zomaar even bericht

• vrouw

Ik wil weten of iemand een situatie herkent zoals ik die meemaak.

Waarom moet je altijd van een client horen als je in een situatie met 2 collega s werkt, hoe goed de ene wel niet is. Zij sus dit en sus dat.

Je praat er over maar het werkt niet, ja hoe kan het ook anders..

iemand een tip?

• merel

Heel herkenbaar, komt ook vaak door het GEEN afspraken maken en zich niet aan het zorgplan te houden.

Voorbeeld:

Client wil zelf niet haar afwas doen, kan dit makkelijk zelf evv maakt duidelijke afspraken met mw dat ze zelf moet afwassen en niet aan iedere verzorgster moet vragen of ze de afwas wil doen. Afspraken worden duidelijk in het zorgdossier opgeschreven en verteld op clientenoverleg. Paar dagen daarna komt verzorgende x heeft meelijden met mw en doet de afwas. dan komt verz. y en doet het niet, krijgt allerlei verwijten naar het hoofd want verz x is veel beter.

Voorbeeld 2: eigen ervaring patient moet geactiveerd worden met mw overlegd het belang besproken waarom het zo belangrijk is waarom mw weer dingen zelf moet doen. Na een lange tijd voor elkaar gekregen hoera mw wast zichzelf weer van boven wat prima gaat. Alles goed genoteerd in zorgdossier. Ga een week met vakantie kom terug en ja hoor mw doet zelf niks meer en de zr die kwam was zo goed en zo lief. Collega erop aangesproken antwoord goh dat wist ik niet. Kijk dan gaan mijn haren rechtop staan.Zorgdossier wordt dus niet gelezen.

Ik bedoel maar zolang je alles doet wat een client vraagd ben je de liefste verzorgster van heel de wereld maar vraag je ook maar eens af of het wel altijd in het belang van een client is.

• vrouw

ja heel herkenbaar, ik ben inmiddels weg.

Het ging hier om thuishulp A, dus huishoudelijke werkzaamheden voor de client.

Voelde mij ook niet serieus genomen, het is vrijdagmiddag en ik wil mijn verhaal even kwijt, ik ben er ook mee aan eerlijk gezegd.

Vertelde een keer op een ochtend dat ik vroeger weg zou gaan aan het einde van de ochtend, dus in plaats van half 1 zou ik dan 12.00 weggaan, omdat ik voor een weekend naar Zeeland zou gaan. Vervolgens kreeg ik te horen, dat de client het met mijn andere collega had overlegd die dezelfde week ook zou komen bij haar,

en ja hoor, ik kreeg te horen van client dat ik - ruim - van te voren had moeten overleggen….. toen ik zei dat dit niet de bedoeling is om achter je rug om met andere collega hier over te debatteren … kreeg ik te horen, ja maar zij doet dit werk al langer etc etc en ze is al langer bij mij (client) aan het werk.

Heel flauw allemaal, en kijk dit soort irritaties gaan je parten spelen.

De betreffende collega waar ik het over heb, is op zelfde moment geslaagd voor thuishulp A als ik, heb het de client ook gezegd.

Maar goed, is een van de redenen waarom ik weggegaan ben bij client.

Dingen zijn niet bespreekbaar soms, en de machteloosheid slaat je om je kop.

Wil je dit bespreken met je teamleidster, dan krijg je te horen dat dit niet ter “”discussie is“”.

gr. vrouw

• Ynid

. Je hebt helemaal gelijk. Bij mij wordt er stof afgenomen, dan houd ik nog iets heel. Er zijn gewoon bepaalde dingen, waardoor ik soms extreem nerveus van wordt. Heerlijk dat mijn hulp dan zegt: “ach, of ik nu en ene doe of het andere”.

Wel heb ik onder alle apparaten wieltjes laten zetten. Niet omdat er wat over gezegd werd maar ik weet uit ervaring hoe makkelijk je pijn in je rug kunt krijgen. Ik houdt ook rekening met de hulp in mijn huis. Ik vind het heerlijk dat ze er is.