verzorgsters constant aanwezig

• Kevin

Hallo,

Mijn moeder is terminaal ziek, net een week terug uit het ziekenhuis en heeft de komende weken in ieder geval 24 uur per dag thuiszorg. Heel erg fijn natuurlijk, maar waar mijn broer, zus, en ik erg aan moeten wennen is dat de verzorgsters er constant bijzitten als wij op bezoek komen. Ieder van ons komt elke dag wel even kijken en de gesprekken zijn toch heel anders met die dames erbij. Niet dat ze niet aardig zijn, juist wel, maar juist in de laatste levensfase van ons mam zouden we ook graag eens alleen met haar nog willen zijn, wat diepgaande privedingen bespreken die mensen van buiten de familie niks aangaan.

Wat ik me nu afvraag, is het gebruikelijk dat de verzorgsters er altijd bijblijven? Wij storen ons er alle drie aan, mijn broer vindt zelfs dat we best kunnen vragen aan de verzorgster die er op dat moment is, of ze even boven wil gaan zitten zolang wij er zijn, maar durft het eigenlijk ook weer niet te vragen. En ik weet niet of je dit wel kan vragen,… De verzorgsters voelen het zelf kennelijk niet aan.

• Renata

Wat jammer dat deze verzorgenden dat niet zelf inzien. Het is zeker niet gebruikelijk dat dit gebeurt, en ik vind het ook niet getuigen van groot invoelingsvermogen.

Je broer heeft helemaal gelijk: je kunt ze vriendelijk vragen of ze jullie met je moeder alleen willen laten. Natuurlijk zullen ze dan af en toe moeten informeren of alles in orde is, maar dat lijkt me geen probleem. Kaart het de eerstvolgende keer aan met degene die dan dienst heeft, en vraag of ze het in de rapportage wil zetten zodat je dat niet opnieuw hoeft te vragen.

Heel veel sterkte gewenst de komende tijd,

Renata

• Kevin

Hoi Renata,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ga het dan toch maar aankaarten bij de verzorging, anders blijven we met die ergernis zitten. We vinden het zeker niet erg als de hulpen gewoon af en toe eens komen kijken, maar zoals nu mengen ze zich altijd in de gesprekken waardoor het vaak een andere wending neemt. Ik denk ook dat als we dit nu niet zeggen, dat we dan later misschien spijt krijgen als mam er niet meer is dat we bepaalde (prive) dingen niet tegen elkaar gezegd hebben. Of herrineringen opgehaald hebben aan vroeger met z'n allen.

Groet,

Kevin

• ilonka

Wat jammer dat die verzorgers het niet zelf door hebben.Ik heb hetzelfde meegemaakt en ik ben gewoon naar een andere ruimte gegaan,en af en toe ben ik even gaan kijken of ze wat nodig hadden(wat te drinken of eten).

Nou sterkte ermee Kevin,