hallo,weet iemand wat de taakomschrijving is van een helpende B?
alvast bedankt gr simone
Bij ons mogen we de medicatie geven als die uit een tray van de apotheek komt én de client zelf weet wat hij/zij precies aan medicijnen in moet nemen, maar het niet zelf uit de tray kan halen door bijvoorbeeld rheuma aan de handen. Volgens de taakomschrijving mag het niet, maar in overleg met apotheken, clienten en huisartsen is hiertoe besloten omdat we een groot tekort aan hoger opgeleid personeel hebben.
Voor de rest is het ook bij ons gewoon ondersteuning bij de ADL/HDL. En er staat nadrukkelijk omschreven dat we geen medische handelingen mogen verrichten. Dit houdt ook in dat we bijvoorbeeld geen pleister om een vinger mogen doen als iemand zich gesneden heeft bij het schillen van z'n appel of bijvoorbeeld geen plekjes op de huid mogen smeren met zalf/creme die alleen op recept te krijgen is.
wie weet of je als b-er bij een client zwachtels eraf mag halen(mw had ook open wondjes)?Ik moest invallen in ander team en wijk en had voor de rest geen informatie alleen een modulex waar geen moer op stond.Alleen de naam enz en wat voor zorgprodukten zij had en hoeveel keer.Heb iedereen gevraagd maar deden alsof ik gek was.Terwijl ik med niet eens uit een doosje mag pakken,erg raar hoor.
Hoi Ilonka,
Ziekte en uitval van personeel is geen excuus om minder gekwalificeerd personeel in te zetten. Bedenk dat je zelf verantwoordelijk gesteld kan worden als er wat fout gaat. Niet bekwaam is niet bevoegd! Dit is een algemene stelregel in de zorg en de Wet BIG. Beheers je een handeling niet, dan mag je deze ook niet uitvoeren.
Hopelijk kun je wat met dit antwoord.
Vriendelijke groet,
Rutger
Rosado Thuiszorg
Nieuw Vennep
Wat is een Big-wet dan?ja maar ik moet wel invallen want er is gewoon te weinig werk in me eigen team.Er is alleen voor C en ik ben de enige B.In het begin wilde ze al overplaatsen naar buitenveldert,maar daar wil ik niet.Ik ken de buurt niet en klanten en weer nieuwe collegaas no way.Dus waar ik heen gestuurd word moet ik gewoon heen anders is het toch werk weigering?
De BIG is een register voor beroepen in de gezondheidszorg: bv artsen, verpleegkundigen, ziekenverzorgenden, fysiotherapeuten. Als je daarin geregistreerd staat is dat voor mensen die je inhuren een kwaliteitsbewijs. Voor herregistratie gelden bepaalde regels.
Mensen die BIG geregistreerd zijn vallen onder het medisch tuchtrecht.
Mensen die niet onder de BIGwet vallen als helpenden, doktersassistenten etc mogen bepaalde handelingen wel verrichten, als iemand (de arts) de opdracht heeft gegeven en de helpende/doktersass. bekwaam is. (door scholing) Ook familieleden mogen en moeten regelmatig leren om injecties te geven, sondes in te brengen etc. Die vallen niet onder de BIG wet natuurlijk. Fouten die tegen beter weten in gemaakt worden kunnen bij niet- BIGgers resulteren in een civiele rechtsprocedure.
Wanneer je als helpende voor een instelling werkt, en de instelling heeft besloten dat helpenden geen steunkousen uit mogen trekken, dan zou ik het gewoon niet doen. Maar er zijn soms belachelijke regels, zoals dat je geen pleister zou mogen plakken als iemand zich gesneden heeft. Ik ken iemand die in een FOKUS woning voor gehandicapten woont, het personeel daar heeft geen specifieke opleiding in de zorg, en als daar iemand zich sneed moest de buurvrouw gebeld worden of die maar een pleister wilde plakken. Het personeel mocht dat niet! Dat staat niet in de wet hoor, dat zijn gewoon regeltjes van een instelling!
Hoi Nelleke,
Je hebt mij ook niet zien schrijven dat een Helpende B onder de BIG Wet valt. Ik heb alleen aangegeven wat de risico's zijn die je neemt als je handelingen uitvoert, die je niet mag uitvoeren.
Maar jou uitleg is helemaal goed en duidelijk. Ik wilde hem alleen wat beknopter houden.
Groet,
Rutger
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?