Hallo,
Mijn moeder is terminaal ziek, net een week terug uit het ziekenhuis en heeft de komende weken in ieder geval 24 uur per dag thuiszorg. Heel erg fijn natuurlijk, maar waar mijn broer, zus, en ik erg aan moeten wennen is dat de verzorgsters er constant bijzitten als wij op bezoek komen. Ieder van ons komt elke dag wel even kijken en de gesprekken zijn toch heel anders met die dames erbij. Niet dat ze niet aardig zijn, juist wel, maar juist in de laatste levensfase van ons mam zouden we ook graag eens alleen met haar nog willen zijn, wat diepgaande privedingen bespreken die mensen van buiten de familie niks aangaan.
Wat ik me nu afvraag, is het gebruikelijk dat de verzorgsters er altijd bijblijven? Wij storen ons er alle drie aan, mijn broer vindt zelfs dat we best kunnen vragen aan de verzorgster die er op dat moment is, of ze even boven wil gaan zitten zolang wij er zijn, maar durft het eigenlijk ook weer niet te vragen. En ik weet niet of je dit wel kan vragen,… De verzorgsters voelen het zelf kennelijk niet aan.