Organisatie van HV1

• Herminez

Ik heb een klasse 6 indicatie HV1. Van 40 uur 11 jaar geleden heb ik gelukkig net weer uren in kunnen leveren. (Mijn 5 additionele uren had ik niet meer nodig. ).

Al jaren heb ik naar volle tevredenheid zorg van een klein bureau. Helaas is die in de aanbesteding buiten de boot gevallen. Het lijkt er nu op dat zij in onderaanneming toch kunnen blijven. Omdat dit pas kort geleden duidelijk werd, ben ik vorige maand al gaan “shoppen” bij thuiszorginstellingen met een gunning in mijn gemeente. Tot mijn verbijstering is mijn zorgomvang een probleem. De instellingen zijn niet ingesteld op hv omvang, klangdurig van zoveel uren.

Ik ben nu heel benieuwd naar ervaringen en reacties van mensen die (elders) in de thuiszorg werken, of thuiszorg hebben. Is 15.9 (16) uur huishoudelijke hulp wereklijk zo ingewikkeld te leveren of zo uitzonderlijk?

• joyce

16 uur per week is iets wat ik nog nooit heb gezien (7 jaar werkzaam in thuiszorg) Meestal 3 tot 6 uur huishoudelijk zorg, vaak heeft men dan wel uren voor lichamelijke verzorging en verpleging het totaal kan dan wel oplopen tot 16 uur maar dit is dan verdeeld over meerdere producten.

• Herminez

Voor mijn dochter hebben wij ook nog een aantal jaren 3 uur per dag verpleging en verzorging gehad. Dat is gelukkig ook sinds anderhalf jaar niet meer nodig. Maar dat kwam er toen bij. Wij hadden toen 21 uur HV (mijn indicatie), 21 uur Verpleegkundige verzorging en een PGB ondersteunende begeleiding (haar indicaties.)

• maia

Zeer uitzonderlijk Herminez

Het komt hier niet voor het hoogste aantal uren is 9 voor HZ1

In deze regio zijn ze zeer zuinig met het uitschrijven van uren

Een collega die geopereerd is aan haar schouder[ krijgt zelfs geen hulp want ze heeft een partner

• Carolien

Ik denk dat het voor veel instellingen vooral een budget-kwestie is en niet zozeer een probleem van het aantal uren zorg op zich. Ze leveren tenslotten wel vaker dergelijke grote aantallen uren zorg wanneer intensieve zorg noodzakelijk is.

Met 16 uur zorg per week, dat maal 52 weken per jaar, neem je als client een hele grote hap uit het budget van de thuiszorginstelling. Daarbij komt dat door de bezuinigingen door de invoering van de WMO de zorg HV1 eigenlijk Alpha-zorg wordt. In jouw geval is het niet realistisch om Alpha-zorg te nemen. (Met Alpha-zorg heb je officieel geen recht op vervanging bij ziekte of vakantie van je hulp tot een termijn van 4 weken.)Dus de thuiszorgorganisatie kan jou niet de goedkope Alpha-zorg bieden tenzij ze dan ook vervanging kunnen bieden voor datzelfde bedrag. De meeste organisatie's kunnen die vervanging niet bieden binnen het budget dat ze van de gemeente hebben gekregen. Dus komt dat vaak neer op de situatie dat ipv Alpha-zorg een Thuiszorghulp A wordt gestuurt. Dit is behoorlijk wat duurder dan de Alpha-zorgmedewerker. Als je die meerprijs dan berekent over het aantal uren zorg dat je op jaarbasis nodig hebt dan kan dat de thuiszorgorganisatie al heel gauw een paar duizend euro extra kosten. Alle thuiszorgorganisatie's zijn aan het bezuinigen geslagen om het hoofd boven water te houden en die zitten dus niet op een nieuwe client zoals jij te wachten met een voor hen erg duur prijskaartje.

• Ambuboy

Of je gaat over op particuliere thuiszorg, eventueel met een PGB. Dan heb je gewoon met organisaties te maken die er voor hun cliënten staan en niet alleen denken aan budget, veel geld verdienen enz.

• Herminez

Particuliere zorg inkopen met een PGB is niet realistisch met een dergelijke zorgomvang. De gemiddelde uurprijs komt uit op iets meer dan €15,- . Daar kun je wit bij een particulier bureau niemand voor inhuren. De prijsstelling voor het PGB HV is 70 procent van dat wat het in natura kost.

