einde baan als thuishulp A?

• ingrid

Hoi,

Sinds nov 2005 ben ik werkzaam als thuishulp A. Nu kreeg ik vandaag op een hele vervelende manier te horen dat ze de mensen met een jaarcontract geen vaste aanstelling kunnen/willen geven vanwege de bezuinigingen van de overheid. Ze wisten me ook te vertellen dat dit een momentopname was/is en dat het over 2 weken wel weer anders zou kunnen zijn. Wie weet hoe het nu werkelijk is?, ik bedoel dan qua bezuinigingen en de “ nieuwe ” regeltjes in 2007. Ik heb al gehoord dat de huishoudelijkverzorging per jan 07 zal worden overgedaan naar de gemeentens zelf en dat die dan gaan bepalen waar zij hun huishoudelijkezorg gaan afnemen. Wie weet of er al wat duidelijkheid is hierover? Moet ik bijvoorbeeld nu zelf me baan opzeggen en bijvoorbeeld naar het PGB gaan of loop ik dan ook het risico in jan zonder werk te zitten?

HELPPPPPPPPPPPPPPPPPP wie weet raad?

Groetjes Ingrid

• Rutger

Hoi Ingrid,

Een beetje flauw van je werkgever om je zo in onduidelijkheid te laten zitten. De huishoudelijke verzorging gaat uit het AWBZ. Dit gaat men onder brengen in een nieuwe wet, de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De WMO komt onder verantwoordelijkheid te vallen van de gemeenten. Dit past binnen het beleid van de overheid, die graag willen dat gemeenten meer overzicht krijgen, zij zitten dichter bij de burger en kunnen zo beter inschatten wie recht heeft op die hulp en op welke manier.

Dan komt er een ander probleem om de hoek kijken: het gaat om grote bedragen en overheidsinstellingen zijn dan verplicht een Europese Aanbesteding te doen. Daarin staan de eisen waaraan een bedrijf moet voldoen, willen ze de gunning krijgen. Hier kunnen alle Europese Bedrijven op intekenen. Diegene die de gunning krijgt, mag voor een bepaalde periode die zorg gaan leveren.

Deze Europese Aanbesteding is nu in volle gang. Bedrijven weten nog niet waar ze aan toe zijn en kunnen hun personeel geen toezeggingen doen. Krijg je namelijk geen concessie voor een bepaalde gemeente, heb je ook geen werk (in de huishoudelijke verzorging). Nou zijn daar ook wel weer mouwen aan te passen, maar geeft op dit moment veel onduidelijkheid voor de werkgevers en daardoor ook voor de werknemers. Wat dat betreft is het geen personeelsvriendelijk beleid van de overheid, maar daar kan je werkgever ook niks aan doen. In mijn ogen doet die er alleen wel verstandig aan om daar gewoon openheid over te geven. Er is namelijk niks geheimzinnigs aan en je baas kan er ook niks aan doen. Het is nu gewoon even heel onzeker en dat is voor alle betrokkenen heel vervelend.

Succes!

Rutger

• caatje

Hoi Ingrid

Moeilijk voor jou om deze boodschap te krijgen.

Mijns insziens is het voor organisaties zelf ook nog onduidelijk hoe het met wmo gaat worden.

Er is ook nog veel onduidelijk,organisaties zijn daardoor genoodzaakt voorzichtig te zijn met het aanbieden van vaste contracten.

Het blijft wel belangrijk om dan deze boodschap op een `nette`manier over te brengen.

Ik zou als ik jou was niet zelf ontslag nemen ,want dan verlies je het recht op evt ww uitkering.

Ik zou wel gaan kijken wat voor jou andere mogelijkheden zijn.

Zou je het niet leuk vinden om een opleiding in de verzorging te doen,daar komen flinke tekorten straks!

BBL is werken en leren tegelijk,waardoor je vaak ook meteen salaris krijgt.

succes!

groetjes, caatje.

• Astrid

Hallo.

Je moet even niks doen, en hun met het plan laten komen.

Ja er is vanaf 01/01/2007 een overschot van het hvz vanwege dat het naar de gemeente gaat.Maar 2007 is ook een proefjaar,heeft in de krant gestaan.

Ben zelf een verzorgende © niemand weet hoe het gaat lopen.

GROETJES