uurloon thuiszorg

  • ans

    hoi

    ik werk in de particuliere thuiszorg waar alleen clienten met een pgb zitten

    ben 36 ,diploma ziekenverzorgende en werk nu als zorg coordinator. wat in houd dat ik buiten de gewoon uren die ik bij de client werk ook thuis nog het nodige moet doen .Nu is mijn vraag of het uurloon wel klopt 9.25 ,vindt ik persoonlijk aan de lage kant

    groetjes ans

  • Nelleke

    Hoi Ans, dat lijkt mij ook veel te weinig, probleem is dat je ws voor een particuliere instelling werkt die geen CAO heeft? Aan de andere kant: je wist toch van tevoren waar je aan begon, en wat je uurloon zou zijn?

    Een instelling die geen CAO heeft is slechts verplicht je het minimumloon te betalen. Je kunt dus besluiten om je baas er op aan te spreken (uiteindelijk strijken zij rond de 25 euro per uur op voor jou uit het PGB, kun je nagaan wat de baas er aan overhoudt…) Zelf zou ik eerlijk gezegd niet voor zo'n instelling willen werken.

  • ans

    hoi nelleke

    Zij hebben wel de cao voor de thuiszorg.dus ergens klopt er iets niet

    groetjes ans

  • Nelleke

    Nee, dat klopt niet, zelfs 3e en 4e jaars leerlingen verdienen al wat jij nu krijgt. Bij de meeste thuiszorgorganisaties worden verzorgenden minstens in schaal 35 ingeschaald, en ook vaak in 40. CAO Thuiszorg is te downloaden van internet, bv via de AbvaKabo.

    Blijft nog de vraag: waarom was je bij sollicitatie niet op de hoogte van je uurloon??? Als het goed is kun je op je contract terugvinden hoe je bent ingeschaald, of kijk anders op een loonstrook.

  • ans

    hoi nelleke

    in het contract staat fwg 20 periodiek o volgnr 7.

    ja was niet goed in gelicht,stom van mij,

    Maar zit nog in de eerste maand dus kan nog tot 15 oktober weg zonder opzegtermijn

    groetjes ans

  • Nelleke

    Ooops, gauw wat aan doen dan! Er zijn nog zat andere leuke werkgevers hoor! Maar misschien draaien ze wel bij wanneer je je (alsnog ) beklaagt over je schandalige salaris… Je kunt ook voor jezelf beginnen bij PGB-cliënten, mocht je daarover meer info willen, dan stuur je maar een mailtje.

    Succes!

  • ans

    hoi nelleke

    stuur me maar eens wat info heb daar wel oren naar voor me zelf beginnen.

    groejes ans

  • anita

    Ik begin 15 oktober als verzorgende A en ik schrok dus ook van het uurloon 8,92 per uur, ik ben 35 jaar.

    Hiervoor had ik 11,72 wel een hele andere functie, ik was planner, maar het scheelt echt heel veel.

    Maar als je dan kijkt als verplegkundige of als huishoudelijke hulp dan is het verschil inderdaad maar minimaal gezien de functie.

  • Rutger

    Hoi Ans,

    Je salaris is inderdaad schandalig laag. Dit heeft niks te maken met het feit dat je werkgever een particuliere thuiszorgorganisatie is, maar gewoon met een slechte inschaling. Ik vind de stelling van Nelleke dat je beter nooit voor een particuliere organisatie kan werken, wel erg kort door de bocht.

    Wij zijn ook een particuliere organisatie, maar hechten veel waarde aan tevredenheid van het personeel. Heb je namelijk tevreden en gemotiveerd personeel, dan stralen ze dat ook uit naar je cliënten, die op hun beurt weer tevreden zijn en mond-op-mond reclame toepassen. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Bij ons zitten verzorgenden minimaal in FWG 35 en leidinggevende verzorgenden zelfs in FWG 40! Wij passen gewoon de CAO Thuiszorg toe, maar zijn ons er wel van bewust dat je kan schuiven in treden. Je kan iemand in FWG 35 onderaan laten beginnen of op basis van ervaringsjaren hoger inschalen.

