thuiszorg-vraag

• purk

Stel, je hebt een gezin, met twee kleine kinderen, en je besluit je zieke vader in huis te nemen (85 jaar, en moet anders naar een verpleegtehuis)

Krijg je dan thuiszorg? of komt alles op de schouders van de dochter?

• joyce

Misschien niet voor huishoudelijk zorg maar wel voor persoonlijke verzorging en verpleging.

• merel

Je kan gewoon een indicatie bij het ciz aanvragen voor verzorging en zoals joyce al zei huishoudelijk moet je gewoon zelf doen.

• maia

Ook wat betreft huishoudelijk kun je ondersteuning vragen Merel

Zodat alle aandacht van kinderen/echtgenoot naar de ouders/partner gaan dus puur om te ontlasten

Alleen willen de meesten dat niet omdat er anders te veel gedoe in huis is.

Maar ik neem aan dat een heer van 85 al HZ in huis heeft

• merel

Nou maia tegenwoordig gaat dat niet zomaar bij het ciz. Heb het gezien bij de thuiszorg waarbij partner op leeftijd dus gewoon zelf het hvz gedeelte moest doen. Of inwonende kinderen met baan buitenshuis gewoon afgewezen door het ciz. Dus voordat je hard roept dat het kan, de praktijk pakt toch heel anders uit. En ik weet soms onterrecht.

• sijlvia

klopt…clienten in ons gebiedt hebben al vaak geen hulp meer vanwege in wonende kinderen…of deze een volledige baan hebben oid…dat maakt hen niks uit.

• maia

Sorry ,in ons gebied wil dat nog wel lukken .in noodsituaties

Soms valt er nog een mouw aante passen om ondersteunende begeleiding toe te passen

Eigenlijk is het van de gekke tegenwoordig

Als je nagaat dat ik 10 a 11 uur bij een dame werkte 5uur HZ en 6 uur ondersteunende begeleiding als gezelsschapsdame en maaltijden op te warmen.en thee tedrinken

En een ander zit zonder hulp

Het CIZ heeft een erg grote machtspositie

• maia

Met inwonende kinderen is hier ook een probleem,soms terecht ,vaak onterecht.

Waar ik tegen aanloop is het dat het CIZ zo verschillend indiceerd

Een gezin met zaak aan huis en 3 afstuderende kinderen kregen 6 uur hulp per week

Dit omdat de kinderen dyslectisch waren en er meer gestudeerd moet worden

Een gezin met een inwonend kind afstuderend en dyslectisch geen hulp

Snap jij snap ik het

Terwijl vele handen maken ………………….

Ik maak ne daar boos om en het ergste is het helpt ook niet:D

• sijlvia

ik ben allang geleden gestopt mij te verdiepen in het ciz…wordt je toch hoorndol van.

• vrouw

volgens mij heeft de leeftijd van de kinderen er ook mee te maken, dus volgens mij is het, voor wat ik gehoord heb, dat als (inwonende kinderen) bij client, de leeftijdsgrens is gekomen van 18 jaar, het C.I.Z. zegt dat kinderen dan kunnen meehelpen in de huishouding, dus er dan geen recht is op thuiszorg (huishoudelijke zorg).

gr. vrouw