Open route..........

• Yvet

En het werd nog gekker(zie mijn vorige bericht),we hebben een open avondroute 2e kerstdag.Mijn collega en ik werken ochtendroute's op Zaterdag,Zondag,Maandag en Dinsdag die stampvol zitten tot 14.00 uur,we hebben allebei een kerstdiner met onze families op 2e kerstdag.Het hoofd zorg belde gisteren dat wij samen die avondroute moeten oplossen,ieder de helft doen o.i.d.,dat moeten we maar bekijken,deze route loopt van 17.00 tot 22.30.De route staat al 6 weken open,niemand wil werken.Weet iemand hier of dit op deze manier mag?Wat zouden jullie doen?Ik voel me erg verdrietig,ook naar mijn familie toe.

• jan

Ik zou gewoon letterlijk weigeren. ik heb zo iets ooit eens in een vp huis meegemaakt, dat ging ook om een dienst met kerst die niet op te lossen voel terwijl het al een week bekend was. ook toen werkte iedereen al boven zijn kunnen en was het voor diegenen die gevraagd konden worden gewoon net de bekende druppel waardoor het gewoon niet ging.

Ik was toen ook en van de vier geleukkigen die verplicht gesteld kon worden. Samen met de drie andere collega's heb ik het toen op een acoordje gegooit en als 1 blok zijn we achter elkaar gaan staan en hebben we allemaal “geweigerd”om die dienst te draaien. Toen werd ons verteld dat werkweigering andere gevolgen kon hebben, ons antwoord daarop was dat het probleem met kerst dan echt niet meer te overzien zou zijn ( het gevolg op weigering is nl ontslag, dan zouden ze ipv 1 ineens 5 mensen te kort komen ).

Alsof er een engeltje overvloog was die dienst toen ineens in vijf minuten tijd opgelost.

Het is natuurlijk niet leuk om zo iets op de spits te drijven, maar jouw baas heeft kenelijk ook maling aan jullie en ik vind dat het dan ook wel eens andersom zou zijn. Als je een heel jaar hard gewerkt hebt mag je ook wel eens voor jezelf opkomen. Als dat dan net met kerst is….so be it ! daar heeft die baas van jou zelf om gevraagd,

sucses ermee en prettige feestdagen…

• Yvet

In eerste instantie was mijn reaktie ook dat ik weigerde,mijn hoofd zorg reageerde daar op met het antwoord dat dit de verantwoordelijkheid van het team is,ik heb toen geantwoord dat ik haar pas een goed hoofd zorg vindt als ze er zelf gaat staan 2e kerstdag en die route doet(hoofden en teamleiders zitten wel lekker thuis!),dat klinkt misschien brutaal,maar zo voelde het wel.Ze belde mij net weer,heeft overleg gehad met mijn andere collega,en ze had een redelijk goed bericht,n.l. er is een collega die dit verhaal hoorde in de wandelgangen en zij wil de route van 17.00 tot 20.00 doen,de rest moeten we dus nog wel zelf oplossen,en we krijgen allebei Dinsdag vrij.Morgen dus maar om de tafel om de rest te verdelen,maar het heeft een bittere nasmaak,het verpest onze kerstgevoelens wel op deze manier,ze spelen het gewoon op onze gevoelens t.a.v. de clienten,en het eerste werkoverleg komt dit ook zeker ter sprake!

• Nelleke

Ik snap niet waarom dit niet veel eerder geregeld is, wij regelden dit al in de zomer, wanneer je nog geen afspraken met familie etc. hebt gemaakt… Wat een fluthoofd is dat zeg, als je dit al 6 weken van tevoren aan ziet komen… Jemig, en je moet 's morgens ook al werken!

Ik wens jou en je collega veel sterkte!