arbeidsovereenkomst / thuiszorg

• Berna

Mijn dochter heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Op deze arbeidsovereenkomst is de CAO van de thuiszorg van toepassing. Ze is aangesteld als oproepmedewerker voor begeleiding van verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapten.

Ze is in dienst sinds 1 november 2005. De overeenkomst wordt in beginsel aangegaan voor nul uren per week. Indien geschikte werkzaamheden voorhanden zijn, wordt zij opgeroepen voor het verrichten van arbeid. Ze is ingedeeld in FWG 35, periodiek AO van de CAO.

Vanaf het begin is 12 uur per week werkzaam bij dezelfde gezinnen. De medewerkers moeten zelf op de planning kijken hoe de indeling is. Het aanvragen van vrije dagenof vakantie dient minimaal 6 weken van tevoren te gebeuren.

De planning wordt in de laatste week vastgesteld. Als de planning is vastgesteld wordt de ingeplande zorg ook geleverd. Een vrije dag kan alleen in overleg met de werkgever en indien de zorg door een andere medewerker kan owrden overgenomen. Als dit niet kan , kan de medewerker geen vrij krijgen.

Wat is dit nu voor statuut?

• merel

het is heel normaal in de zorg dat men bijtijds vrije dagen aanvraagd, zou nogal wat wezen als ik ineens overmorgen vrij wil terwijl er niet genoeg personeel is. Uitgezonderd noodgevallen.

• vigger

Berna,

Een week van te voren is wel heel kort, bij ons moet je ook vrije dagen onderling regelen binnen de reeds uitgedraaide 4 weken lijst.

Is de nieuwe lijst nog niet uitgedraaid kun je dagen aanvragen, vraag je b.v een week dan moet je die aanvragen bij je manager en als de planner accoord geeft , dan pas krijg je de week. De Planner streeft ernaar elke 3e week het nieuwe rooster af te geven voor de volgende periode.[ dus min 1,5-2 weken van te voren een nieuwe 4 weken lijst.

Wij gaan straks in kwartetjes werken en moet je het allemaal onderling zelf oplossen, nou dat wordt wat , dat weet ik nu al , als er 1 ziek is nou dan weet je het wel, de druk wordt steeds hoger,…….waarom is er straks nog een manager nodig, we runnen straks ons eigen bedrijf schijnbaar..

Ik plan zelf ook, heb een reserve planner, en heb total overzicht, wat een telefoon verkeer straks , wie heeft wie al gebeld toch…..

Begrijp ik het goed dat je dochter een nul uren contract heeft, hoe zit het dan met ziekengeld als ze ziek zou worden?, denk eraan volgens de cao heb je recht op het gemiddeelde van de 3 maanden ervoor aan ziekengeld

• mona

Hoi Mag ik je er wel eventjes op wijzen dat als jouw dochter 3 maand lang een aantal uren per week draait ze ook recht heeft op die uren. Dus stel: Je dochter werkt 3 maand lang gemiddeld 15 uur per week dan heeft zij recht op een contract van 15 uur per week.

• Antje

Beste Mona, Ben er even niet geweest. Bedankt voor je berichtje.