Hallo Diny,
Ik begrijp je standpunt best, hoor. Maar soms ontstaan er nu eenmaal situaties waarbij een beetje voorgeschiedenis van belang is. Bij ons op kantoor ligt ook een dossier (achter slot en grendel uiteraard), daarin zit de indicatie met was achtergrond informatie. Voor ik naar een client ga, dan lees ik eerst dat door en dan ben ik meteen op de hoogte. Dan hoef je bij de mensen thuis dit niet meer te lezen en ga je voorbereid op pad.
Alleen begrijp ik niet goed met wat je zegt ‘die hulp was nog geen 18 jaar oud’. Wat wil je daarmee zeggen? Dat die allemaal niet goed genoeg zijn? Ok, ze hebben misschien nog niet de nodige ervaring, maar daarom kunnen ze hun werk best goed doen, hoor. Het is niet per definitie dat de oudere werknemers beter zijn dan de jongeren. Ik vind dit nogal discriminerend.
Ik ben zelf 22, ik werk ook in de thuiszorg, maar doe alleen de zorg en verpleging, geen huishouding. Maar ik ben daar ook ooit begonnen. En ja, toen was ik natuurlijk nog jong, maar ik deed mijn werk echt wel goed, hoor. Ik kon het altijd goed vinden met de mensen en ze waren tevreden. Inmiddels vinden mensen als ik voor het eerst ontmoet ook maar jong en denken ze soms zelfs dat ik nog een stagiare ben en dan zien ze het allemaal niet zo zitten. Maar uiteindelijk als ze me een beetje leren kennen en ze erachter komen dat ik net zo goed ben als mijn oudere collega's, dan slaan ze helemaal om. Ik ben in mijn team de jongste van allemaal, maar inmiddels werk ik nu 2 jaar en hebben de oudere werknemers nog net zo goed wat van mij geleerd. Als je net van school komt, zit alle theorie nog goed in je hoofd en met de jaren veranderen er ook dingen. En tja…als je van school komt als je 20 bent, kun je nog geen 20 jaar ervaring hebben. Dat verwachten sommige mensen ook nog.Maar als je gewoon laat merken dat je net zo goed iemand kan verzorgen, spuiten, huishoudelijk werk doen en met ze kan omgaan enz, dan komen mensen er ook wel achter dat je een volwaardig verzorgende bent. En zeg nu zelf: je bent zelf toch ook jong geweest en moest toch ook alles leren.
En wees blij dat er nog jonge mensen bijkomen, want wie moeten het anders straks allemaal gaan doen als de ouderen ook met pensioen zijn?!
Praat niet meer zo discriminerend over jonge mensen, want er zitten zeker goede mensen tussen! En er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar die komen zichzelf nog wel tegen!
Dit moest ik even kwijt.