Acuut probleem

• Cristien

Vandaag ben ik voor het eerst op deze pagina.

Vanwege het uitvallen van mijn vader zitten wij plotsklaps met de opvang van mijn dementerende moeder. Zij wonen al in een aanleunwoning met bedoeling dat als het niet langer meer gaat om dan doorgeschoven te kunnen worden. In de nu ontstane noodsituatie zoeken wij iemand die voor mijn moeder kan zorgen zodat ze in een dag en nachtritme blijft. Misschien heel onvriendelijk gezegd, maar wij zoeken een juffrouw Saartje die haar helpt.

Wie heeft ervaring hiermee en vooral wat zijn de kosten?

Echt alle informatie is welkom.

• Nelleke

Het zal wel helpen wanneer u erbij zegt waar u woont???

• Maaike

Neem contact op met de huisarts, hij kan regelen dat er snel een indicatie komt voor crisishulp, zodat eventueel de maximale hulp van de thuishulp kan worden ingeschakeld of een andere oplossing. Of neem direct contact op met een thuiszorgorganisatie bij jou in de buurt. Zij kunnen ook deskundige adviezen geven. Een groot gedeelte kan dan betaald worden vanuit de AWBZ etc. Of wil je het allemaal zelf gaan bekostigen? Je kunt bijv. ook via PGB iemand inhuren. Persoons Gebonden Budget. Er zijn veel mogelijkheden. In welk gedeelte van het land woon je?

• mtb

Misschien is dagopvang/behandeling iets voor jullie?

Bij behandeling probeert men met trainingen de achteruitgang zo lang mogelijk uit te stellen.

Dit moet je aanvragen bij het zorgloket van de gemeente.

• Cristien

Hoe snel is persoonsgebonden budget geregeld? En waar doe je dat?

• Nelleke

Bel eens met het CIZ in jouw woonplaats. Zij stellen de indicatie, en daarna kun je kiezen voor PGB of zorg in natura. Zij weten ook wanneer je over het budget kunt beschikken. In principe kennen ze alleen een PGB toe wanneer je langer dan 3 maanden hulp nodig hebt.

• merel

Zorgaanvragen gaan altijd via het ciz en niet de gemeente.

• mtb

het zorgloket zit in het gemeentehuis. Van daaruit word je doorgestuurd naar de CIZ. En die moeten je eerst screenen en een indicatie afgeven.

• Cristien

Dank voor jullie informatie.

Zeer aktief prikbord.

• Pieter

Als het een acuut probleem is moet je wel even heel goed nadenken voor je een PGB neemt.

Onderschat niet wat er dan aan regelwerk op je afkomt.

Bij werkelijk acuut heb je wel wat anders aan je hoofd als adminstratieve rompslomp.

Is er geen goede reguliere thuiszorg bij je in de buurt?

Dan weet je zeker dat jeeen hoop zorg uit handen wordt genomen en kan er ook makkelijk opgeschakeld worden in zorg, zonder eerst administratie poespas.