kan je daar als HVZer wat aan doen?

  • Doortje

    Ik heb een klant hoogbejaard die beginnend dementerend is, ze vertelt dingen voor waar die niet kunnen. Vergeet veel, vertelt dingen de ene keer anders dan de vorige keer.

    Ik had zelf een moeder die in het begin ook zulke dingen deed en zei.

    Herken in haar veel van mijn moeder.

    Nu heeft zij zelf ook kinderen die echt helemaal verkeerd op haar reageren, boos worden zeggen dat ze een serpent is maar ondertussen wel veel voor haar doen hoor. Als ik dan kom, is ze soms heel erg verdrietig omdat haar kinderen weer zo boos op haar reageerden. Dat hebben ze ook een keer gedaan terwijl ik bij haar was dus het is wel een waar verhaal van haar. Ik heb dat toen proberen te verzachten.

    Ik heb al mijn managers al eens verteld dat ze gaat dementeren en hoe haar kinderen reageren maar er wordt blijkbaar in de thuiszorg verder niets mee gedaan.

    Wat doen jullie in zo'n geval of moet, mag of kan je daar niets aan doen dan haar een beetje aanhoren?

    Ik lig er niet wakker van hoor maar vind dit gewoon erg vervelend voor haar.

    Graag goede raad.

  • emmy

    Tja, hoe moeilijk de situatie ook is, je kunt er weinig mee.

    Een luisterend oor bieden voor de client vinden ze al heel prettig en je zou, als de situatie zich aandient ,een gesprek kunnen aangaan met de client en haar kinderen als diegene dat prettig vindt.

    Succes ermee!

  • corrie

    Halo, Doortje

    Hebben jullie niet een wijkverpleegkundige die een A I V bezoek af kan leggen, of gewoon een bezoek ter orientatie ?

    Dat is een kosteloze survice van de thuiszorg waarin de situatie wordt door gelicht en met familie wordt besproken

    Bij ons is ook een team dat gerricht is op dementerende ouderen en wordt bij ons de TOP zorg genoemd , zij begeleiden familie en klant in de omgang en het inzicht verkrijgen in de dementieverschijnselen en evt andere psychische problemen.

    Ons team zit in Gelderland =Sensire

    Een evt mogelijkheid is ook via ouderzorg een maatschappelijk werker in te schakelen voor advies en begeleiding.

    Zit er achteraan en laat deze mw.niet verder sukkelen het kan toch ook steeds erger worden ……

  • anoniem

    Vindt het ten eerste schandelijk dat je manager hier verder niks mee doet, zij zou een manager van v en v in kunnen schakelen die haar team daar weer naar toe stuurt. Wat misschien ook kan is dat je zelf contact opneem met een v en v team om te vragen of ze daar een keer willen kijken want als mw dementerend is is het ook nog de vraag of zij zichzelf verzorgd, deze kunnen als het dan nodig is met mw en haar familie verdere afspraken maken.

    veel sucses ermee en hoop verder te horen hoe het afgelopen is

  • Jacqueline

    Hallo,

    Ik zou ook de wijkverpleegkundige even vragen langs te gaan.

    Dementie is voor sommigen een moeilijk te begrijpen proces,vooral voor kinderen.

    Vaak krijgen de kinderen onderling ruzie,als de een het wel snapt hoe dat zit met het korte geheugen en de ander vindt ‘moeder’ nog heel goed.Dit heb ik ook al eens meegemaakt.Er zijn op internet heel goede sites te vinden,ook Belgische sites over dementie,waar de kinderen heel veel herkenning zullen vinden.Dat kan heel erg helpen om de situatie te overzien.Ook een notitieblokje in de la leggen,waar je in schrijft,wat je gedaan hebt en welke afspraken je hebt gemaakt met client,kan erg helpen in de communicatie met de kinderen.Als iedereen daar in schrijft,ook de kinderen zelf,wordt er veel duidelijk.Moeder is immers na 5 of 10 min.al weer vergeten wat de hulp heeft gedaan of wie er op bezoek is geweest….

    Ik had een tijdje een client,waar we ook zo'n notitieblokje gebruikten,die moest in een kast die op slot kon.Omdat mw alles verstopte en kwijt maakte.

    De kinderen hadden onderling op het laatst door de problemen geen contact meer met elkaar.Een was er bijna overspannen van,heel naar.Toen de client werd opgenomen in een verpleegtehuis,ivm vergaande dementie,heb ik de kinderen aangeraden de psycholoog die a.h verpleegtehuis is verbonden,te contacteren.

    Die maken dat heel vaak mee,deze problemen,en dat kan heel erg helpen.

    Ze hebben dat toen ook gedaan en hebben mij er nog voor bedankt,dat ik dat tegen hen had gezegd.

    Ook kun je opletten of er nog meer hulp nodig is,meerdere dagdelen of voor medicijnen e.d.

    Groetjes.

  • Toos

    Hoi Doortje,

    Je moet echt een andere discipline inschakelen omdat dit niet tot jouw vakgebied behoort!!

    Je kunt voor de familie folders aanvragen bij de Alzheimer stichting e.d..

    Bij huisarts kan screening aangevraagd worden.

    Zo te lezen weet familie geen raad met situatie, raakt overbelast en client is verdrietig.

    Je moet echt zo spoedig mogelijk er werk van maken!!

    Succes en laat nog eens horen wat er gaat gebeuren.

    Groet toos

  • toos

    Bij ons bestaat er de Gespecialiseerde verzorging

    Zij zijn opgeleid voor deze problematiek.

    Is er bij jou niet zoiets.

  • vrouw

    doortje hoe is dit nu afgelopen, we horen verder je verhaal niet meer hierover, ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

    gr. vrouw

  • Doortje

    Tja, eigenlijk is het heel anders gelopen, de verpleegster die daar komt is wel lief maar durft niet veel. Toen ik het met haar over had zei ze dat ze er eens een gesprekje met mevrouw over zou hebben. Ik moet nog even zeggen dat die verpleegster altijd zo ongeveer samen met mij bij mevrouw aankwam.

    Nadat ze mij beloofd had om er met mevrouw over te praten heb ik haar twee maanden niet meer gezien omdat zij voor 9 uur kwam.

    Toevallig zag ik haar eens bij het winkelen en heb ik haar toen aangesproken waar na ze mij weer beloofde een gesprekje te hebben met mevrouw. Daar heeft ze mee gewacht tot mevrouw zelf begon over haar vergeetachtigheid, ze heeft haar naar de dokter gestuurd om pillen tegen vergeetachtigheid. Mevrouw wil die pillen niet omdat ze tegen dementie zijn en de dokter zegt dat zij daar geen last van heeft.

    Dat is het dus nu maar afwachten hoe het verder gaat ……..