wat hier van te denken

• Hans

Auteur: Hester (—.speed.planet.nl)

Datum: 04-12-2006 16:49

Ik werk al ruim 25 jaar in de thuiszorg. Ik vind dit werk erg leuk omdat het de zorg thuis betreft. Vorige week kreeg ik een nieuwe client toegewezen.

Ik kwam vijf minuten te laat bij haar en kreeg direct de volle laag. Vuile dit en vuile dat. Ook gaf ze gelijk een schop tegen mijn benen.

Uiteindelijk was de sfeer zo verpest dat ik haar met rolstoel en al een flinke zet gaf en ze de tuin in reed met een vaart en in de struiken belandde.

Vloekend en tierend gooide ze een kluit aarde naar me en ben ik gelijk weggegaan.

Mijn collega's kennen mij allemaal kunnen zich voorstellen dat ik zo reageerde.

Iedereen staat achter mij.

Nu is die vrouw daar een zaak van aan het maken.

Kan dat nu zomaar allemaal?

• maia

Ik had het ook gelezen

En eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit een waar gebeurd verhaal is

Als eerste moet je je proffesioneel opstellen en mevr uit laten tieren

Indien het voor je zelf een onwerkbare situatie word,trek je je jas aan ,ga na kantoor en zorg voor een vervanger

Stel dat ze mevr werkelijk in de bosjes geduwd had en weg gelopen was zonder anderen te waarschuwen dan heeft deze medewerker een groot probleem

Na ik mag aannemen zit die mevr niet voor niets in die rolstoel ,hoe lelijk ze ook deed je kunt niet iemand zo achter laten

Wat ik hier van vind

Ik vind hoe erg vervelend het was voor de medewerker om zo behandeld te worden zij had nooit op deze manier mogen reageren

Het had veel erger af kunnen lopen met die mevr, indeze geef ik mevr gelijk dat zij er werk van maakt

• Rutger

Zelf ben ik een werkgever in de thuiszorg en ik ben ook van mening dat een werkgever zijn medewerkers altijd moet steunen. Alleen in dit geval zal dat niet makkelijk zijn.

Natuurlijk is het gedrag van de zorgvrager niet goed te praten, maar elke vorm van geweld vanuit de zorgverlener is niet goed te keuren. Je zal daarin een professionele houding moeten aannemen. Waar kwam de boosheid van de cliënt vandaan? Kun je als zorgverlener wat voor de cliënt betekenen om de boosheid weg te nemen?

Wees jezelf bewust van je kwetsbare positie als hulpverlener en besef ook dat de cliënt van jou afhankelijk is. Ongeacht of je van mening bent dat je zelf een fout hebt gemaakt, is het altijd goed om gewoon je excuus aan te bieden. Geef aan dat je ziet dat de zorgvrager boos is en vraag wat jij zou kunnen doen om die boosheid weg te nemen. Op die manier kun je wellicht zelf de situatie tot bedaren brengen.

Kom je er samen niet uit, ga dan weg en schakel een leidinggevende in. Maar om iemand zo achter te laten kan echt niet.

Vanuit de cliënt kan ik me voorstellen dat ze hier werk van wil maken. Hopelijk komen jullie er alsnog samen uit. Desalnietemin wens ik je veel sterkte toe.

Rutger

• Nelleke

Wees bij nieuwe cliënten altijd voorbereid op onverwachte situaties. Blijkbaar is deze zorgverlener niet goed geschoold, en dan is het misschien niet mogelijk je professioneel op te stellen. Richtlijnen ‘hoe om te gaan met lastige cliënten’ zouden voor elke werknemer duidelijk moeten zijn.

Besef dat woede altijd een oorzaak heeft. Wat weet jij van het verleden van je cliënt? Woede heeft meestal niets met jou te maken, maar alles met het verleden en onmachtsgevoelens. Jij bent toevallig net de bliksemafleider die langs kwam.

Als je dan niets kunt bereiken, en je raakt zelf op een kookpunt; direct het pand verlaten en je leidinggevende waarschuwen.

In dit geval heb je zeer fout gehandeld. Je kunt misschien alleen een beroep doen op te weinig scholing/informatie. Nooit nooit nooit zelf boos worden! En daarnaar handelen is uit den boze!

• hans3

heb ik ook gelezen op de prikpagina van advocaten!

• merel

Quote :Mijn collega's kennen mij allemaal kunnen zich voorstellen dat ik zo reageerde.

Iedereen staat achter mij.

Door deze 2 zinnen geloof ik dus helemaal niks van het verhaal. Is gewoon stemmingakerij.

• Yvet

Na 25 jaar ervaring in de Thuiszorg??

Ik moest eerder lachen om deze post,wie laat zich nu zo uit de tent lokken?Als het verhaal al waar is?

Natuurlijk hebben wij allemaal weleens te maken gehad met een moeilijke/agressieve client.

Algemene regel bij dergelijke clienten;

-lees goed het dossier,er is toch een intake geweest?

-vertoont een client dergelijk gedrag;maak duidelijk dat je daar niet van gediend bent.

-gaat iemand er mee door;jas aantrekken en wegwezen,niet in discussie gaan.

-een blokkie verder je leidinggevende bellen.

Dit is in ons team de werkwijze.

• maia

Dat vermoeden heb/had ik dus ook Merel

Ik heb nog nooit zo iets gehoord,daarbij zie de reacties hier er is er geen een die het zich kan voorstellen

• Diny_2

Ik kan me hier ook niets bij voorstellen. A: Ben ik blij als ik iemand krijg die er voor zorgt dat ik zelfstandig kan blijven wonen. B: Die schop van iemand die in een rolstoel zit is toch makkelijk te ontwijken. C:Zo van de huiskamer de struiken in!!!! vind ik knap.:?:?

• Rissy

Wat een fantasie heeft die Hester :D