min-uren en salaris

• cootje

Hoi,

Ik ben afgelopen juni gediplomeerd als verzorgende-ig, daardoor is mijn contract nog onveranderd n.l. 28 uur. Begin van dit jaar is er een basisrooster opgemaakt waarin mijn schooldag (8 uur) in opgenomen is. Nu ik dus niet meer naar school ga, en basisrooster ongewijzigd is, kom ik niet aan mijn 28 uur in de week,,,te weinig ingepland of te korte routes. Ik ben ook invaller nu bij de wijkziekenverzorging en als ik geluk heb kom ik wel eens over die 28 uur heen, maar ook weken dat ik door bovengenoemde redenen minder uren maak. Ik heb dus nu ongeveer 50 min-uren staan.

Nu wil de manager dat ik vakantiuren inlever om de min-uren op te schonen zeg maar. Ik ben het hier niet mee eens, want ik heb dit n.l. in februari al aangegeven dat het mis zal gaan. Ik kan er niks aan doen dat ik min-uren heb….komt door te weinig ingepland(volgens basisrooster) en doordat mijn routes zo kort zijn (ben smorgens vaak al om een uur of 11 klaar). Nu zou ik dan om aan mijn uren te moeten komen 7 a 8 x per week een route moeten lopen om aan mijn uren te komen…..dus of 7 dagen werken of een paar gebroken diensten per week doordat ik ook wat avondroutes erbij pak….erg slopend is dit….en ik kan elk moment gebeld worden om in te vallen(soms maar voor 1 uurtje in de middag), waarop ik eigenlijk niet kan weigeren vanwege die min-uren…..

tevens ben ik op mijn eigen route evv-er van zo'n 10 clienten. Ik wordt nog steeds betaald als verzorgende-C in schaal 30, ondanks dat ik evv-er ben en inval in de wijkziekenverzorging.

Ik heb aangegeven dat ik niet van plan ben om vakantieuren in te leveren voor iets waar ik niets aan kan doen en ik heb salarisschaalverhoging gevraagd, maar hierop wordt niet echt gereageerd….er wordt verteld…omdat jij je diploma hebt, wil dat nog geen schaalverhoging zeggen….nou daar kan ik het dan mee doen……

Slikken of stikken….zo voel ik het….wat vinden jullie?

Groetjes cootje

• Rutger

Beste Cootje,

Een hele vervelende situatie zoals jij die omschrijft. Wat staat hierover in je contract? Heb jij bij je aanstelling afgesproken dat je een salarisverhoging krijgt na diplomering? Het is wel gebruikelijk, maar zijn die afspraken ook gemaakt?

Het is natuurlijk vreemd dat jij vakantieuren moet opnemen om tekort aan werk te compenseren. Je werkgever had moeten realiseren dat hij jou niet het werk kan geven voor de uren waar hij je voor heeft aangenomen. Het probleem ligt (in mijn ogen bij je baas). Dat hij komt met een oplossing om extra uren te werken is wel te begrijpen en daar kun je vast wel deels aan tegemoet komen, maar het kan niet zo zijn dat jij daarvoor zoveel uren draait dat je jezelf voorbij gaat lopen. Los daarvan is er ook nog de arbeidstijdenwet (ATW). Daar moet jij je aan houden, maar je baas ook!

Het verhaal is volgens mij erg gecompliceerd. Ben je lid van een vakbond? Die kunnen je hier vaak goed in bijstaan.

Succes ermee, ik leef in elk geval met je mee.

Groetjes,

Rutger

• merel

Vakantie uren inleveren mogen ze niet eisen het is hun taak om jou contracturen te laten werken kunnen ze dat niet dan is dat dikke pech voor hun en behoren ze je gewoon te betalen. maar wat rutger al zei ik zou zeker eens bij de bond inform eren hoe of wat.

• mtb

Wanneer je onder de CAO van de thuiszorg valt mag dit nl. wel (heb ik mij laten vertellen)

• marjolein

Dan wil ik wel eens weten waar dat staat.

Zou van de zotte zijn als het zo is, jij kan er toch niks aan doen dat je (te) korte routes hebt?

Ook bij ons gebeurt het wel eens datt je periodes hebt dat je routes korter zijn.