@ Carolien. Ik heb altijd een normale indicatie thuiszorg gehad en ook helpenden A. Nog nooit heb ik een alphahulp constructie gehad. Waarom zou ik een hap uit het budget nemen? De WMO financiering is, volgens mij, een open eind financiering. De gemeente betaalt voor datgene dat er wordt afgenomen. Het zou dan juist fijn moeten zijn om een vaste grote zorg te hebben.

Ik heb zelf meer de indruk dat men erg bang is voor de afname van indicaties, omdat mantelzorg een veel grotere plaats in gaat nemen bij de indicaties (ook voor ouderen ). Dus waar voor hen nu nog geïndiceerd wordt voor het doen van boodschappen, worden in de toekomst mogelijk verwijzingen gemaakt naar organisaties voor vrijwillige dienstverlening en bijvoorbeeld maaltijdservices. De kosten voor de te bezorgen warme maaltijden liggen voor de gemeente lager dan de kosten voor HV.

• Ambuboy

Beste Herminez,

Dan ben ik benieuwd bij welke thuiszorginstellingen je allemaal hebt geïnformeerd naar de prijsstelling. In welke regio woon je? Ik ken een thuiszorgorganisatie die voor 15,60 euro per uur HV doet, ook voor PGB zorg!

Groetjes en fijne feestdagen allemaal!

• Carolien

@Herminez

Het klopt dat de WMO een open eind financiering is. Dit betekent dat de gemeente bij zal springen wanneer er meer zorg moet worden verleend dan wat binnen het budget van de organisatie is afgesproken. Maar dit gegegeven is iets anders dan waar jij tegenaan loopt.

De thuiszorgorganisatie's hebben laag aanbesteed voor HVZ1 en daarbij de 70 % norm van de kosten van zorg in natura gehanteerd. In het afgelopen jaar zijn de CIZ al gaan indiceren dat HVZ1 feitelijk zorg in de vorm van alpha-zorg is. Dit is gedaan om het pad te banen voor de invoering van de WMO. Probleem is nu voor de thuiszorgorganisatie's dat ze zoveel mogelijk de HVZ1 zorg moeten gaan uitvoeren met alpha-hulp-medewerkers, want doen ze dat niet komen ze boven het uurbedrag uit wat vastgesteld is binnen het budget van de gemeente en komen ze niet toe met het budget dat hen is toegewezen. En voor die extra kosten neemt de gemeente geen verantwoordelijkheid.

Op jaarbasis neem jij 16 uur x 52 weken af, dat is 832 uur. Gezien het aantal uren zorg ligt thuiszorg verleend door een hulpverlenende A het meest voor de hand. Deze hulpverlenende is min. 1 euro per uur duurder, maar bij veel organisatie's is het verschil zelfs enkele euro's. De extra kosten liggen dan tussen de 1.000 en zo'n 3.500 euro voor jou als client. Daarbij komen er extra kosten voor vervanging wanneer de hulp ziek is of op vakantie. Het uurbedrag voor HVZ1 dat de thuiszorgorganisatie krijgt is te laag om die extra kosten van administratie en vervanging te dekken.

Jij zult vast niet de enige zijn binnen de organisatie die die extra kosten heeft. Bij een lager aantal uren zorg is dit voor de organisatie nog enigzins op te vangen doordat er aan HVZ2 wat wordt verdiend. Maar bij een groter aantal uren, zoals bij jou het geval is, wordt dat echt een stuk moeilijker.

Op dit moment voorziet de WMO nog niet in een oplossing voor dit probleem. Organisatie's moeten zelf maar manieren bedenken om de boel kostendekkend te maken en te houden binnen het budget dat hen is toegewezen. De gemeente neemt daarin geen enkele verantwoordelijkheid. Veel gemeente hebben de thuiszorgorganisatie's al gewaarschuwd dat er geen extra geld komt wanneer er te laag is aanbesteed !

Wij als clienten gaan er door deze regeling niet op vooruit. HVZ1 wordt feitelijk alpha-zorg en wil je voor HVZ2 in aanmerking komen moet je niet instaat zijn om zelf het huishouden te regelen, dus niet de aanwijzingen kunnen geven aan de hulpverlenende wat er gedaan moet worden in huis. Maar voor een flinke groep clienten is alpha-zorg helemaal geen optie en tegelijkertijd komt men voor HVZ2 (wel hulpverlenende A) niet in aanmerking. Dus zijn we eigenlijk afhankelijk van de bereidwilligheid van de thuiszorgorganisatie of zij een thuishulp A, met directe vervanging willen sturen, ipv de alpha-zorg waarbij dat niet het geval is.