde dagen kan werken. Jij kunt niet weten of de client elke week dezelfde zorg nodig heeft, de client kan wel in het ziekenhuis liggen of iets anders. Dat je zomaar ingepland wordt per week zonder inspraak is niet de bedoeling het lijkt nu wel of je tot het vaste personeelsbestand hoort alleen mag je niet komen plannen. Ik zou gewoon de problemen die je ook hier schrijft aangeven in het gesprek en goede afspraken maken. Zoals eerst vragen of je wel beschikbaar bent of elke week een planningslijst. De dag voor je moet gaan werken telefonisch contact over welke client wanneer geholpen moet worden. Hoe en wie kan je bellen als je door omstandigheden niet kan komen werken, welke actie moet je dan ondernemen, ik neem aan dat dit ook wel eens bij het vaste personeel voorkomt.

Ik vraag mij wel af waarom het rooster niet eerder klaar is, bij ons weten we al 6 weken van te voren wat men moet werken. Zitten er gaten in het rooster dan wordt er een oproepkracht gevraagd. Bij ziekte van een collega bellen we een oproepkracht en deze mag dan gewoon weigeren.

• Femsie

Hallo,

De thuiszorginstelling leek het beter dat ik ander werk ging zoeken. Daar kwam het op neer. Dus ik heb ze geconfronteerd met hun fouten in de planning e.d., daar schrokken ze van en nu heb ik een kans gekregen.

Ik ben nu 2 keer meegelopen met iemand, om te kijken hoe ik alles doe. Iemand die vast werkt en iemand als oproep vind ik wel verschillend. Want het zijn vaste clienten, en dan is het voor diegene allemaal al routine. En je hebt ook continue het gevoel dat je je zelf moet bewijzen. Al met al ging het in mijn ogen goed. Ze zullen mij wel bellen deze week hoe het verder gaat. Nu maar hopen dat het goed uitpakt.

Heeft iemand dit al meegemaakt, meelopen? en krijg je dit betaald, want daar is de intstelling niet duidelijk in.

• Cobie.

Ja hoor, meelopen krijg je betaald. Succes!

• Femsie

Oke, dank je wel,

Want ik heb geen clientnummers doorgekregen, Ik zal er achteraan. Want ik heb wel de uren gedraaid.

• Cobie.

Ha Femsie.

Bij meelopen hoef je geen clientnummers in te vullen hoor. Degeen met wie je hebt meegelopen wel. Anders krijgen de mensen een dubbele rekening he. Meelopen krijg je gewoon betaald en dat is dan indirecte tijd. Groetjes….

• Femsie

Dank je, dat scheelt weer…