@Herminez
Het klopt dat de WMO een open eind financiering is. Dit betekent dat de gemeente bij zal springen wanneer er meer zorg moet worden verleend dan wat binnen het budget van de organisatie is afgesproken. Maar dit gegegeven is iets anders dan waar jij tegenaan loopt.
De thuiszorgorganisatie's hebben laag aanbesteed voor HVZ1 en daarbij de 70 % norm van de kosten van zorg in natura gehanteerd. In het afgelopen jaar zijn de CIZ al gaan indiceren dat HVZ1 feitelijk zorg in de vorm van alpha-zorg is. Dit is gedaan om het pad te banen voor de invoering van de WMO. Probleem is nu voor de thuiszorgorganisatie's dat ze zoveel mogelijk de HVZ1 zorg moeten gaan uitvoeren met alpha-hulp-medewerkers, want doen ze dat niet komen ze boven het uurbedrag uit wat vastgesteld is binnen het budget van de gemeente en komen ze niet toe met het budget dat hen is toegewezen. En voor die extra kosten neemt de gemeente geen verantwoordelijkheid.
Op jaarbasis neem jij 16 uur x 52 weken af, dat is 832 uur. Gezien het aantal uren zorg ligt thuiszorg verleend door een hulpverlenende A het meest voor de hand. Deze hulpverlenende is min. 1 euro per uur duurder, maar bij veel organisatie's is het verschil zelfs enkele euro's. De extra kosten liggen dan tussen de 1.000 en zo'n 3.500 euro voor jou als client. Daarbij komen er extra kosten voor vervanging wanneer de hulp ziek is of op vakantie. Het uurbedrag voor HVZ1 dat de thuiszorgorganisatie krijgt is te laag om die extra kosten van administratie en vervanging te dekken.
Jij zult vast niet de enige zijn binnen de organisatie die die extra kosten heeft. Bij een lager aantal uren zorg is dit voor de organisatie nog enigzins op te vangen doordat er aan HVZ2 wat wordt verdiend. Maar bij een groter aantal uren, zoals bij jou het geval is, wordt dat echt een stuk moeilijker.
Op dit moment voorziet de WMO nog niet in een oplossing voor dit probleem. Organisatie's moeten zelf maar manieren bedenken om de boel kostendekkend te maken en te houden binnen het budget dat hen is toegewezen. De gemeente neemt daarin geen enkele verantwoordelijkheid. Veel gemeente hebben de thuiszorgorganisatie's al gewaarschuwd dat er geen extra geld komt wanneer er te laag is aanbesteed !
Wij als clienten gaan er door deze regeling niet op vooruit. HVZ1 wordt feitelijk alpha-zorg en wil je voor HVZ2 in aanmerking komen moet je niet instaat zijn om zelf het huishouden te regelen, dus niet de aanwijzingen kunnen geven aan de hulpverlenende wat er gedaan moet worden in huis. Maar voor een flinke groep clienten is alpha-zorg helemaal geen optie en tegelijkertijd komt men voor HVZ2 (wel hulpverlenende A) niet in aanmerking. Dus zijn we eigenlijk afhankelijk van de bereidwilligheid van de thuiszorgorganisatie of zij een thuishulp A, met directe vervanging willen sturen, ipv de alpha-zorg waarbij dat niet het geval is.