Ik moet binnenkort een zware gynaecologische operatie ondergaan, nou heeft mijn partner 6 weken geleden al zorgverlof aangevraagd bij zijn werkgever, deze gaat hier echter zeer slordig mee om, omdat het bedrijf geen CAO heeft staat er dus niets op papier en weet men dus blijkbaar niet hoe te handelen, en schuift men het “probleem”van de een naar de ander. Nu, na 6 weken, na eindeloos doordrammen van onze kant of er al iets is geregeld, komt men met een brief waarin ons wordt gevraagd naar de indicatiestelling van het CIZ of thuiszorg wel of niet verleend gaat worden. Ik heb hierover contact gehad met het CIZ en men was uiterst verbaast over deze gang van zaken, ze verwezen mij ook naar hun site waarin duidelijk staat dat indien het herstel korter dan 3 maanden duurt en er zicht is op herstel, van de partner wordt verwacht dat deze de zorg op zich zal nemen. Kort door de bocht: Een aanvraag indienen heeft totaal geen nut, omdat ik nu al weet dat deze afgewezen zal worden. Daarnaast heeft het CIZ een achterstand in de behandelingen van de aanvraag en moet ik tenminste 6 weken wachten voor ik een indicatie van hen zal ontvangen. Tegen die tijd ben ik , als het goed is, al lang geoperereerd en lopen we dus achter de feiten aan. Als de werkgever van mijn partner op een normale manier had gereageerd hadden we de aanvraag voor thuiszorg al 6 weken geleden de deur uit kunnen doen. Bij het CIZ vertelde men ook dat bij Wet is geregeld dat de werkgever VERPLICHT is zorgverlof van max. 10 werkdagen moet verlenen. Hier heb ik naar zitten zoeken op het net, maar kan hier niks over vinden, ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Wellicht dat hier iemand mij kan helpen aan deze informatie van het burgerlijk wetboek o.i.d. ??
Gisteravond heb ik een mail de deur uit gedaan naar de werkgever van mijn partner en hen daarin verwezen naar de site van het CIZ, waar men kan lezen dat de partner geacht wordt de zorg ZELF te verlenen en men pas na 3 maanden evt. voor thuiszorg in aanmerking kan komen, indien de mantelzorger dit zelf niet meer kan of wil. Nou wíllen we het zelf regelen zodat de thuiszorg niet nodig is, wordt je door de werkgever weer in een andere hoek gedrukt!!