Van thuishulp tijdelijk naar Alpha?

• Femke

Ik ben een jaar in dienst als thuishulp A.

Nu hebben me ze tijdelijk over gezet in Alpha hulp.

Ze zeggen dat ik meer loon krijg, maar geen reiskosten vergoeding.

Maar met de belasting schijnt het ook anders te zitten. En als thuishulp A dat je toch voordeliger zit qua inkomen.

Mijn vraag is of dit wel zomaar kan en wat de consequenties zijn?

Mijn contract betreft alleen de thuishulp A.

• merel

Als alphahulp ben je niet in dienst van de thuizorg, maar in dienst van de client. De thuiszorg bemiddeld in deze alleen maar. En is er geen werk dan heeft de thuiszorg ook geen plichten meer tot jou, dus in mijn ogen niet voordelig voor jou maar wel voor de thuiszorg.

• Femke

Ik heb een brief binnengekregen die ik moet invullen en moet terug sturen.

Ze vragen me om gegevens en hoever ik bereid ben te reizen zonder reiskosten vergoeding…

In mijn ogen lijkt het net een contract, dat is voor mij genoeg om niet te tekenen.

Ik ga niet werken als alpha hulp als ik aangenomen ben voor thuishulp A en mij dat prima bevalt.

Ik vind het raar dat ze mij overzetten als alpha ipv een alpha zelf in te zetten. Die zijn er ook nog ;)

• merel

Als je als alpha werkt krijg je ook geen vakantiedagen, vakantiegeld, dat zit allemaal al in je salaris dus lijkt het of je meer verdient. Maar toch nog even een vraag. Hoelang werk je als thuishulp A?

• merel

Sorry ik lees het in je eerste bericht. Je werkt er nu een jaar maar heb je al als thuishulp A een contract voor onbepaalde tijd of loop je jaarcontract af?

• Femke

Ik ben aangenomen als oproepkracht thuishulp A.

Van September tot Juni heb ik een vaste client gehad. En daarnaast nog losse clienten. Maar de vaste client vonden ze meer voor een alpha hulp.

Afgelopen week kreeg ik een nieuwe client. Leuk dacht ik, vooral omdat het een leuk gezin is. Nu schijnt dat dit gezin ook meer in aanmerking komt voor Alpha hulp. En nu wilden ze mij er op zetten.

Ik vind het allemaal wat verwarrend. Want wat als ik er aan vast zit?

• merel

Als je geen vast contract heb is het misschien moeilijk om nee te zeggen, want hebben ze geen werk voor je als A hulp, dan heb je niks. Ik zou eerst eens een gesprek aanvragen met je leidinggevende of iemand die er over gaat. Welke keuzes je hebt ofwel vast contract als A en als dat niet kan zou ik toch maar alpha hulp doen anders heb je helemaal geen werk.

• Doortje

Beste Femke,

Wel het zit zo denk ik, als je oproepkracht bent, heb je waarschijnlijk een flexcontract oftewel een nul uren contract.

Als je bv. 30 uur per week werkt een heel jaar lang, is de thuiszorg je verplicht een vast contract van 30 uur te geven. Daar hebben ze geen zin in, vaste krachten zijn te duur die krijgen vakantie- en ziektegeld, wat jij nu waarschijnlijk ook niet krijgt als je ziek bent. Al weet ik dat niet precies maar wat ik wel zeker weet is dat dit een trucje van de thuiszorg is om je geen vast contract te hoeven geven.

• Femke

Een Nul uren contract heb ik.

Ik krijg doorbetaald als ik ziek ben, maar ik schijn vaker ziek te zijn op mijn loonbriefje dan ik ben. Dus daar moet ik ook nog achteraan.

Morgen hoor ik meer. Ik heb vandaag gebeld en het een en ander uitgelegd.

Dat ik niet met terugwerkende kracht als Alpha wordt betaald, maar als thuishulp A.En dat ik het niet zie zitten om als Alpha te gaan werken. Daar hebben ze Alpha werknemers voor. Maar diegene die ik aan de telefoon had, wist er niets van en nu moet ik het via de manager doen.

Ik zal zien morgen.

• Femke

Vakantiegeld krijg ik trouwens ook….