Hoi Nelleke,
Is dat waar wat jij zegt? Hoe is dat geregeld met je pensioenopbouw? Wie zorgt er voor loonbetaling en vervanging bij ziekte en vakantie? Krijg je als PGB zorgverlener vakantiegeld en een eindejaarsuitkering? Wat zijn je rechten en mogelijkheden als het niet klikt met de zorgvrager? Het lijkt heel aanlokkelijk om als zelfstandige voor PGB-ers te werken, maar er zitten ook consequenties aan vast.
Wij zijn nog niet zo gek lang actief in de particuliere thuiszorg en hebben o.a. ook PGB zorg. Met de inhouding van hun eigen bijdrage kunnen ze echt niet gek veel meer betalen dan een werkgever. Het voordeel van een reguliere werkgever is dat je zelf geen administratie hebt en alle randvoorwaarden goed geregeld zijn.
Wat betreft de salarissen: als ik kijk naar onze inschaling hangt dat af van leeftijd, opleiding en ervaring. Hebben we te maken met herintreders die voorheen in de zorg hebben gewerkt, gaan wij iemand niet onderaan de ladder zetten. Het is dus gewoon afhankelijk van de mentaliteit van je werkgever. In mijn ogen moeten werkgevers zich ook eens achter de oren gaan krabben: er komt steeds meer werk in de zorg, maar er is steeds minder aniemo om in de zorg te gaan werken. Dat heeft niet alleen te maken met de onregelmatigheid, maar ook met de arbeidsvoorwaarden e.d. Natuurlijk ben je grotendeels gebonden aan de CAO, maar er zit verschil tussen FWG 25 aanloopschaal 1 en FWG 25 trede 8. Daarin heb je voldoende ruimte om toch redelijke salarissen te bieden.
En nu wil ik niet beweren dat bij ons alles koek en ei is, maar de intentie om ook voor het personeel een aantrekkelijke werkgever te zijn, is er wel.
Goed weekend allemaal.
Rutger