Als we dan uren tekort komen op een dag mogen we die uren op “geen werk” schrijven.

Als het structureel is/wordt worden de routes opnieuw bekeken, zodat iedereen toch zoveel mogelijk aan z'n uren komt.

• carla

denk dat ik bijdezelfe instelling werk als jij cootje ! zit in hetzelfde schuitje nm

• joyce

Beste Cootje

Als je geen nieuw contract hebt gekregen is er ws momenteel geen plaats voor een ig en blijf je c werk doen je wordt dan ook niet uitbetaald als ig, andersom is het ook zo dat als je als je een contract hebt als ig en je doet c werk je ook gewoon je ig salaris krijgt. Je zou kunnen vragen wanneer men denkt dat er een plaatsje voor je is in het ziekenverzorgende team en of dit voor jouw een rederlijke termijn is. Ik mag aannemen dat men wist wanneer je zou diplomeren dus dat basisrooster is natuurlijk flauwekul schooldag is ook werkdag dus moet je baas zorgen dat je ook kunt werken. Min uren hoef je niet te compenseren met vakantie uren, je moet dan wel bereid zijn ook in andere teams in te vallen.Dat er te weinig werk op een route is is niet jouw probleem zeker als dit structureel is. Als ik het zo is lees zijn jullie routes wel erg kort je mag toch minstens verwachten dat er 5 tot 5.5 uur werk is als je een ochtend dienst moet werken. Je mag verwachten dat je je contract uren kunt behalen in 5 werkdagen dat kunnen dus ook gebroken diensten zijn maar beslist geen 6 a 7 dagen in de week. Ergens in het cao staat dat er minstens voor 2 uur werk moet zijn dus als je voor 1 uur wordt opgeroepen moet men toch 2 uur betalen. Ook al heb je min uren je bent geen oproepkracht dus je hoeft niet gelijk op te draven diezelfde dag ook al heb je minuren je hebt ook nog een prive leven met andere afspraken, men mag het natuurlijk wel vragen maar niet afdwingen. Als ik jouw was zou ik een gesprek aangaan met bv personeels zaken, leidinggevende vertellen vaak allemaal iets anders en zijn te vaak bezig het team draaiende te houden zodat het nogal eens loont om mensen met allerlei vage regeltjes op te laten draven of iets te laten doen. Kom je er niet uit ga naar je vakbond voor advies en ben je geen lid dan kun je altijd naar een rechtswinkel. Lees ook je cao eens goed door je kunt deze gewoon opvragen bij je werkgever of downloaden via internet.Kom je er niet uit denk dan eens na over een andere werkgever er is heel veel vraag naar ig verzorgende, ws moet je een deel van je opleidingskosten terug betalen maar dat kan het wel waard zijn.

• Cootje

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Een collegaatje van mij had ook nogal wat min-uren en die daarvoor vakantiedagen ingeleverd om er “vanaf” te zijn….nou dat hebben ze dan makkelijk voor elkaar gekregen….

Tijdens teamoverleg opperde de manager (vervangende trouwens en deze week bij ons voor het laatst, eigen manager zou terugkomen volgende week) tegen de planner dat ze mij maar moest “jatten” om in te zetten voor de wijk.

Mijn collega's zeggen ook dat ze niet goed met me omgaan, en dat het allemaal onterecht is.

Wat betreft het zoeken naar een andere werkgever….onze organisatie is vrij groot en heeft ook een aantal verzorgingshuizen….ik heb ondertussen een sollicitatie lopen voor 1 van deze huizen…..24 uur en diensten van minimaal 6 uur….erg aantrekkelijk…wat de kosten voor het terugbetalen van de opleiding betreft, zal dit denk ik niet van toepassing zijn, omdat het dan een interne verschuiving van werkplaats zal zijn….toch?

Enne Carla….jij schreef….ik zit waarschijnlijk bij dezelfde organisatie en heb ook min-uren….zit je soms bij A……

iIk wacht dus nog ff de sollicitatie af…maarre…gaan mijn minuren dan mee naar de nieuwe werkplek?

groetjes Cootje

• carla

hoi ja ik zit bij AAAAA en die kunnen er wat van op het moment !