    Natuurlijk zijn er veel organisaties die vissen uit de PGB-vijver, net als mensen die voor zichzelf beginnen als PGB zorgverlener……. Maar niet iedereen heeft slechte bedoelingen. Ik durf met open vizier te stellen dat wij het beste voor hebben met onze medewerkers en cliënten. We werken zelf al jaren in de gezondheidszorg en ergeren ons groen en geel aan de wijze waarop met name grote organisaties te werk gaan. Bezuinigen op de patiëntenzorg, maar niet aan de top. Dat is toch niet te verkopen naar je personeel en cliënten? Om die reden zijn wij een eigen bedrijf begonnen. Wij willen graag de zorg weer persoonlijk en servicegericht maken. Dat verwachten wij ook van onze medewerkers en in mijn ogen betalen we daar ook naar.

    Het klinkt heel aantrekkelijk om voor jezelf als PGB-zorgverlener te beginnen. Maar wie zorgt er voor vervanging als je ziek bent? Hoe zit het als de zorgvrager op vakantie gaat of in het ziekenhuis terecht komt? Krijg je dan wel door betaald? Of nog erger: als de zorgvrager je niet meer wil?

    En hoe zit het met je pensioenopbouw? Is dat wel goed geregeld als PGB-zorgverlener?

    Ik respecteer mensen die als zelfstandig PGB-zorgverlener verder gaan. Maar scheer niet alle particuliere thuiszorgorganisaties over één kam. En wat betreft de AWBZ erkenning, ik weet inmiddels uit ervaring dat het gewoon even duurt voordat je die hebt. Tot die tijd ben je aangewezen op PGB zorg en dat is helemaal niet zo slecht, want dit zit je niet gebonden aan de uren van het zorgkantoor……

    Fijne zondag.

    Met vriendelijke groet,

    Rutger

    Rosado Thuiszorg

    Nieuw Vennep

  • Nelleke

    Hoi Rutger,

    Wanneer ik schrijf ‘dat ik zelf niet voor zo’n instelling zou willen werken', bedoel ik daarmee dat ik niet voor een instelling zou willen werken die mij schandalig laag inschaalt, en de rest (meestal meer dan 20 euro per uur) aan PGB-geld zelf opstrijkt. Het was niet mijn bedoeling thuiszorgbureau's te kwetsen die wel ter goeder trouw zijn.

    Natuurlijk vis ik als zelfstandig ondernemer ook uit de grote PGB-vijver, maar voor zeer schappelijke tarieven. Er zijn ook een hoop zelfstandigen die enorm hoge tarieven hanteren, en sommige cliënten willen dat nog betalen ook. Dan heb je ook nog cliënten die niet meer dan een tientje per uur betalen, “omdat de buurvrouw het ook voor dat bedrag doet” ;)

    Sommige cliënten kiezen ervoor in zee te gaan met bureau's. Anderen huren liever een particuliere zorgverlener in. Gelukkig is die keuze er, en heb je als zorgverlener ook de keuze om in loondienst te werken of als zelfstandig ondernemer. Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd! Je hebt, naast vrijheid, ook zeker risico's.

    Ik ken iemand die zijn budget in handen had gegeven van een thuiszorgbureau: zij leverden de zorg en regelden de administratie. In de schoolvakanties was er gebrek aan personeel, en kwam er geen zorgverlener. Toch was aan het einde van het jaar het budget helemaal op, ra ra.

    Over dat soort dingen kan ik me erg boos maken, we hebben het hier wel over gemeenschapsgeld! Miljoenen verdwijnen spoorloos er in de thuiszorg, niet in de laatste plaats bij de ‘gewone’ grote thuiszorgorganisaties. We hebben het hier over topzware instellingen die zo langzamerhand van boven eens flink uitgekleed mogen worden. Maar goed, dat is iets voor hopelijk een heel nieuw kabinet na november!