hygiëneprotocol bij chemokuren

• duizendpoot

Allereerst ben ik héél blij dat ik dit prikbord heb ontdekt, als uitzendkracht in de thuiszorg ken ik géén collega's, terwijl ik dat wel op prijs zou stellen! Maar nu mijn vraag:

Ik werk bij een mevr. die darmkanker heeft, en nu chemokuren volgt. Ik ga er elke dag naar toe, voor de huishouding, tevens krijgt zij een aantal malen per dag wijkverpleging.

Ik doe er mijn werk met mondkapje en latex handschoenen. Ik weet dat lichaamsafscheiding soms giftige stoffen kan bevatten, vandaar. Maar wat kan wel en wat niet? Want daar is de thuiszorg enigzins vaag over. Ik bedoel zaken als koffiedrinken etc. En wat behoeft in deze situatie extra zorg?? Ik heb voor dit werk géén opleiding gehad, en red het ook prima zo, maar in dit soort specifieke situaties mis ik net de kennis van zaken.

Zelf ben ik mams van 4, en oma van een kleine schat, heb veel meegemaakt, en derhalve de nodige levenservaring, maar nu mis ik wat!

Wie kan me helpen?? bvd

• anoniem

Je doet het prima zo, met handschoenen aan werken is zeker belangrijk, je kan er rustig een bakje koffie drinken als je de kopjes goed afwast. Alleen snap ik dat mondkapje niet zo of gebruik je dat bij douche en wc schoon maken in geval van opspetten?

• Yvet

Toevallig heb ik hier vorige week een scholing over gehad,het mondkapje is niet nodig,wel een plastic weggooischort.

• Syl

Beste duizendpoot

Mijn man heeft vorig jaar chemotherapie gehad. De voorzorgsmaatregelen die je neemt zijn goed. Let erop dat je wasgoed ook met handschoenen aan in de wasmachine doet.

Misschien is het handig dat je een folder aanvraagt over wat te doen bij chemo, deze zijn in de meeste ziekenhuizen te verkrijgen. Wij kregen veel informatie mee van het ziekenhuis. Hier staat precies in hoe je moet handelen. Misschien is dit bij de client aanwezig.

Groetjes

• m

hoi ik heb ook en vraagje hier over ik ben verzorgende en werk in de thuis zorg ..

ik ben bezig om zwanger te geraken en ik wil graag wteen waar ik op moet letten ..ls ik bij mijn patient ben die chemo heeft gehad ..

3 weken na de chemo met schort aanlopen en handschoenen..geloof ik toch ?

maar in hoeverre gaat dat moet ik bijv ..binnen een bepaalde straal een schort aan doe mag ik die persoon niet een hand geven zonder handschoenen ..in hoeverre gaat dit ?

• Syl

Hallo,

Je hoeft niet in stralen te denken. Het gaat om het lichaamsvocht, dit is besmettelijk, dus urine, transpiratievocht, speeksel enz. Het is belangrijk om handschoenen te dragen bij alles waarbij je in aanraking kunt komen met het vocht. Mocht dit wel gebeuren, was dan even goed de plek e.v. met dethol.

Je mag de persoon best een hand geven.

Als het goed is heeft de client van het ziekenhuis een informatieboekje meegekregen waar alles uitgebreid in staat. Misschien kun je dit informeren bij de client.

De client is alleen tijdens de kuren besmettelijk, wij hielden de voorschriften tot een week na de kuur aan voor alle zekerheid.

Veel succes.