Invalster

• Diny_2

Wij krijgen hulp van de thuiszorg, soms inval hulp. Nu is het zo dat er in de map van de thuiszorg alle gegevens staan, ook over de gezondheid van mijn man en mij. Er kwam een inval hulp voor één morgen en die wou die gegevens lezen. Ik heb dat geweigert en gezegt dat dat privé was en dat ze alleen de lijst mocht lezen die het rio had opgesteld wat er van haar verwacht werd. Daarna het Rio opgebeld en gevraagt of ik goed gehandeld had. Het enige wat die zeide was:"Als U er moeite mee heeft, haal dan die bladzeide's uit de map.

Ik vind dit raar, Als je wat aanvraagt moet je toestemming geven of ze de gegevens mogen opvragen. Komt er een hulp voor één morgen invallen, zou die alles mogen bekijken, wat ik niet leuk vind. Er staan dingen in die niets met het werk te maken hebben.

Doen dit meer mensen?

Groet,

Diny

• joke

Degene die zorg komt verlenen moet natuurlijk wel weten wat hij of zij moet doen dat staat nu eenmaal in het zorgplan en dit zit in de map. Dit is geen vrijblijvend iets een instelling wordt hierop gecontroleerd en op aangesproken als deze zijn zaakjes niet op orde heeft. Als zorgverlener wordt je aangesproken op wat je eventueel fout doet, zorg verlenen zonder de achtergrond of eventuele beperkingen van de client te weten is niet erg professioneel. U mag ervan uitgaan dat degene die komt een professionele kracht is dus ook weet dat bepaalde gegevens onder de privacy wet vallen en dat diegene ook zijn geheimhoudings plicht kent. Het ligt er natuurlijk aan wat de zorgverlener komt doen, gaat het om huishoudelijk werk dan is het misschien wel van belang om te weten of iemand iets aan zijn hart heeft maar niet van belang is hoe een bepaalde wondbehandeling wordt gedaan. Komt een zorgverlener een wond behandelen dan moet diegene wel weten hoe of wat er aan materiaal gebruikt moet worden en waar op te letten.Vaak kent een zorgmap een verdeling dus bv een apart gedeelte voor huishoudelijk zorg en een apart gedeelte voor de andere zorgverlening. Het Ciz (rio) stuurt de indicatie naar de klant en naar de thuiszorg organisatie dat papier kunt u zelf in u administratie bewaren het zorgplan wordt opgesteld naar aanleiding van de indicatie dus staat beschreven in het zorgplan het maakt dus op zich niet uit of u het formulier eruit haalt het zorgplan moet altijd in de map blijven.Ik snap best dat clienten soms moeite hebben met allerlei inval,als het vaak gebeurt zou ik hierover de organisatie bellen. Het probleem is vaak dat men hier weinig mee kan als u echt geen inval wilt zal men u ws zeggen dat er dan geen zorg geleverd kan worden een zorgverlener geen toestemming geven het zorgdossier in te zien? Bekijk de leveringsvoorwaarden eens, hier zal wel iets over instaan.

• Rissy

Hoi Diny,

als ik ergens inval wil ik voor ik begin ook het dossier zien. En dan met name de overdracht van mijn voorganger(s). Daarin staat mogelijk belangrijke info over specifieke zaken waar op gelet moet worden. Dat kan medicatie zijn, maar ook opmerkingen over handelingen die ik moet verrichten.

Inzage in die map heeft niets met nieuwgierigheid te maken, maar met professionele zorg leveren. In feite zorg je er zelf voor dat die zorg niet optimaal is als je het dossier weigert te laten zien.

Daar is het dossier juist voor, om ervoor te zorgen dat iedereen die zorg komt verlenen op de hoogte is van de situatie zodat we ons werk goed kunnen doen.

Groet

• Diny_2

De overdracht vind ik ook heel normaal, Ook zeg ik dat ik zelf voor mijn man zorg en hoelang. Ik gooi niemand in het diepe maar er zijn dingen waar niemand wat mee te maken heeft. Wij hebben niemand voor zorg, alleen voor hulp in de huishouding om mij te ontlasten. Wij hebben al 15 jaar hulp en ik besef donders goed dat wij door die hulp, zelfstandig samen kunnen blijven. Ik heb bij de trombose dienst een certificaat gehaald om de INR waarde te mogen prikken en berekenen hoeveel tabletjes hij moet hebben. Ook in het ziekenhuis geleerd hoe ik zijn bloeddruk op moet meten en ik was en verzorg mijn man zelf. Dat heet mantelzorg.

Wij vinden het niet nodig dat iemand die éenmaal in komt vallen zijn hele voorgeschiedenis weet. Verder mag ze overal aankomen, inkijken en ik ga er vanuit dat ze te vertrouwen zijn, ik heb hele goede ervaringen met de hulp. Trouwens de hulp waar ik het over had was volgens mij niet ouder dan een jaar of 18.

Met oudere hulpen hebben wij nog nooit problemen gehad, als ze langer bij ons zijn merken ze vanzelf wel hoe het gaat bij ons thuis. De eerste klacht over ons gezin moet nog komen. We weten heus de hulp die wij nodig hebben te waarderen.

groet, Diny

• merel

Wat clienten vaak vergeten is dat de zorgmap ten alle tijden van de instelling is en niet van de client. De client u dus teken voor een zorgovereenkomst daar hoort deze map ook bij.

