zwangerschap

• miranneke

hi ik ben zwanger een ben werkzaam als verzorgende c bij verpleging en verzorging ..kan iemand mij vertellen .tot hoe lang ik avonddiensten moet draaien ,hoe het zit met zwaar werk ..moeten ze de clienten aanpassen qau zwaarte enz..wat zijn mijn rechten en plichten ??

• bonita

Ik weet geen antwoord op je vraag helaas maar Van Harte Gefeliciteerd Miranda,

Enne succes

• miranda

IS DAAR NIKS OVER VAST GELEGD DAN IN DE CAO OFZO ,OF MOET IK HET GEWOON MET MIJN MANAGER BESPREKEN>.

• Nelleke

Gefeliciteerd!

In de CAO is buiten het zwangerschaps- en bevallingsverlof niets geregeld. Het hangt dan ook erg van jouw persoonlijke omstandigheden af. Niet iedere zwangere heeft bv bezwaar tegen avonddiensten, sommigen hebben dat zelfs liever ivm ochtendmisselijkheid.

Toch heb je zeker wel recht op aanpassing van werk, deze rechten zijn te zien op

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=2&subrubriek_id=210&link_id=2105%20

• mtb

omdat zwanger zijn geen ziekte is, mag je gewoon werken.

Bij medische klachten is dat natuurlijk anders.

• Rutger

Hoi Miranda,

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

In de CAO is er welliswaar niks of weinig vastgelegd, maar dat betekend niet dat er geen mogelijkheden voor je zijn.

Op basis van de arbeidsomstandhedenwet heeft je werkgever namelijk ook een aantal verplichten:

* zorg dragen voor een goed werkklimaat

* aangepast beleid t.a.v. ouderen en zwangeren

Als je dus kijkt naar die wetgeving, zijn er wel degelijk eisen te stellen. Bedenk wel dat de wet ook weer vol staat met teksten als ‘redelijkheid’ e.d. Dus stel geen onmogelijke eisen aan je werkgever. Maar na zes maanden zwangerschap mag je best verwachten dat ze rekening gaan houden met bijvoorbeeld de zwaarte van het werk. Daaar zijn best wel oplossingen voor te verzinnen.

Succes ermee!

Groetjes,

Rutger

Rosado Thuiszorg

• miranda

hoi ik begrijp het ,het gaat er me nu vooral om dat ik de gehele dag missleijk ben …beroerd ,niet lekker ….benik verplicht om te gaan werken ..of kan ik gewoon thuis blijven …

• marjolein

In de CAO is weinig tot niets geregeld, maar je werkgever kan zelf wel een regeling hebben. Bij ons mag je je in dit geval niet zomaar ziekmelden. Er zal in eerste instantie gekeken worden of je ander werk kan verrichten zoals bijvoorbeeld administratieve werkzaamheden.

• joyce

Je kunt je natuurlijk ziekmelden en dan moet je je houden aan dezelfde regels als ieder ander die ziek is.

• miranda

heb ze ondertussen op de hoogte gebracht ..ga maandag weer proberen en ze passen de clienten aan ..niet te zwaar ,niet t eveel bukken en z