Ik vindt het persoonlijk juist heel goed dat ook een invaller de juiste informatie leest wat er gaande is bij een client. Er kunnen zich altijd situaties voordoen waarbij de informatie in de zorgmap van belang is. Het is zelfs verplicht dat een ieder die komt werken bij u de zorgmap inkijkt en degene zal dit altijd met zorg doen en echt niks naar buiten brengen.

Dit heeft niks te maken met dat ze alles graag willen weten maar dit noemt men proffesionele zorgverlening.

• Nelleke

Ik kan me beide standpunten wel indenken. Het is goed wanneer elke zorgverlener meer weet over de thuissituatie van de cliënt. Zo kunnen eventuele nare verrassingen voorkomen worden. Maar sommige mensen krijgen wel heel veel invalhulpen, die dan gelijk ook al weer alles over je situatie weten. Voor een aantal cliënten is dat de reden om een PGB aan te vragen en zelf de zorg te gaan regelen. Want sommigen zeggen letterlijk: ik heb de halve stad al in mijn slaapkamer gehad!

• Rissy

Als we het alleen over HVZ hebben snap ik je standpunt beter.

Dan zou ik de medische gegevens waarvan jij vindt dat ze privé zijn in een sub-mapje doen, zo'n dun doorkijkding (kan even niet op de naam komen) en die achterin het dossier bewaren. Dan heb je ze wel altijd bij de hand, maar kan je ze er ook snel even uithalen als je dat nodig vind ;-)

• Marianne

Hallo Diny,

Ik begrijp je standpunt best, hoor. Maar soms ontstaan er nu eenmaal situaties waarbij een beetje voorgeschiedenis van belang is. Bij ons op kantoor ligt ook een dossier (achter slot en grendel uiteraard), daarin zit de indicatie met was achtergrond informatie. Voor ik naar een client ga, dan lees ik eerst dat door en dan ben ik meteen op de hoogte. Dan hoef je bij de mensen thuis dit niet meer te lezen en ga je voorbereid op pad.

Alleen begrijp ik niet goed met wat je zegt ‘die hulp was nog geen 18 jaar oud’. Wat wil je daarmee zeggen? Dat die allemaal niet goed genoeg zijn? Ok, ze hebben misschien nog niet de nodige ervaring, maar daarom kunnen ze hun werk best goed doen, hoor. Het is niet per definitie dat de oudere werknemers beter zijn dan de jongeren. Ik vind dit nogal discriminerend.

Ik ben zelf 22, ik werk ook in de thuiszorg, maar doe alleen de zorg en verpleging, geen huishouding. Maar ik ben daar ook ooit begonnen. En ja, toen was ik natuurlijk nog jong, maar ik deed mijn werk echt wel goed, hoor. Ik kon het altijd goed vinden met de mensen en ze waren tevreden. Inmiddels vinden mensen als ik voor het eerst ontmoet ook maar jong en denken ze soms zelfs dat ik nog een stagiare ben en dan zien ze het allemaal niet zo zitten. Maar uiteindelijk als ze me een beetje leren kennen en ze erachter komen dat ik net zo goed ben als mijn oudere collega's, dan slaan ze helemaal om. Ik ben in mijn team de jongste van allemaal, maar inmiddels werk ik nu 2 jaar en hebben de oudere werknemers nog net zo goed wat van mij geleerd. Als je net van school komt, zit alle theorie nog goed in je hoofd en met de jaren veranderen er ook dingen. En tja…als je van school komt als je 20 bent, kun je nog geen 20 jaar ervaring hebben. Dat verwachten sommige mensen ook nog.Maar als je gewoon laat merken dat je net zo goed iemand kan verzorgen, spuiten, huishoudelijk werk doen en met ze kan omgaan enz, dan komen mensen er ook wel achter dat je een volwaardig verzorgende bent. En zeg nu zelf: je bent zelf toch ook jong geweest en moest toch ook alles leren.

En wees blij dat er nog jonge mensen bijkomen, want wie moeten het anders straks allemaal gaan doen als de ouderen ook met pensioen zijn?!

Praat niet meer zo discriminerend over jonge mensen, want er zitten zeker goede mensen tussen! En er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar die komen zichzelf nog wel tegen!

Dit moest ik even kwijt.

• Diny_2

Ik bedoel het niet discriminerend. Er zijn kinderen van 18 jaar en er zijn volwassene van 18 jaar. Ik zou wel eens willen weten of het nodig is dat de huishoudelijke hulp.(niet discriminerend bedoeld) moet lezen dat mijn man incontinent is en alles niet goed begrijpt, terwijl we dat stadium al lang voorbij zijn, hij alles onder controle heeft. Dat zijn de dingen wat ik bedoel. Dat zijn geen dingen die je zou moeten uit leggen aan iemand die maar één maal komt invallen. Hoe moet ik dat naar mijn man toe uitleggen. Die voelt zich dan zo klein. Bij de vaste hulp kwam dat soms met het praten aan de order en dan is dat ook anders omdat er dan een vertouwens band is ontstaan. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Aan de arts kan ik alles zeggen waar mijn man bij is en hij vindt dat ook heel normaal.

groet, Diny

• Diny_2

PS Mijn man heeft afasie en kan dus niet voor zichzelf opkomen met het praten.